title
کد خبر: 215359
00
رئیس سازمان غذا و دارو: امسال قیمت حتی یک قلم دارو بالا نرفته

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اصلاح قیمت دارو را به این دلیل که شرکت‌های داروسازی ما تعطیل نشوند انجام می‌دهیم، گفت: امسال قیمت حتی یک قلم دارو بالاتر نرفته است، در سال جاری یک دارو پیدا کنید که قیمت آن نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهرام دارایی امروز در نشست خبری که در حاشیه همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در محل برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سلامت و غذا و دارو جزء حوزه‌های مهم در کشور بوده و است. هرکشوری هرچقدر هم صنعتی باشد اگر در حوزه امنیت سلامت و غذای خود ضعیف عمل کند عملا یک کشور پیشرفته و صنعتی محسوب نمی‌شود. اگر بخواهیم وضعیت جمهوری اسلامی را ارزیابی کنیم کافی است به دو سال کرونا رجوع کنیم.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی گفت که ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از نظر ما وضعیت از مطلوب نیز بالاتر است؛ زیرا درباره کشوری صحبت می‌کنیم که به قول آمریکایی‌ها تحت تحریم‌های فلج‌کننده بوده و خصوصا فلج‌کنندگی این تحریم‌ها در حوزه سلامت است. 

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: من این موضوع را به خانم دوهان گزارشگر سازمان ملل نیز گفتم؛ گفتم که آمریکا با تحریم‌های خود بیماران ما را فلج کرد و مستقیما روی حوزه درمان و داروی ما دست گذاشت. اگر بگویند تحریم‌ها غیر مستقیم بوده قبول ندارم. آنها حوزه مالی را تحریم کردند و این باعث شد که دارو نیز عملا تحریم شود. زمانی که دارو و مواد اولیه دیر، گران و بی‌کیفیت به دست شما برسد سازوکار نظام دارویی و سلامتتان به‌هم می‌ریزد.

دارایی ادامه داد: اطراف کشور ما کانون‌های جعل و تقلب است و مواد اولیه تاریخ‌گذشته را در خود دارند. چرا در جنوب کشور ما انبار داروهای تاریخ‌گذشته است؟ این داروها باید امحا شوند پس چرا آن‌ها را خریداری کرده و اطراف ما نگهداری می‌کنند؟ چرا کشور همسایه شمال غربی ما محل فروش داروهای جعلی و تقلبی است؟ تمام این موضوعات معنادار است و نشان می‌دهد که این افراد قصد دارند با ضربه زدن به نظام سلامت، سلامت مردم و حتی ایجاد نارضایتی در این حوزه، کارهای خاصی انجام دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه دارو کشور خوداتکا بوده اما مانند هر کشوری نیاز به مواد اولیه دارد، گفت: هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهای غربی در تولید دارو خودکفا نیستند و مواد اولیه خود را باید وارد کنند؛ به عنوان مثال بیشتر مواد اولیه دارویی دنیا در هندوستان تولید می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده ناتوانی دیگر کشورها در تولید مواد اولیه دارویی نیست بلکه این موضوع توجیه اقتصادی برای آنها ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ما داروهای خود را تامین می‌کنیم اما به مواد اولیه وابستگی داریم که یعنی باید به آن ارز اختصاص دهیم. اینطور نیست که در اول سال ارزی را به این موضوع اختصاص دهیم و تا آخر سال خیالمان راحت باشد بلکه هزاران شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند و بر این مبنا باید در طول ۳۶۵ روز سال برای این موضوع ارز اختصاص دهیم.  

دارایی خاطرنشان کرد: زمانی که تحریم می‌شویم یعنی نمی‌توانیم ارز را به‌موقع به کشور مبدا و شرکت‌های تولیدکننده اختصاص دهیم و بعضا در طی سال‌های گذشته این شرکت‌ها پول را از ما قبول نکرده‌اند. شرکت‌های واردکننده ما با واسطه پول را واریز می‌کنند و هزینه‌های آنها با توجه به این موضوع افزایش پیدا می‌کند؛ این پول دیر به دست تولیدکننده دارو می‌رسد. بعضی از داروها مانند شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک  را چند شرکت در دنیا تولید می‌کنند. بعضی از داروهای بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی در مکان‌های معدودی از دنیا تولید می‌شود. ما ۶ شرکت داریم که داروهای بیماران تالاسمی را تولید می‌کنند اما بعضی از بیماران تالاسمی به داروهای برند خاص نیاز دارند که ما برای تامین آنها تلاش خود را کرده و ارز نیز اختصاص می‌دهیم اما این داروها به دلیل محدودیت تولید به سختی و به کندی تامین می‌شود.

وی در خصوص مشکلاتی که ارز ترجیحی برای حوزه غذا و دارو ایجاد کرده است، بیان کرد: خودمان نیز مشکلی برای خودمان ایجاد کردیم و آن نیز ارز ترجیحی است. ارز ترجیحی در حوزه دارو مصیبت‌های زیادی ایجاد کرده و دارو را به گروگان گرفته است. به این دلیل که ارز ترجیحی به موقع تامین نمی‌شده و این ارز در مقاطعی باعث کمبودهای مختلف و گسترده در حوزه دارو شده است. کمبود دارو نارضایتی ایجاد می‌کند.چرخه سلامت وابسته به دارو و تجهیزات پزشکی است و نباید در هیچ زمانی در این موضوع وقفه بیفتد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: ارز ترجیحی باعث کمبودهای گسترده شده و مشکلاتی برای ما ایجاد کرد. سیاست‌ مجلس این بوده که از ارز ترجیحی به ارز نیمایی برویم و مابه‌التفاوت این ارز را به بیمه‌ها منتقل کنیم. این سیاستی است که باید از اول اتخاذ می‌شد و نباید ارز را به ابتدای زنجیره می‌دادیم اما این اتفاق افتاده و این بیماری مزمن ایجاد شده است. 

دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم قدم در راه اصلاحات اقتصادی بزرگی گذاشته که حتما نتیجه آن برای مردم میمون و مبارک خواهد بود، اظهار کرد: بیماران با بیماری‌های خاص، مزمن و صعب‌العلاج برای ما در اولویت قرار دارند. حدود ۴۰۰ قلم داروی اساسی و حیاتی داریم که تامین پایدار آنها برای ما اهمیت دارد. بعضی از این بیماران باید تا اخر عمر داروهای خود را مصرف کنند و هنر هر دولت آن است که این داروها را به صورت پایدار تامین کرده و حتی آنها را به درب منزل این بیماران برساند.  

طرح دارورسانی به درب منزل بیماران خاص انجام می‌شود

وی افزود: برنامه ما این است که تا انتهای خرداد ماه طرح دارورسانی به درب منزل بیماران خاص را برای یکسری از بیماران شروع کنیم و این موضوع جزء برنامه‌های اصلی سازمان غذاوداروی وزارت بهداشت خواهد بود. انجام این کار نشان می‌دهد سیستم ما علاوه بر اینکه می‌تواند خدمات دهد، امکان ارائه خدمات با کیفیت را نیز دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: زمانی که از هیاهوها و شانتاژهایی که برای دارو، وزارت بهداشت و کادر پزشکی ایجاد می‌شود خارج شویم، می‌توانیم سراغ کیفی‌سازی، ارتقاء سلامت و صادرات پایدار در حوزه دارو برویم. قیمت دارو متاثر از تورم است و همیشه تورم دارو کمتر از تورم عمومی کشور بوده است. در این دوره همزمان با اصلاح قیمتهای دارو که به‌واسطه تورم سالیانه است، پوشش بیمه انجام می‌دهیم؛ یعنی در سال ۱۴۰۱ مردم با نسخه، پولی را که در سال گذشته پرداخت می‌کردند پرداخت خواهند کرد.

اصلاح قیمت دارو را انجام می‌دهیم

دارایی ادامه داد: اصلاح قیمت دارو را به این دلیل که شرکت‌های داروسازی ما تعطیل نشوند انجام می‌دهیم. اگر این اصلاحات را انجام ندهیم شرکت‌های داروسازی، دارو تولید نخواهند کرد و باید جوری این اصلاح را انجام دهیم تا بیمار پول اضافه پرداخت نکند.

وی اضافه کرد: امسال نظارت‌های خود در موضوعاتی از جمله سطح عرضه، نحوه ارائه خدمات، چرخه تامین دارو و ملزومات پزشکی در سطح سرپایی و بستری را توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌شدت تشدید می‌کنیم. شرکت‌های پخش را گسترده خواهیم کرد تا هم از قاچاق به خارج از کشور و هم احتکار و گرانفروشی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که پس از به‌وجود آمدن بحث حذف ارز ترجیحی شرکت‌های دارویی دچار دوگانگی شده و بعضی می‌گویند که به آنها ارز نمی‌دهند و متعاقبا کمبود داروهایی مانند آزیترومایسین در کشور دیده شده؛ سازمان غذا و دارو چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، عنوان کرد: در سال جاری یک میلیارد دلار ارز در جهت تامین دارو دریافت کردیم و هیچ اتفاقی نیز نسبت به سال گذشته نیفتاده و این موضوعات شایعه و گمانه‌زنی بیجا است. اگر شرکتی در توزیع اخلالی ایجاد کند با شدت با آن برخورد خواهد شد. داروی آزیترومایسین به‌دلیل استفاده نابه‌جا از آن در دوران کرونا در دنیا دچار کمبود شد. 

دارایی در خصوص اخبار مربوط به کمبود انسولین در کشور خاطرنشان کرد: ما به اندازه ۶ ماه ذخیره انسولین داشته و در این حوزه مشکلی نداریم. ۱۰۰۰ نوع انسولین در دنیا وجود دارد که همه آنها مانند هم هستند؛ ما تمام این ۱۰۰۰ نوع را که نمی‌آوریم. آمریکا نیز از ۱۶ هزار قلم دارو، ۱۰ هزار قلم را دارد. ما چیزی که نیاز و ضرورت است را در کشور داریم. نمی‌گویم که این موضوع خیلی مطلوب و عالی بوده اما داروهای موجود برای درمان کافی است.

وی در رابطه با مشکلات انجمن داروسازان برای برگزاری انتخابات این انجمن تصریح کرد: این موضوع سهل‌انگاری خود آنها بوده و درست نیست که انتخابات انجام نشود. باید جامعه داروسازان از وزارت کشور و قانون‌گذار مطالبه کنند و بلاتکلیف ماندن دو ساله این قانون باعث انشقاق در جامعه داروسازی می‌شود و این سیستم را تضعیف می‌کند.

در ادامه رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که با نقل‌قولی از وزیر بهداشت با این مضمون که «زیرساخت مناسبی در بیمه برای بحث دارو نداریم»، گفت زمانی که در داروخانه‌ها با مردم صحبت کرده یا صف‌های دارو را می‌بینیم حرف‌های دیگری زده می‌شود و در حال حاضر داروها کمیاب است؛ اصلاح قیمت با توجه به حرف وزیر چگونه مدیریت خواهد شد؟ عنوان کرد: وزیر به هیچ عنوان چنین صحبتی نکرده است. ما چند صف در داروخانه‌های مشهد داریم؟ همین امروز به من آن را نشان بدهید. بازارسیاه را با داروخانه مقایسه نکنید. بازار سیاه از روز ازل بوده و هست؛ من با آن کاری ندارم. اگر دارو به اندازه کافی باشد باز هم مردم برای داروی سقط جنین به بازار سیاه مراجعه می‌کنند؛ آن که به من ربطی ندارد. 

دارایی ادامه داد: گفته‌ایم تا زیرساخت آماده نشود، تغییر نظام ارزی دارو را انجام نخواهیم داد. شما الان با کسی صحبت می‌کنید که می‌داند وضعیت دارو و قیمت چیست. چه کسی گفته است که قیمت‌ها در داروخانه‌های سطح مشهد با هم فرق می‌کند؟ کسی که دارو را از داروخانه با فاکتور می‌گیرد می‌تواند آن را گران بفروشد؟ شبکه رسمی را متهم نکنید زیرا هیچ کالایی در کشور مانند دارو از اینجا تا ابوموسی یک قیمت نیست. قیمت دارو را نیز ما می‌دهیم نه معاونت غذا و داروی مشهد و نه رئیس جمهور و نه مجلس.

امسال قیمت حتی یک قلم دارو بالاتر نرفته است

وی اضافه کرد: قیمت سنگ‌ریزه خیابان نیز بالا رفته است. به جز دارو قیمت کدام محصول در کشور تاکنون بالا نرفته است؟ امسال قیمت حتی یک قلم دارو بالاتر نرفته است. بروید پیدا کنید؛ در سال جاری یک دارو پیدا کنید که قیمت آن نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. شنبه در ستاد تنظیم بازار در صورت مجوز گرفتن قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد که این قیمت‌ها قیمت‌های هر سال بوده و اتفاقی نیفتاده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تورم قیمت دارو در ۱۳۹۹ و دولت آقای روحانی ۴۳ درصد بوده اما در دولت آقای رئیسی به  ۳۰ درصد رسیده است، یادآور شد: ما ارز را دریافت کرده‌ایم و آرام‌آرام آن را می‌دهیم و مشکلی از این جهت نداریم. این ارز دیر اختصاص داده شده و اثر گذاشته و کمبود نیز ایجاد می‌کند. ارز ترجیحی می‌دهیم پس قیمت هیچ کالایی با ارز تغییر نمی‌کند اما تورم تغییر می‌کند. در گذشته که تورم و قیمت بالا می‌رفت بیمار حتی با بیمه، پول بیشتری پرداخت می‌کرد. پرداخت از جیب به جای ۳۰ درصد به ۷۰ درصد تبدیل شده است در حالی که در گذشته بیمه ۷۰ درصد هزینه‌ها را می‌داد. این موضوع مانند ۴۵ هزار تومان یارانه شده است که هرسال آب می‌رود و ارزشی ندارد.

دارایی یادآور شد: قیمت یک ویال پنی‌سیلین ۶۳۳ تا چند وقت پیش ۳۰۰۰ تومان بود اما در حال حاضر تنها پول شیشه آن  ۲۵۰۰ تومان است و برای اینکه این تولید نخوابد ما گفتیم که ۱۰۰۰ تومان پول پنی‌سیلین می‌دهیم که آن را تولید کنید. در دنیا به ما می‌خندند؛ این وضعیت تولید ما است. تنها حوزه‌ای در کشور که قیمت درب کارخانه تا مصرف‌کننده حداکثر ۳۰ درصد مارژین دارد دارو است. تنها جایی که دستوری قیمت می‌دهد ماییم و برای همین صنعت داروسازی ما در حال تحلیل رفتن و آب شدن است.

پس از پاسخ دارایی، این خبرنگار گفت: من پاسخ خود را نگرفتم. به هرحال الان خود شما می‌گویید که اصلاح قیمت‌ها باید اتفاق بیفتد اما می‌گویید که هنوز نیفتاده پس چرا این موضوع را مطرح می‌کنید؟ برای اجرای این قانون بدهی دولت به بیمه‌ها چقدر بوده و چه کارهایی در این خصوص انجام شده است؟

رئیس سازمان غذا و دارو کشور در پاسخ به این سوال عنوان کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی بین بیمه‌ها بوده که با برنامه‌ریزی تسویه می‌شود. بدهی‌ها به بیمه سلامت تا اخر سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پخش بدهکارند. تامین اجتماعی و بیمه سلامت به ترتیب ۸۰۰۰ و ۳۰۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها بدهکار بودند که بیمه سلامت این بدهی را داده است. این بدهی‌ها با دستور رئیس جمهور در حال تسویه شدن است.

دارایی ادامه داد: قانون برنامه‌وبودجه می‌گوید امسال ارز ترجیحی نداشته بلکه ارز ETS داریم. دیگر ارز ترجیحی وجود ندارد اما به این دلیل که زیرساخت آماده نیست ما همچنان یارانه می‌دهیم. از مجلس خواسته‌ایم متمم و پول اضافی بیاورد تا از به زحمت افتادن مردم جلوگیری شود این تغییر ریل را انجام نخواهیم داد. ما می‌خواهیم کاری که چند سال پیش انجام ندادند را انجام دهیم. ارز ترجیحی زیاد نمی‌تواند ادامه پیدا کند زیرا چیزی از آن نمانده است. در سال ۹۷، ۴ میلیارد دلار به ما دادند در حالی که سال گذشته ۲ میلیارد به ما تعلق گرفت. 

وی در پاسخ به سخنان عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که گفته بود در خصوص چند موضوع از وزارت بهداشت سوال کرده اما جوابی دریافت نکرده است و وزارت بهداشت نباید پشت موضوع واکسیناسیون پنهان شود، گفت: نماینده می‌تواند شعار دهد چه اشکالی دارد؟ آقا می‌گوید هنر شما در واکسیناسیون بوده اما اگر شخص دیگری چیز دیگری بگوید جوابی برای وی ندارم. ما جایی قایم نشدیم و اهل قایم شدن نیز نیستیم زیرا ما در خط مقدم قرار داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: آیا در پیک اومیکرون مردم کمبود دارو داشتند و از بیمارستان بیرون رفتند؟ خیر اما ذخایر ما محدود و شکننده است چون ذخایر ارزی ما محدود است. در عمرم چنین وزیر بهداشتی ندیدم که از صبح تا شب در شهرها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها هم‌پای رئیس جمهور بچرخد. به نظر من زمانی که می‌گویند «دولت مردمی آقای رئیسی» واقعا همینطور بوده و شکی هم در آن نیست. آقای رئیسی هر روز از صبح تا شب ما را مواخذه می‌کند و روزانه خودشان یا دفترشان برای من اخبار کمبودهای دارویی را می‌فرستند. 

در ادامه این نشست دارایی عنوان کرد: زمانی که به یک شرکت ارز اختصاص می‌دهیم باید پول شرکت‌های خارجی را با واسطه ارسال کند که این پروسه چند هفته طول می‌کشد. زمانی که پول وارد آن شرکت تولید کننده می‌شود وارد سفارش شده و این فرآیند بین چهار تا ۶ ماه زمان می‌برد. باید با مردم صادقانه و فنی صحبت کنیم و نه ژورنالیستی، ما یک میلیارد دلار را گرفتیم اما این پول ۶ ماه دیگر اثر خواهد کرد.

وی در خصوص فساد در زمینه دارو افزود: این موضوع در خصوص ارز ترجیحی بود، این ارز با فساد شروع شد و بعضا این فسادها سنگین نیز بود. پرونده‌هایی تشکیل شد و عده‌ای حتی بازداشت شدند. از سخنگوی قوه قضاییه خبری شنیدم که قرار است دوم مرداد ماه پرونده یکی از همین شرکت‌ها بررسی شود که تخلف ارزی سنگینی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار داشته است. این شرکت بیش‌اظهاری و فاکتورسازی کرده و ارز دریافت کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: به‌هیچ عنوان قرار نبوده که هیچ شرکتی از ارز ترجیحی سود ببرد و هر شرکتی که از ارز ترجیحی و اختلاف آن با ارز بازار آزاد سود برده تخلف کرده است. در این خصوص به‌شدت گرانفروشی داشتیم که پرونده‌هایی به قوه قضاییه دادیم و به‌هیچ عنوان از وظیفه نظارتی خود کوتاه نخواهیم آمد. در شهر تهران در یک ماه گذشته ۲۵۰۰ داروخانه را بازرسی کردیم که تعدادی گرانفروشی داشتند که به تعزیرات رفتند و ۲ داروخانه پلمب شدند. ۲۴۰ شرکت دارویی نیز به تعزیرات معرفی شدند. 

دارایی در پاسخ به سخنان رئیس انجمن تخصصی بیهوشی که گفته بود ما به‌ دلیل با کیفیت نبودن تجهیزات و داروهای بیهوشی وارداتی نمیتوانیم بیهوشی خوبی داشته باشیم، گفت: من حرف این فرد را قبول ندارم؛ زیرا ما تجهیزات بیهوشی را خودمان تولید می‌کنیم. نمی‌گویم که داروی بیهوشی به وفور وجود دارد اما ما چون در دوران کرونا بودیم و قاچاق این داروها زیاد بوده در توزیع آنها برای عمل جراحی معمول در دوران کرونا محدودیت ایجاد کردیم. در حال حاضر تعداد عمل‌های جراحی زیاد و متعاقبا نیاز به داروهای بیهوشی بیشتر شده است. ما در انبارهای خود کمبود نداریم اما توزیع گسترده نیست. حتی اگر ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شود به شرط اینکه مردم با نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه کنند، پولی که مردم خواهند داد به اندازه سال ۱۴۰۰ خواهد بود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز