title
کد خبر: 214000
00
دارویی که در درمان سرطان سر و گردن مؤثر است

مطالعات جدید محققان نشان دهنده موثر بودن داروی آزمایشی سرطان موسوم بهAMG319 است. این دارو یک مهارکننده phosphoinositide 3-kinase δ یا محسوب می شود که به خوبی قادر به سرکوب سلول های سرطان سر و گردن است.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک کارآزمایی بالینی در فاز دوم، نشان می دهد که داروی موسوم بهAMG319   اثرات ضد سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن دارد. 
لازم به ذکر است که عوارض جانبی مرتبط با سیستم ایمنی در درمان مبتنی بر AMG319 قابل توجه بوده و ضروری است آزمایش های جدیدی روی موش ها در این رابطه انجام شود. بررسی های اولیه نشان می دهد این موش ها به کولیت (یک اختلال خود ایمنی) مبتلا شده و نتایج نشان می دهد که رژیم های دوز جایگزین ممکن است آسیب های جانبی AMG319 را محدود کند.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که دسته ای از دارو ها به نام مهارکننده های PI3Kδ -  مانند AMG319 -  می توانند ایمنی ضد تومور را در بیماران تحریک کنند. با این حال، اثرات مهار کننده‌ های PI3Kδ بر تومورهای انسانی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته و عوارض جانبی مرتبط با ایمنی بالقوه توسعه بالینی این داروها را مختل کرده است. 

برای بررسی دقیق تر این موضوع، دکتر کریستین اوتنسمایر و همکارانش طی این تحقیق گسترده در مورد اثرات مهارکننده‌های PI3Kδ بر سلول‌های ایمنی در بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی، یک کارآزمایی تصادفی فاز دوم از AMG319 را در ۳۰ بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن انجام دادند. 
محققان این مطالعه دریافتند که مهار PI3Kδ با کاهش سلول ‌های T تنظیم ‌کننده که می ‌تواند پاسخ ‌های ایمنی در برابر تومورها را کاهش دهد و فعال کردن سلول‌های CD4 T و سلول‌ های CD8 T  سلول‌ های ایمنی که سلول‌های تومور را هدف می‌گیرند، منجر به تغییرات اساسی در ترکیب سلولی تومورها شد. 

 بررسی های بعدی در موش‌های مبتلا به تومورهای سرطانی نشان داد، مهار PI3Kδ به طور قابل ‌توجهی ترکیب سلول‌های T تنظیمی در روده بزرگ را که با کولیت مرتبط است، تغییر داد. با این حال، دوز متناوب با PI3Kδ ایمنی پایدار ضد تومور را با کاهش مسمومیت در موش‌ ها ترکیب می ‌کند. 

در خاتمه گفتنی است برای بررسی دقیق تر تاثیر این دارو، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و نویسندگان به این نتیجه رسیدند که کاهش دوزها یا یک رژیم درمانی اصلاح شده PI3Kδ برای ایجاد پاسخ ایمنی ضد تومور در تومورهای پیشرفته و در عین حال محدود کردن اثرات نامطلوب مرتبط با کاهش عملکرد سلول های T تنظیمی در بافت های سالم ضروری است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز