title
کد خبر: 215697
00
تغییرشکل سلول های پوشاننده غلاف بویایی

محققان بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با همکاری مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در مطالعه ایی به بررسی میدان مغناطیسی ایستا پرداختند که موجب شده است مورفولوژی، تقسیم و ویژگی های مهاجرتی سلول های پوشاننده پیاز بویایی با رویکردی بیوفیزیکی در پزشکی بازساختی تغییریابد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عبدالرضا دانشور آملی مدیر بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز دراین خصوص گفت: سلول­های پوشاننده غلاف بویایی (OECs) در بازسازی نورون­های حسی بویایی نقش دارند و می­توانند به سیستم عصبی بویایی مرکزی مهاجرت کرده و آکسون­های آسیب دیده در اثر عفونت، آسیب و غیره را ترمیم سازند. بررسی­های متعددی نشان داد که OECs نقش اساسی در پزشکی مکمل و بازساختی ایفا می­نماید.

وی بیان کرد: در بسیاری از مطالعات، میدان­های مغناطیسی ایستا با شدت متوسط (SMF) به عنوان ابزار غیرتهاجمی برای مطالعه تاثیرات دستکاری آنها بر بهبود ویژگی­های رشد، مورفولوژی و مهاجرت سلول­ها معرفی شدند.

دانشور در ادامه افزود: در مطالعه حاضر OECs از غلاف بویایی رت جداسازی و رشد داده شد. یک مدل ترمیم زخم از این سلول­ها در معرض SMF موازی (PaSMF) و عمود (PeSMF) در شدت­های mT30، mT50 و mT70 قرار داده شده و مورفولوژی، تشکیل پودیا، تکثیر، جهت­گیری و مهاجرت سلول­ها با تصویربرداری پیوسته مطالعه شد.

این مطالعه که نتایج آن در ژورنال بین المللی Journal of Tissue Engineering and Regenerative Medicine   به چاپ رسیده است، نشان داد قرارگرفتن سلول‌ها در معرض  mT70PaSMF  وmT 70 PeSMF باعث افزایش قابل توجه تشکیل لامیلو‌پودیا و فیلوپودیا، افزایش سرعت مهاجرت سلولی و تغییر جهت سلول‌های پیشرو در لبه­ی خراش شد. تیمار سلول­ها با mT70PaSMF  وmT 70 PeSMF  تقسیم سلولی را افزایش داد و توانست پلیمریزاسیون اکتین OECs را پس از 24 ساعت نسبت به گروه شاهد به­طور معنی­داری افزایش دهد. اثرات SMF بر تقسیم، تحرک، جهت و سرعت مهاجرت OECs نشان‌دهنده­ی تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف مسیرهای سیگنالینگ و فیزیولوژی سلولی شامل تشکیل رشته‌های اکتین و توبولین و بازآرایی آنها است. بنابراین، در معرض قرار گرفتن OECs با SMF متوسط ممکن است یک رویکرد غیرتهاجمی امیدوارکننده برای دستکاری از راه دور فعالیت‌ سلول‌های نرمال و بنیادی برای درمان بیماری­های سیستم عصبی مرکزی از جمله پارکینکسون، ام اس، آسیب­های نخاعی و غیره ارائه دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز