title
کد خبر: 215473
00
آبله میمونی را بهتر بشناسیم+ اینفوگرافیک

«آبله میمون» یک ویروس جدید است که به‌تازگی تعداد ابتلا به آن افزایش یافته است. علائم این بیماری و شیوع آن در ایران و چین، مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش بهداشت نیوز، «آبله میمون» بیماری نادر و شبیه به آبله است. این بیماری بیشتر در کشورهایی با جنگل‌های بارانی در آفریقای‌مرکزی و غربی دیده می‌شود. آبله میمون، نخستین‌بار طی سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌های آزمایشگاهی کشف شد. مدتی بعد شواهدی از عفونت ویروس ارتوپاکس در تعدادی از جوندگان آفریقایی نیز یافت شد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که آبله میمونی می‌تواند موش و خرگوش را نیز آلوده کند. در سال ۱۹۷۰ برای نخستین‌بار این بیماری در انسان‌ها گزارش شد.

در ژوئن ۲۰۰۳ آبله میمون در ایالات متحده گزارش شد و در سال ۲۰۱۷ شیوع آبله میمونی در نیجریه آغاز شد. وزیر بهداشت این کشور عنوان کرد که ویروس به ۱۱ ایالت گسترش یافته و ۷۴ نفر مشکوک به ابتلاء هستند. تصور می‌شود این شیوع بزرگ در اثر طغیان رودخانه پدید آمده باشد؛ چراکه باعث شده بود تا حیوانات وحشی آلوده با انسان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود و گسترش پیدا می‌کند.

سپتامبر ۲۰۱۸ در انگلیس گزارش شد که سه نفر از افرادی که به نیجریه سفر کرده بودند به بیماری آبله میمونی مبتلا شده‌اند. از سال ۲۰۱۷ که این بیماری در نیجریه شیوع پیدا کرد ۸۹ نفر مبتلا شدند و شش مورد مرگ بین آن‌ها دیده شد.

در ۲۷ می ۲۰۲۱ یک دام‌پزشک ۵۳ ساله چینی در اثر ابتلاء به این بیماری درگذشت. طبق گزارش‌ها این دامپزشک چند ماه قبل از مرگ دو میمون مرده را کالبدشکافی کرده بود و بعد از چند ماه به این بیماری دچار شد.

پس از شناسایی بیش از ۱۰۰ مورد ابتلاء به بیماری آبله میمون در اروپا، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در این خصوص جلسه اضطراری تشکیل داد.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز