title
کد خبر: 214780
00
بلای جان ویروس کرونا را بشناسید

از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا بیش از دو سال میگذرد استفاده از ماسک و موادضدعفونی کننده، تعطیلی ، دور کاریها و عدم تجمع بیش از ۱۰ نفری نخستین راهکارهای بود که پس از شیوع این بیماری در کشور از سوی وزارت بهداشت توصیه شد. روزانه شاهد خبر فوت یا بستری هموطنانمان در موجهای مختلف شیوع این ویروس بودیم که با گذشت بیش از یک سال از شیوع این بیماری خوفناک تولید واکسن آبی بر آتش شیوع این ویروس بود.اما همچنان مقاومتهایی برای عدم تزریق واکسن در جامعه وجود دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، در صورتی که بنابه گفته متخصصین، پیشگیری با واکسن، بسیار کم هزینه و موثر است و اگر امروزه ازسرخک, سرخجه، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه و غیره خبری نیست در واقع مدیون واکسیناسیون هستیم.

براساس آمار اعلامی تا به حال حدود ۱۲ میلیارد دوز واکسن کرونا در دنیا تولید و مصرف شده است که چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده است ، کشورهای پیشرفته بیشترین میزان مصرف واکسن را به خود اختصاص داده اند و هیچ دولتی دشمن مردم خودش نیست لذا پیشتازی این کشورها در واکسیناسیون بهترین دلیل بر مفید بودن و ضرورت آن است.

به گزارش who در اروپا از مرگ ۵۰۰ هزار نفر(نیم میلیون) پیشگیری کرده است و بررسی های مختلف نشان داده مرگ واکسن زده ها ۱۰ تا ۳۰ برابر کمتر است.

پدرم هیچ اعتقادی به واکسن کرونا نداشت

زهرا یکی از مراجعین به بیمارستان طالقانی ارومیه در حالی که بخاطر حال وخیم پدرش به واسطه ابتلا به کرونا بستری بود، گفت: پدرم هیچ اعتقادی به واکسن کرونا نداشت و به خاطر ابتلا به کرونا و عدم تزریق واکسن حال وخیمی دارد و در بخش کرونایی بیمارستان بستری است.

وی با بیان اینکه کاملا مشخص است که از زمان آغاز واکسیناسیون آمار مرگ و میر و ابتل کاهش یافته، ادامه داد: من به عینه تاثیر واکسناسیون را دیدم که تعداد زیادی از اقوام ودوستانی که بعد از واکسینه شدن مبتلا به کرونا شدند اما سرپایی بهبود یافتند.

این شهروند با ابراز تاسف از تبلیغات ضد واکسن گفت: همه واجدین شرایط حتما باید واکسینه شوند تا به امید خدا این بیماری نیز ریشه کن شود.

واکسیناسیون فرزندان را نباید به تاخیر انداخت

محمدی والدین یکی از دانش آموزان که منتظر تعطیلی مدرسه بود در جمع سایر والدین با تذکر به رعایت پروتکلهای بهداشتی به آنها گفت: تصور نکنید کرونا تمام شده لازم است همچنان موارد بهداشتی را رعایت کنیم و خود و فرزندانمان را با واکسیناسیون در مقابل این بیماری تا حدودی ایمن کنیم.

وی با بیان اینکه هر سه فرزند دانش آموز خود را واکسینه کرده است، ادامه داد: نباید با این بیماری با شوخی برخورد کرد و واکسیناسیون فرزندان را به تاخیر انداخت مخصوصا که مدارس و تجمعات آغاز شده است بنابراین بهترین راه واکسینه کردن فرزندان است.

دکتر سید جلیل موسوی، متخصص بیماریهای عفونی در ارومیه و دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی افزود: اگرچه در موج ششم میزان ابتلا بسیار بالا بود اما اکثراً بی علامت و خفیف بود و ما شاهد کمترین بستری و مرگ و میر نسبت به موج های سوم و چهارم و پنجم بودیم که دلیل عمده آن واکسیناسیون بوده و آرامش موجود در حال حاضر را مدیون همین واکسیناسیون هستیم.

کاهش میزان بستری و فوتی ها در موج ششم در مقایسه با موجهای سوم ،چهارم و پنجم 

وی افزود: دو ویژگی موج ششم (امیکرون) سرعت انتشار بسیار بالا و ابتلای خوشه ای و خانوادگی تقریباً تمام اعضا و بی علامت و خفیف بودن اکثر موارد مبتلایان به طوری که گرفتاری‌های سرپایی بسیار زیاد بوده و بخش عمومی جامعه مبتلا شدند اما میزان بستری و فوتی ها به طرز قابل توجهی کمتر بوده و این در مقایسه با موجهای  سوم چهارم پنجم کاملاً آشکار است.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه در بررسی آماری بهمن ۱۴۰۰ در آذربایجان غربی از بین ۲۵۳۴ فوتی کرونایی یعنی ۸۸.۳ درصدهیچ واکسنی نزده بودند، اظهار کرد: ۶.۴ درصد دوز اول ،۵.۸ درصد دوز دوم و فقط چهاردهم درصد سه دوز را زده بودند.

وی ادامه داد: در بررسی آماری اسفند ۱۴۰۰ در استان ۸۴.۱۶ درصد فوتی ها هیچ واکسنی نزده بودند ۴.۱۷ درصد دوز اول ،۷.۸۳درصد دوز دوم و ۱.۹ درصد هر ۳ دوز را زده بودند.

اثربخشی دوز اول در بالغین تقریباً هیچ است

این متخصص بیماریهای عفونی خاطر نشان کرد: اثربخشی دوز اول در بالغین تقریباً هیچ ، دوز دوم ۳۰درصد، دوز سوم ۷۰ تا ۹۵ درصد است.

دکتر موسوی رعایت پروتکل های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون را همچنان ضروری دانست و گفت: تاکنون ۸۳.۹ درصد دوز اول، ۷۴.۹ درصد دوز دوم ، ۳۳.۶ درصد دوز سوم و ۳ صدم درصد دوز چهارم را دریافت کردند.

دکتر موسوی با اشاره به ابتلای کودکان به کرونا گفت: در موج ششم مطلب قابل توجه و نگران کننده وضعیت کودکان بود. در این موج ابتلای کودکان به طور معناداری بالا بود و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آمار را تشکیل می‌داد. بستری کودکان قابل توجه بود و با عنایت به بررسی‌های آماری دوره ایی از ۲۵ الی ۳۰ درصد بستری‌ها را کودکان زیر ۱۴ سال تشکیل می‌دادند.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان افزود: براساس آمار ۲۶ اردیبهشت از ۸ بستری جدید ارومیه ۳ نفر کودکان هستند.

وی ادامه داد: در طول موج ششم از اول بهمن ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۶۵۴ نفر فوتی کرونایی در استان داشتیم که ۳۸۸ نفر PCR مثبت و بقیه PCR منفی بودند. در زمان مذکور ۱۳ فوتی از کودکان بود (۲درصد فوتی‌ها) که ۵ نفر PCR مثبت و ۸ نفر PCRمنفی بودند.

بیش از ۳۴ درصد ۵ تا ۱۱ ساله ها در استان یک دوز واکسن زدند

دکتر موسوی با بیان اینکه براساس آخرین آمار در بین جمعیت هدف ۵ تا ۱۱ سال در استان ۳۴.۲ درصد دوز اول و ۱۵.۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند، گفت: در بین جامعه هدف ۱۲ تا ۱۷ سال نیز ۹۰.۱ درصد دوز اول و ۷۸.۸ درصد نیز دوز دوم را دریافت کردند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در کودکان گفت: از زمان شروع واکسیناسیون کودکان در استان گزارشی از عوارض جدی و نگران کننده واکسن در آنها دیده نشده است گرچه واکسن کرونا تا حدودی شاید مانع ابتلا شود اما عمده کارایی آن در پیشگیری از وخامت و شدت بیماری و به ویژه در پیشگیری از مرگ است.

وی تاکید کرد: باید در این موج شیوع بیشتر مراقبت کودکان باشیم و در صورت داشتن علائم خطر و هشدار دهنده به مراکز معتبر درمانی اطفال مراجعه کنیم نسبت به واکسیناسیون کودکان اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا؛ اگر چه کمپین های نه به واکسن در مقاطعی تشکیل شدند و مردم را با ادعاهای غیر علمی و غیر مستند تشویق به عدم استقبال از واکسن می کردند اما آنچه آمارها و مشاهدات عینی از وضعیت شیوع بیماری کرونا نشان می دهد واکسیناسیون عملی بسیار تاثیر گذار در کنترل شیوع این بیماری همه گیر بوده است .طبق اعلام متخصصین موفقیت کشور چین در کنترل و مدیریت کرونا مدیون واکسیناسیون و رعایت سخت شیوه نامه های بهداشتی است.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز