title
کد خبر: 214476
00
استفاده از داروی افسردگی در بارداری باعث تشنج و صرع نوزاد می شود؟

محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید نشان دادند که مصرف داروهای ضد افسردگی در سه ماهه اول بارداری، ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به صرع و تشنج در نوزادان ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، بارداری می‌تواند زمان سختی باشد و افسردگی، اضطراب و سایر شرایط سلامت روان می ‌تواند به این دشواری بیافزاید. پژوهشگران دانشگاه ایندیانای آمریکا در یک پژوهش دارویی جدید متوجه شده اند که مصرف داروهای ضد افسردگی در سه ماهه اول بارداری،ربطی به بالارفتن خطر ابتلا به صرع و تشنج در نوزادان ندارد. 

این مطالعه بیش از 1.7 میلیون کودک متولد شده در سوئد را در یک دوره 17 ساله مورد بررسی قرار داد. محققان بیش از 24000 کودک را که در سه ماه اول بارداری در معرض داروهای ضد افسردگی قرار گرفته بودند شناسایی کرده و آن ها را با کودکانی که در معرض این داروها نبودند، مقایسه کردند.

داروهای ضد افسردگی شامل داروهایی برای درمان اضطراب و افسردگی، به ‌ویژه مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) بودند.

محققان سپس پذیرش در بیمارستان و بازدیدهای متخصص سرپایی را برای شناسایی کودکانی که در ماه اول تولد دچار تشنج یا صرع شده بودند، بررسی کردند.

قبل از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، صرع، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و مصرف دخانیات در مادران، 1.7 در هر 1000 کودک در معرض داروهای ضد افسردگی، در معرض تشنج نوزادی و به طور مشابه، 5.4 از هر 1000 کودک از این دسته در معرض صرع تا سن پنج سالگی تشخیص داده شدند. در حالی که این مقادیر برای کودکانی که در معرض داروهای ضد افسردگی قرار نداشتند، به ترتیب 1.2 در هر 1000 کودک و 4.1 در هر 1000 کودک تشخیص داده شد.

با این حال محققان پس از بررسی عوامل مذکور در مادران، هیچ ارتباطی بین مصرف داروهای ضد افسردگی توسط مادران در سه ماه اول دوران بارداری و خطر تشنج یا صرع در کودکان نیافتند.

آن ها اظهار داشته اند: در حالی که چندین مطالعه قبلی ارتباط احتمالی بین مصرف داروهای ضد افسردگی توسط مادران در دوران بارداری و تشنج در نوزادان و کودکان نوپا را نشان داده بودند، مطالعه ما نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض داروهای ضد افسردگی در سه ماه اول بارداری خطر تشنج و صرع را در کودکان افزایش نخواهد داد و این ارتباط ممکن است به دلیل عوامل دیگری از جمله سایر بیماری ها یا مصرف دخانیات در دوران بارداری باشد.

یافته های این مطالعه که بسیار مهم بوده و می توانند به زنان و پزشکان آن ها درمورد خطرات و فواید داروهای تجویزی اطمینان خاطر دهند، در مجله American Academy of Neurology منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز