title
کد خبر: 216789
00
 روز جهانی آگاهسازی درخصوص سالمندآزاری

15 ژوئن مقارن با 25 خرداد ماه روز جهانی آگاهسازی در خصوص سالمندآزاری توسط "شبکه بین المللی پیشگیری از سالمند آزاری" در سال 2006 مطرح و در سال 2011 به عنوان یکی از روزهای سازمان ملل متحد در نشست عمومی آن شناخته شد.

روز جهانی آگاهسازی در خصوص سالمندآزاری سال جاری با عنوان " مبارزه با سالمند آزاری :  گام بعدی چیست ؟ پنج اولویت برای دهه پیش رو "  در تقارن با دو رویداد مهم است.نخست آغاز "دهه سلامت دوران سالمندی ملل متحد" (2030-2021) و دیگری مروری بر اجرای "نقشه راه کنفرانس بین المللی مادرید در خصوص سالمندی".

بر اساس برآورد و گزارش سازمان بهداشت جهانی :

 

_  از هر 6 فرد بالای 60 سال یک نفر متاثر از پدیده سالمندآزاری است و این معادل 141 میلیون نفر در سراسر جهان است. از آنجا که مقوله های مشمول این پدیده همچون غفلت ، آزار و خشونت در قبال سالمندان  در زمره پنهان ترین اقسام خشونت علیه حقوق بشر است که اغلب اظهار نمی شوند ، تعداد  موارد آن محتمل است بسیار بیش از تخمین ذکر شده باشد.

 

_ از آنجا که بسیاری از کشورها سرعت بالای سالمندی جمعیت را تجربه می کنند ، و تعداد جمعیت بالای 60 سال جهان از 900 هزار نفر در سال 2015 به بیش از دو برابر یعنی حدود 2 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید ،  پیش بینی می شود که سالمند آزاری نیز سیر صعودی به خود بگیرد . حتی اگر نسبت قربانیان سالمند آزاری ثابت باقی بماند ، تعداد قربانیان این پدیده در سال 2050 به حدود 320 میلیون نفر خواهد رسید.

 

_ میزان سالمندآزاری در مراکز نگهداری از سالمندان بیشتر بوده و از هر 3 نفر از کارکنان این مراکز 2 نفر گزارش کرده اند که طی سال گذشته مرتکب سالمندآزاری شده اند.

 

_ شیوع سالمندآزاری طی پاندمی  کووید -19  هم در سطح جامعه و هم مرکز نگهداری از سالمندان فزونی گرفته است.به عنوان مثال  مطالعه ای در ایالات متحده عنوان کرده است که میزان سالمند آزاری در سطح جامعه تا حد 84% افزایش یافته است.

 

_ سالمند آزاری می تواند  منجر به آسیب های جسمانی شدید و پیامدهای روانشناختی طویل المدت   در فرد شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز