title
کد خبر: 213839
00
واکسن کرونا کلید درمان بیماری ای که اصلا ارتباطی با کرونا ندارد!

بر اساس یک مطالعه جدید، تزریق واکسن کووید-۱۹ ممکن است کلید درمان بیماری های قلبی عروقی باشد. گروهی از انجمن قلب و عروق اروپا می‌گویند واکسن کرونا با رساندن ذرات ریز چربی (یا لیپیدها) به سلول‌های بدن، سیستم ایمنی را تقویت می ‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، آزمایش‌ های انجام شده روی موش ‌ها نشان داد که روش مشابهی که دانشمندان برای ایجاد جابجایی کووید استفاده می ‌کنند، به بدن کمک می ‌کند تا پس از حمله قلبی خود را ترمیم کند.

این روش تحویل mRNA نامیده می شود و نویسندگان مطالعه از آن به عنوان تغییرگر بازی در پزشکی یاد می کنند. آنها بر این باورند که روش فوق می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کرده و حتی منجر به ایجاد یک واکسن فوق العاده کاربردی در آینده شود.

اسید ریبونوکلئیک پیام رسان، یا به اختصار mRNA، یک مولکول تک رشته ای است که کد ژنتیکی را از دی ان ای به دستگاه پروتئین سازی سلول حمل می کند. این واکسن به سلول‌ ها دستور می ‌دهد تا یک پروتئین خوشه ‌ای ساختگی روی سطح خود بسازند تا از ویروس کرونا تقلید کنند. سپس آنتی بادی های به دست آمده برای محافظت از بیمار در برابر عفونت آینده آماده می شوند.

این فرآیند راه را برای برخی شرکت های واکسن سازی همچون فایزر و مدرنا هموار کرد تا واکسن ‌های کرونا را بسازند. 

هدف مطالعات جدید انجام شده در این رابطه، بهبود عملکرد سلول های قلب بود. طی این پژوهش، محققان با موفقیت mRNA را به عضله های قلب در قالب نانوذرات لیپیدی تحویل دادند. آنها همچنین طی جراحی باز قفسه سینه تحت بیهوشی عمومی، فرمولاسیون های مختلفی را در دیواره قلب موش های آزمایشگاهی قرار دادند.

یک روز پس از تجویز، نویسندگان مطالعه موش ‌ها را قربانی کردند تا بتوانند محل تحویل mRNA را بررسی کنند. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که این نانو ذرات، ۲۴ ساعت پس از تزریق موفق به سلول های قلب رسیده است. این تیم همچنین بالاترین سطوح را در سلول های کبد و طحال یافتند.

 انتظار می رود این روش تاثیر مثبتی نیز بر کبد داشته باشد، زیرا کبد نانوذرات لیپید را متابولیزه می کند. دکتر کلارا لابونیا، سرپرست این تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت، در این رابطه می‌ گوید: دیدن اثر mRNA در بافت قلب دلگرم ‌کننده بود و موضوع فوق به این معنی است که نانوذرات لیپیدی می‌توانند به عنوان سیستم‌های انتقال برای درمان مبتنی بر mRNA عمل کنند.

واکسن های mRNA چگونه کار می کنند؟
مطالعات قبلی این احتمال را مطرح کرده ‌اند که واکسن‌های mRNA می ‌توانند در نهایت تقریباً هر چیزی را از سرطان گرفته تا آسم درمان کنند. پزشکان میلیاردها دوز از این واکسن ها را در سراسر جهان در طول همه‌ گیری کرونا مصرف کرده‌ اند.
در واقع هنگامی که یک ویروس در داخل سلول‌ های ما قرار می‌گیرد، RNA خود را آزاد می ‌کند و سلول ‌های ربوده شده را فریب می ‌دهد تا نسخه ‌هایی از ویروس را به شکل پروتئین‌ های ویروسی که سیستم ایمنی را به خطر می ‌اندازند، خارج کنند.

واکسن های سنتی با تزریق پروتئین های ویروس غیرفعال به نام آنتی ژن عمل می کنند. آنها سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند تا ویروس را در هنگام ظهور مجدد تشخیص دهد.
با این حال، واکسن‌های mRNA با استفاده از توالی ژنتیکی یا «کد» آنتی ‌ژن کار کرده و بدن را فریب می ‌دهند تا آنتی ‌بادی ایجاد کند. این روش نسبت به روش های سنتی، ایمن تر، سریع تر و ارزان تر است. در واقع یک آزمایشگاه می ‌تواند پروتئین‌ های آنتی ژن را توالی ‌بندی کرده و آن را در سراسر جهان ارسال کند.
به گزارش سیناپرس، گام بعدی این تحقیق، آزمایش فرمول ‌های بیشتر و انتخاب فرمول ‌هایی است که به طور مؤثرتری بافت قلب را هدف قرار می ‌دهد.

دکتر لابونیا در این رابطه می‌گوید، ما در مرحله بعدی ارزیابی خواهیم کرد که آیا تحویل mRNA به موش ‌های دارای اختلال قلب ایسکمیک (شبیه حمله قلبی) اثر درمانی دارد یا خیر.
باید توجه داشت که بیماری های قلبی عروقی بزرگترین عامل مرگ در جهان است که سالانه تقریباً ۱۸ میلیون نفر را قربانی می کند.

اعضای این تیم تحقیقاتی، یافته ‌های خود را در نشست انجمن قلب و عروق اروپا Frontiers in CardioVascular Biomedicine 2022،  ارائه کردند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز