title
کد خبر: 21582
00
همه چیز درباره دندان‌قروچه

استرس، ژنتیک، زیاده‌روی در مصرف قهوه، مصرف مواد مخدر، استفاده از داروی خواب، استفاده از داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب می‌توانند از عوامل دندان‌قروچه باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم با مشکل دندان‌قروچه مواجه هستید، باید بدانید که این مشکل فقط به دندان‌ها و عضله‌های فک شما محدود نمی‌شود. درواقع، افرادی که به دندان‌قروچه مزمن مبتلا هستند، این مشکلات را هم تجربه می‌کنند: سردرد، گوش‌درد، سرگیجه، بی‌خوابی و حتی از دست دادن شنوایی. پروفسور جرالد هامفریس (روان‌شناس سلامت و متخصص بهداشت دهان در دانشگاه سنت اندروز) می‌گوید: «این افراد با فعالیت‌ بیش از حد عضله‌های فک مواجه هستند.

پیامدهای چنین مشکلی فراتر از آسیب‌دیدگی دندان‌ها می‌رود و دندان‌پزشکان با نگاه کردن به درون دهان آنان، به‌راحتی دندان‌قروچه را تشخیص می‌دهند». دکتر اوکویه (دندان‌پزشک و مدیر کلینیک London Smiling Dental Group) هم می‌گوید: «تشخیص دندان‌قروچه بسیار راحت است. درواقع، ‌شما می‌توانید بلافاصله بعد از دیدن فرسودگی دندان‌ها متوجه این موضوع شوید. خراش‌ها و خوردگی‌های ریزی روی دندان‌های این افراد به‌وجود می‌آیند که معمولا هم قهوه‌ای هستند.

دندان‌قروچه هم مینای دندان را از بین می‌برد و هم این ماده را ضعیف می‌کند. بنابراین، شانس فرسودگی دندان‌ها بیشتر می‌شود و درنهایت دندان‌ها هم حساسیت بیشتری پیدا می‌کنند». یکی از عوارض دیگر دندان‌قروچه، تاثیر منفی آن بر ترمیم دندان است. به‌گفته پروفسور هامفریس، «ایمپلنت در بیماران مبتلا به دندان‌قروچه با موفقیت کمتری همراه می‌شود.

درواقع، ‌شانس بی‌تاثیر شدن یا از بین رفتن ایمپلنت برای این بیماران، ۷ برابر بیشتر از دیگران است». دندان‌قروچه چه دلایلی دارد؟ طبق گزارش Bruxism Association، حدود ۷۰ درصد از موارد دندان‌قروچه می‌توانند به استرس مرتبط باشند و شغل‌های استرس‌زا هم در رده مهم‌ترین عوامل ابتلا به این مشکل قرار می‌گیرند. همچنین، برآمدگی‌های ناشی از دندان‌‌های پُرشده نیز می‌توانند باعث به‌وجود آمدن چنین مشکلی شوند.

پروفسور هامفریس می‌گوید: «این امکان وجود دارد که شما ناخودآگاهانه برای هم‌سطح‌سازی دندان پُرشده با دندان‌های دیگر، دندان‌قروچه کنید». با این‌حال، به این عوامل اثرگذار هم باید توجه کرد: زیاده‌روی در مصرف قهوه، مصرف مواد مخدر، استفاده از داروی خواب، استفاده از داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب (خصوصا انواع SSRIs). افراد مبتلا به اختلالات خواب (مثل خروپف یا آپنه خواب) نیز بیشتر به دندان‌قروچه مبتلا می‌شوند.

البته مطالعات علمی نشان داده‌اند که دندان‌قروچه می‌تواند ژنتیکی هم باشد، چون ۲۱ تا ۵۰ درصد از افراد ابتلا به دندان‌قروچه دارای خانواده مبتلا به این مشکل هستند. نکته مهم دیگر این‌که دندان‌قروچه فقط در شب اتفاق نمی‌افتد، بلکه می‌تواند در روز هم فرد را آزار بدهد. با این‌که دندان‌قروچه در بیداری نسبت به نوع شبانه آن شیوع کمتری دارد، اما واقعا امکان‌پذیر است و بیشتر به فشار دادن محکم دندان‌ها روی هم منجر می‌شود. بعضی از افراد چیزی درباره دندان‌قروچه خودشان نمی‌دانند و فقط زمانی مطلع می‌شوند که مشکل را از زبان همسر، فرزندان یا اعضای خانواده می‌شنوند. پس اگر هر روز دچار سردرد و میگرن می‌شوید، یا اگر احساس می‌کنید که دندان‌های‌تان بیش از حد حساس هستند، حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: سلامتیسم


 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز