title
کد خبر: 213672
00
نشانه‌های التهاب آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک زائده انگشت‌مانند است که از ابتدای روده بزرگ منشاء گرفته و به سمت خارج و پایین شکم امتداد می‌یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، آپاندیس یک عضو «وستیجیال» است؛ یعنی عضوی که در طول تکامل رفته‌رفته کوچک‌تر شده و عمکلرد خود را از دست می‌دهد. آپاندیس در حال حاضر عملکرد شناخته‌شده‌ای ندارد. التهاب آپاندیس، «آپاندیسیت» نامیده می‌شود.

آپاندیسیت باعث ایجاد درد در ناحیه راست و پایین شکم می‌شود. با این ‌حال، در بیش‌تر افراد این درد از اطراف ناف آغاز شده و سپس به سمت پایین و راست انتشار می‌یابد. با پیشرفت التهاب، درد آپاندیسیت افزایش می‌یابد و در نهایت به شدیدترین حالت خود می‌رسد. اگرچه افراد در هر سنی ممکن است دچار التهاب آپاندیس شوند، اما این بیماری اغلب در افراد بین ۱۰ تا ۳۰ سال رخ می‌دهد. درمان استاندارد آپاندیسیت، جراحی آپاندیس و برداشتن آن است.

علائم آپاندیسیت چگونه است؟

علائم و نشانه‌های التهاب آپاندیس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    درد ناگهانی که در سمت راست و پایین شکم ایجاد می‌شود
    درد ناگهانی که از اطراف ناف آغاز شده و به سمت پایین و راست منتشر می‌شود
    دردی که با سرفه، راه رفتن یا هرگونه حرکتی بدتر می‌شود
    تهوع و استفراغ
    از دست ‌دادن اشتها
    تب خفیفی که ممکن است با پیشرفت بیماری بدتر شود
    یبوست یا اسهال
    نفخ

محل درد در آپاندیسیت، بسته به سن و موقعیت آپاندیس هر فرد ممکن است متفاوت باشد. برای مثال در هنگام بارداری، درد ممکن است در قسمت بالایی شکم احساس شود؛ زیرا آپاندیس در دوران بارداری در موقعیت مکانی بالاتری در شکم قرار می‌گیرد.

درد شدید شکم تحت عنوان «شکم حاد» شناخته می‌شود و نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. در صورت احساس درد شدید در شکم یا علائم نگران‌کننده دیگر به پزشک مراجعه کنید.

منبع: besina


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز