title
کد خبر: 213040
00
رژیم مدیترانه‌ای خطر ابتلا به این بیماری در زنان باردار را کاهش می‌دهد

طبق تحقیقات جدیدی که نتایج آن ها اخیرا منتشر شده است، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری با کاهش خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی همراه است.

به گزارش بهداشت نیوز، بررسی های جدید متخصصان آمریکایی نشان از آن دارد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند ابتلا به مشکل موسوم به پره اکلامپسی در زنان باردار را کاهش دهد. پیشتر ثابت شده بود که این رژیم غذایی که عمدتاً از سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل، روغن زیتون، غلات کامل و ماهی تشکیل شده است، خطر بیماری قلبی را در بزرگسالان کاهش می دهد.

پره اکلامپسی، وضعیتی در دوران بارداری که با فشار خون شدید و آسیب کبدی یا کلیوی مشخص می شود و یکی از دلایل اصلی عوارض و مرگ مادر و فرزند داخل رحم او است. 

پره اکلامپسی همچنین خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی را تا دو برابر در سنین بالاتر افزایش می دهد.  زنان مبتلا به پره اکلامپسی در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته 37 بارداری) یا به دنیا آوردن نوزادان کم وزن هستند و کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی نیز خود در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی هستند.

به گفته محققان، زنان سیاه‌پوست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پره اکلامپسی هستند، اما درکل، تحقیقات در مورد درمان‌های بالقوه برای زنان پرخطر محدود است. به همین دلیل، در تحقیقی که هدایت آن را محققان دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور آمریکا به عهده داشته اند، فواید بالقوه بین پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای در میان گروه بزرگی از زنان دارای تنوع نژادی و قومی که در معرض خطر بالای پره اکلامپسی قرار داشتند، بررسی شده است.

به گفته این محققان، ایالات متحده بالاترین میزان مرگ و میر مادران را در میان کشورهای توسعه یافته دارد و پره اکلامپسی در آن نقشی خاص دارد. با توجه به این خطرات برای سلامتی مادران و فرزندان آن ها، شناسایی عوامل قابل اصلاح برای جلوگیری از ایجاد بیماری، به ویژه در میان زنان سیاه پوست که در معرض بالاترین خطر این عارضه جدی بارداری هستند، مهم است.

 این مطالعه شامل داده‌های بیش از 8500 زن بود که بین سال‌های 1998 و 2016 در گروه مطالعه ای موسوم به تولد بوستون ثبت‌نام کرده بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان نیز 25 سال بود.

بر اساس اطلاعات خود گزارش شده در پرسشنامه پس از زایمان، نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان، زنان سیاه پوست، حدود یک چهارم زنان اسپانیایی تبار و بقیه زنان سفیدپوست یا نژادهای دیگر بودند. 

تجزیه و تحلیل های انجام شده در این پژوهش نشان داد که 10 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه دچار پره اکلامپسی شدند.بر اساس این یافته ها، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی در زنانی که قبل از بارداری، چاقی داشتند، در مقایسه با زنان بدون آن شرایط، دو برابر بیشتر بود.

اما نکته جالب توجه آن جا بود که بر اساس نتایج، خطر ابتلا به پره اکلامپسی در بین زنانی که رژیم مدیترانه ای را در دوران بارداری دنبال می کردند، بیش از 20 درصد کمتر بود.

به گفته محققان، ما از این نتایج شگفت زده شده ایم، زیرا به طور کلی مداخلات بسیار کمی در دوران بارداری وجود دارد که بتواند برای رهایی از پره اکلامپسی، فواید معنی داری داشته باشد. ضمن آن که درمان های پزشکی در دوران بارداری باید با احتیاط انجام شوند تا اطمینان حاصل شود که مزایای آن ها بیشتر از خطرات بالقوه برای مادر و جنین است.

آن ها معتقدند: زنان باید در تمام مراحل زندگی برای داشتن یک سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی خوب و ورزش منظم تشویق شوند.

مصرف منظم غذاهای سالم از جمله سبزیجات، میوه ها و حبوبات برای زنان در دوران بارداری بسیار مهم است، چراکه سلامت آن ها در دوران بارداری بر سلامت قلبی عروقی آینده خودشان و همچنین بر سلامت کودک آن ها تأثیر می گذارد.

این یافته ها در در مجله انجمن قلب آمریکا، Journal of the American Heart Association منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز