title
کد خبر: 216028
00
گزینه مناسب برای پوست خشک؛  روغن بدن یا لوسیون؟

اگر پوست کسی شدیدا خشک باشد، توصیه می‌شود که ابتدا از لوسیون‌های معمولی استفاده کند و سپس از روغن بدن کمک بگیرد تا آبرسانی به پوست را به سطح حداکثری برسانید. 

به گزارش بهداشت نیوز، هم لوسیون‌های بدن و هم روغن‌های بدن برای بازسازی پوست ساخته شده‌اند، اما آیا می‌توان تشخیص داد که کدام یک از آنها برای درمان مشکلات پوست‌های خشک بهتر است؟ پاسخ به این سوال واقعا ساده نیست، زیرا مساله فقط به محصول مورد استفاده شما بستگی ندارد، بلکه نحوه استفاده از محصول هم در این زمینه تعیین‌کننده است. 

برای پوست خشک از لوسیون بدن استفاده کینم یا از روغن بدن؟ 

دکتر زایکنر متخصص پوست‌ومو در شهر نیویورک می‌گوید: «روغن بدن حاوی ترکیبات نرم‌کننده از نوع امولینت (emollient) مانند اسیدهای چرب است که هم ظرفیت آبرسانی خوبی دارند و هم لایه بیرونی پوست را نرم می‌کنند. اما بعضی از روغن‌های بدن فاقد ترکیبات جذب‌کننده رطوبت یا هومکتانت (humectant) مانند اسید هیالورونیک هستند». 

پس اگر پوست کسی شدیدا خشک باشد، توصیه دکتر زایکنر این است که ابتدا از لوسیون‌های معمولی استفاده کنید و سپس از روغن بدن کمک بگیرید تا آبرسانی به پوست را به سطح حداکثری برسانید. 

اگر هم پوست شما چرب باشد، همچنان می‌توانید از مزیت‌های روغن بدن بهره‌مند شوید. به‌گفته دکتر زایکنر، «بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پوست چرب نباید با محصولات مراقبتی برپایه روغن تماس داشته باشد، ‌درحالی که چنین تصوری نادرست است. 

بیشتر روغن‌های دارای درجه آرایشی‌ـ‌بهداشتی که در ساخت محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند، پوست را سنگین نمی‌کنند یا باعث شکل‌گیری جوش‌های پوستی نمی‌شوند».

بنابراین افراد دارای پوست چرب هم می‌توانند از روغن بدن استفاده کنند، اما بهتر است محصولات سبک‌تر و رقیق‌تر را انتخاب کنند تا هم آبرسانی به پوست و تغذیه پوست را به‌خوبی انجام داده باشند، هم پوست را بیش‌ازحد چرب و روغنی نکرده باشند. 

بهترین شیوه برای استفاده از روغن بدن یا لوسیون بدن چیست؟ 

به‌گفته دکتر زایکنر، «چه در مورد استفاده از مرطوب‌کننده معمولی و چه در مورد استفاده از روغن یا لوسیون بدن، بهترین حالت این است که چنین محصولاتی حدودا 5 دقیقه پس از بیرون آمدن از حمام استفاده شوند تا آبرسانی با کیفیت عالی انجام بگیرد». 

این متخصص پوست‌ومو توصیه می‌کند که ابتدا محصول را به‌صورت نقطه‌نقطه روی قسمت‌های مختلف بدن قرار دهید و بعد با حرکات چرخشی همین نقاط را همزمان با پخش کردن به همدیگر متصل کنید. این ترفند ساده به شما کمک می‌کند که هم در مصرف محصول زیاده‌روی نکنید و هم قسمت‌های وسیع‌تری از پوست را پوشش بدهید. 

آیا اشتباه رایج و خاصی در استفاده از مرطوب‌کننده‌ها اتفاق می‌افتد؟ 

وقتی که درباره مرطوب‌سازی بدن صحبت می‌کنیم، چه در قالب استفاده از لوسیون بد و چه در قالب روغن بدن، باید از اشتباهات رایج دوری کرد تا واقعا بتوان به بهترین نتیجه رسید. یکی از این اشتباهات، لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست بدون مرطوب‌سازی متناسب برای پوست است. 

درواقع پوست لایه‌برداری‌شده‌ای که خشک شده است، می‌تواند به ترک‌های بسیار ریزی در لایه بیرونی پوست دچار شود و رطوبت طبیعی‌اش را از دست بدهد. بنابراین اگر بعد از مرطوب‌سازی پوست با مشکل پوسته‌های خشک مواجه می‌شوید، به احتمال زیاد همین اشتباه را تکرار می‌کنید و باید برای رفع آن از لایه‌بردارهای ملایم کمک بگیرید. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز