title
کد خبر: 211967
00
درباره فواید و مضرات کافئین برای بدن بیشتر بدانیم

کافئین ماده‌ای است که به وفور در قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شکلات‌ها یافت می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار به ویژه در جوامع غربی است. به طوری که از هر پنج فرد بزرگسال چهار تن روزانه قهوه می‌نوشد. بسیاری از مردم برای شروع یک روز خوب به نوشیدن قهوه در صبحگاه وابستگی شدیدی دارند.

وابستگی به قهوه به دلیل وجود کافئین در آن است. برای مثال، یک فنجان چای تنها ۱۴ تا ۶۰ میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که این میزان در یک فنجان قهوه بیش از ۲۰۰ میلی گرم است. کافئین امروزه به وفور در نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌ها و شکلات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصصان می‌گویند گرچه میزان متعادل کافئین برای بدن مفید است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی بدن داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده افراد بالغ می‌توانند روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند.

با این وجود، بر اساس ویژگی‌های مختلف بدنی مصرف روزانه کافئین می‌تواند تغییر کند. همچنین برخی افراد مقاومت بدنی خوبی به کافئین نشان می‌دهند.

با این حال، در صورتی که علائم ذیل در شما نمایان شد نشان دهنده آن است که در مصرف کافئین زیاده روی کرده‌اید:

۱- لرزش بدن
۲- حالت اضطراب و پریشانی
۳- اختلالات خواب
۴- سردرد
۵- گیجی
۶- تپش قلب
۷- کم آبی بدن

زیاده روی در مصرف کافئین موجود در مواد غذایی باعث بروز عوارض جانبی متعددی می‌شود. زمانی که فرد اقدام به مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه می‌کند، پس از یک ساعت سطح کافئین خون به بالاترین میزان خود می‌رسد. با این حال بدن پس از ۴ تا ۶ ساعت نیمی از آن را سوزانده و از بین می‌برد.

یکی از مکانیسم‌های اثر کافئین تاثیر آن بر هورمون‌های مغزی است. کافئین باعث افزایش هورمون دوپامین که مسئول ایجاد حس خوشایندی و لذت در مغز است می‌شود. دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند مصرف میزان متعادلی از کافئین خطر ابتلا به افسردگی و بروز خودکشی در فرد را کاهش می‌دهد. این موضوع به طور مستقیم به دلیل تاثیر کافئین در تولید دوپامین مغز مربوط می‌شود.

مصرف متعادل کافئین تاثیرات شگرفی بر مغز دارد. مطالعات بر روی افراد کهنسال نشان می‌دهد مصرف کافئین در این گروه سنی خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقلی از جمله آلزایمر را کاهش می‌دهد. متخصصان می‌گویند کافئین به کارکرد بهتر مغز و حافظه کمک کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های ذهنی مرتبط با افزایش سن می‌شود.

از این رو، گرچه مصرف میزان بالای کافئین برای بدن مضر است، اما میزان متعارف آن (۴۰۰ میلی گرم در روز) برای سلامتی مفید است. توصیه می‌شود مصرف قهوه و سایر مواد غذایی حاوی کافئین را در ساعات اولیه روز انجام دهد و تا ۶ ساعت قبل از خواب مصرف آن را متوقف کنید، زیرا این موضوع می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز