title
کد خبر: 212206
00
فقط فیبر این مواد غذایی از مبتلا شدن به بیماری قلبی جلوگیری می کند

نتایج بررسی های اخیر نشان داد که فیبر و به طور خاص فیبر غلات و نه فیبر میوه یا سبزیجات، به طور مداوم با التهاب کمتر و کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است.

به گزارش بهداشت نیوز، تاکنون اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بین فیبر و التهاب در میان افراد مسن وجود داشته است که در مقایسه با افراد جوان دارای سطوح بالاتر التهاب هستند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا بررسی کردند که آیا مصرف فیبر غذایی با کاهش التهاب در افراد مسن مرتبط است و آیا فیبر رابطه معکوس با بیماری های قلبی عروقی دارد یا خیر. نتایج پژوهش ها نشان داد که فیبر و به طور خاص فیبر غلات، اما نه فیبر میوه یا سبزیجات، به طور مداوم با التهاب کمتر و بروز کمتر بیماری های قلب و عروقی مرتبط است. 
این تحقیق شامل داده‌هایی از یک گروه بزرگ و مشخص از افراد مسن، با اطلاعات دقیق در مورد رژیم غذایی، التهاب و بروز بیماری های قلب و عروقی است.

در این پژوهش داده های ۴۱۲۵ بزرگسالی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰در مطالعات سلامت قلب و عروق ثبت نام کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر روپاک شیواکوتی (Rupak Shivakoti) استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده میلمن کلمبیا و پژوهشگر این مطالعات گفت: مصرف بیشتر فیبر رژیمی با کاهش خطر بیماری های قلب و عروقی  مرتبط است.

یک فرضیه رایج این است که مصرف فیبر بیشتر التهاب را کاهش می دهد و متعاقباً منجر به کاهش خطر بیماری های قلب و عروق می شود.

با یافته‌ های این مطالعه، اکنون می ‌آموزیم که یک نوع خاص از فیبرهای غذایی شامل فیبر غلات و نه فیبر میوه یا سبزیجات با التهاب کمتر مرتبط هستند. با یافته‌ های این مطالعه، اکنون می ‌آموزیم که فیبر غلات پتانسیل کاهش التهاب را دارد و باید در مطالعات مداخله ‌ای آینده آزمایش شود.
اگرچه داده‌ هایی وجود دارد که نشان می ‌دهد فیبر به طور کلی ممکن است با بهبود عملکرد روده، اصلاح رژیم غذایی، سیری و بهبود متابولیسم لیپید و گلوکز، اثرات ضد التهابی داشته باشد.

شیواکوتی خاطرنشان کرد: اینکه چرا فیبر میوه با التهاب کمتر مرتبط نیست، مشخص نبوده و نیاز به بررسی بیشتر دارد. علاوه بر این، او خاطرنشان می کند که مشخص نیست فیبر غلات به خودی خود یا سایر مواد مغذی موجود در غذاهای غنی از فیبر غلات باعث ایجاد روابط مشاهده شده می شوند.

شیواکوتی افزود: علاوه بر این، ما متوجه شدیم که التهاب تنها نقش متوسطی در میانجی ‌گری ارتباط معکوس مشاهده ‌شده بین فیبر غلات و بیماری های قلبی و عروقی دارد. این نشان می دهد که عواملی غیر از التهاب ممکن است نقش بیشتری در کاهش بیماری های قلبی داشته باشند و باید در مداخلات آتی در جمعیت های خاص مورد آزمایش قرار گیرند.

شرح این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز