title
کد خبر: 212127
00
شیرین کننده های مصنوعی چه بلایی سر کبدتان می آورند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که برخی شیرین کننده های مصنوعی، عملکرد یک نوع پروتئین را که نقش حیاتی در سم ‌زدایی کبد و متابولیسم برخی داروها ایفا می ‌کند، دچار اختلال می ‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، این جایگزین های شکر که به عنوان شیرین کننده های غیر مغذی نیز شناخته می شوند، طعم شیرینی را بدون هیچ کالری اضافه یا با کالری کم در مواد غذایی و نوشیدنی ایجاد می کنند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین آمریکا در مطالعه ای پژوهشی، دو نوع شیرین کننده به نام آسه سولفام پتاسیم و سوکرالوز را مورد بررسی قرار دادند. 

آن ها دریافتند که این دو شیرین کننده، فعالیت پروتئینی به نام P-glycoprotein (PGP) را که به عنوان مقاوم چند دارویی (MDR1)  نیز شناخته می شود، مهار می کنند. PGP یکی از ناقل هایی است که برای پاکسازی بدن از سموم، داروها و متابولیت های دارو با یکدیگر همکاری می کنند.

آزمایش ‌ها همچنین نشان دادند که شیرین‌کننده ‌ها بر فعالیت حمل و نقل نیز تاثیرگذار بوده و احتمالاً به PGP متصل می ‌شوند و بنابراین با سایر بسترها مانند زنوبیوتیک ها، داروها و متابولیت ‌های آن ها، لیپیدهای زنجیره کوتاه و اسیدهای صفراوی رقابت می ‌کنند و مانع انتقال آن ‌ها می ‌شوند.

به اعتقاد محققان،یافته ها نشان می دهند که شیرین کننده های غیر مغذی ممکن است برای افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که از PGP به عنوان یک ناقل سم زدایی اولیه استفاده می کنند، مشکل ساز باشد. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی خاص، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون هستند.

این یافته های تحقیقاتی جدید در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در خلال نشست زیست‌شناسی تجربی (EB) 2022 که در فیلادلفیا برگزار می ‌شود، ارائه گردیده اند. 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز