title
کد خبر: 216678
00
آیا ویروس کرونا به درمان‌های فعلی مقاوم می‌شود؟

با دشوارتر شدن آزمایشات، دارو‌های جدید کووید با تاخیر مواجه می‌شوند ، زیرا افراد کمتری واجد شرایط مطالعات مورد نیاز برای آزمایش درمان‌های کووید هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، پس از دو سال تحقیق سخت، دانشمندان مجموعه‌ای از روش‌ها را برای درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ جمع آوری کرده اند. اما اکنون، نگرانند که توسعه درمان‌های جدید ممکن است با مشکل مواجه شود، زیرا آزمایش‌های بالینی مورد نیاز برای آزمایش آن‌ها دشوارتر می‌شود.

واکسیناسیون در بسیاری از نقاط منجر به کاهش بیماری شدید شده است و تعداد شرکت کنندگان بالقوه مطالعه را کاهش داده است. تردید برای ثبت نام در کارآزمایی‌ها در حال افزایش است، و وجود درمان‌های قوی، تجزیه و تحلیل آماری را نیز دشوارتر می‌کند.

الیزابت هومن، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می‌گوید:پزشکانی که افراد مبتلا به کووید-۱۹ را معالجه می‌کنند، می‌توانند از میان تقریباً نوع درمان‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی، یا مقامات ملی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه شده‌اند، انتخاب کنند.


از جمله آن‌ها می‌توان به استروئیدها، آنتی بادی‌های مصنوعی و قرص‌های ضد ویروسی اشاره کرد. برخی خطر مرگ را برای کسانی که در بیمارستان بستری هستند کاهش می‌دهند. برخی دیگر احتمال بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهند. نرخ مرگ و میر در برخی از کشور‌هایی که به این نوع درمان‌ها دسترسی دارند در حال کاهش است، و تحقیقات نشان می‌دهد که درمان گسترده ضد ویروسی می‌تواند از اکثر مرگ و میر‌های COVID-۱۹ جلوگیری کند اما، در بسیاری از مناطق، درمان‌های موجود از نظر عرضه محدود و هزینه بالایی دارند. همچنین مقاومت در برابر دارو‌هایی مانند Paxlovid ضد ویروسی (nirmatrelvir-ritonavir) که توسط Pfizer در شهر نیویورک ساخته شده است، وجود دارد.

محققان نگرانند که پیشرفت در ایجاد درمان‌های جدید متوقف شود، حتی با وجود اینکه بسیاری از نقاط جهان بدون گزینه‌های درمانی باقی مانده اند.

عمدتاً به لطف واکسن ها، برخی از کشور‌هایی که به شدت آسیب دیده اند، شاهد کاهش شدید نرخ مرگ و میر بوده اند. به عنوان مثال، در برزیل، جایی که زمانی میزان مرگ و میر به ۳۰۰۰ نفر در روز رسید، این رقم به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز کاهش یافته است.

در آغاز همه‌گیری، ادوارد میلز، محقق بهداشتی در دانشگاه مک مستر در همیلتون، کانادا، و همکارانش آزمایشی را در برزیل راه‌اندازی کردند تا بدانند آیا دارو‌های موجود می‌توانند از جدی‌ترین پیامد‌های COVID-۱۹ جلوگیری کنند یا خیر.

هنگامی که آن‌ها کارآزمایی به نام توگدر (TOGETHER) را در اوایل سال ۲۰۲۰ راه اندازی کردند، سهم شرکت کنندگان در مطالعه که در نهایت فوت کردند یا مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند، ۱۶ ٪ بود. اما پس از در دسترس قرار گرفتن واکسن ها، این تعداد به ۳ تا ۵ درصد کاهش یافت. قبل از اینکه آن‌ها بتوانند به آزمایش ادامه دهند که آیا دارو‌های خاص از پیامد‌های شدید جلوگیری می‌کند یا خیر، سازمان دهندگان مجبور بودند افراد بیشتری را که در خطر بیماری شدید بودند ثبت نام کنند.

دانشمندان همچنین نگران هستند که حتی آن دسته از افرادی که واجد شرایط آزمایش هستند، نسبت به زمانی که در ابتدای همه‌گیری بود، تمایلی به شرکت در آن ندارند.

وقتی هومن نظارت بر آزمایشی به نام ACTT را برای آزمایش درمان‌های COVID-۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز کرد، افراد بیمار گزینه بهتری نداشتند. تا آوریل ۲۰۲۰، آزمایشی ۱۰۶۲ نفر را ثبت نام کرده بود.

تا پایان سال ۲۰۲۰ نشان داده شد که داروی ضد ویروسی رمدسیویر بهبود را تسریع کرده و از مرگ جلوگیری می‌کند. اما هومن می‌گوید که با در دسترس قرار گرفتن درمان‌های مؤثری مانند رمدسیویر، جذب شرکت‌کنندگان برای آزمایش‌های بعدی سخت‌تر و دشوارتر می‌شود.

بسیاری از مردم با رعایت رژیم تعیین شده، که امروزه شامل رمدسیویر و استروئید دگزامتازون است، احساس امنیت بیشتری نسبت به آزمایش یک داروی آزمایشی دارند.

پیچیدگی آماری همانطور که درمان‌ها چند برابر شده اند، پیچیدگی محاسبات آماری مورد نیاز برای تعیین اینکه آیا یک داروی جدید موثر است یا خیر، نیز افزایش یافته است.

در نتیجه، محققان ممکن است نیاز داشته باشند که شرکت‌کنندگان بیشتری را در کارآزمایی جذب کنند، که زمان بیشتری را می‌طلبد. این دقیقاً همان چیزی است که برای سازمان دهندگان آزمایش PRINCIPLE در حال انجام اتفاق افتاده است، که آزمایش می‌کند آیا دارو‌های تغییر کاربری می‌توانند بهبود را تسریع کنند یا ساکنان بریتانیا را از بیمارستان خارج کنند.

هومن گفت: اگر محققان بخواهند یک داروی جدید و بسیار مؤثر را در برابر Paxlovid، ضد ویروسی قدرتمندی که اکنون درمان پیشرو برای کووید-۱۹ اولیه است، مقایسه کنند، باید تعداد زیادی از شرکت کنندگان در کارآزمایی را برای تشخیص تفاوت آماری معنی داری بین آن‌ها انتخاب کنند.

اما محققان ممکن است نیاز به پذیرش مشکلات پیدا کردن یک رقیب Paxlovid داشته باشند. آزمایش‌های اخیر بر روی سلول‌های ۴ و ۵ نشان می‌دهد که ممکن است گونه‌های ویروس مقاوم به Paxlovid ایجاد شود - یادآوری واضح این است که مهم نیست چقدر زمین بازی پیچیده می‌شود، ویروس قوانین بازی را تعیین می‌کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز