title
کد خبر: 211925
00
 فواید عصاره پوست درخت کاج که باورتان نمی شود

عصاره پوست درخت کاج فواید مختلف اثبات شده‌ای برای سلامتی بدن ما دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، «عصاره پوست درخت کاج» اثرات فراوانی را برای کمک به سلامتی بدن ما به همراه می‌آورد. این ماده می‌تواند خطرات ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و سبب کاستن درد و التهاب شود.

به گزارش «NeoGenLife»، برخی افراد بر این باورند که «عصاره پوست درخت کاج» مانند ویتامین C بوده؛ اما با این تفاوت که ۲۰ برابر قوی‌تر عمل می‌کند. گفته می‌شود «عصاره پوست درخت کاج» ۵۰ برابر قوی‌تر از ویتامین E عمل می‌کند.

«عصاره پوست درخت کاج» یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود که از «درخت کاج دریایی» گرفته می‌شود. «کاج دریایی» (Pinus pinaster) نوعی درخت کاج بومی مناطق مدیترانه از جمله پرتغال، اسپانیا، فرانسه و مراکش است. اگرچه به نظر می‌رسد بسیاری از گونه‌های کاج خواص مفیدی برای سلامتی داشته باشند، اما اکثر «عصاره‌های پوست درخت کاج» که امروزه به عنوان مکمل‌های گیاهی در بازار فروخته می‌شوند، از کاج‌های دریایی گرفته می‌شوند.

«عصاره پوست درخت کاج» امروزه با نام‌های «پیکنوژنول» (Pycnogenol)، «الیگوپین» (Oligopin) و «فلاوانژنول» (Flavangenol) در بازار یافت می‌شود.

پیکنوژنول

در این جا قصد داریم ۱۰ فایده اثبات شده «عصاره پوست درخت کاج» را برای شما ذکر کنیم:

۱- افزایش اکسید نیتریک
«اکسید نیتریک» یک مولکول مهم است که گشاد سازی عروق خونی را تسهیل می‌کند. تاثیر این ماده در گشادسازی عروق سبب می‌شود تا خون بتواند به راحتی جریان یابد. «جریان کافی خون» نیز سبب می‌شود تا سلول‌های شما با راحتی بتوانند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بر اساس یک تحقیق «عصاره درخت کاج» و «پیکنوژنول» سطح «اکسید نیتریک» را در بدن افزایش می‌دهد. با گردش بیشتر اکسید نیتریک در بدن، مشکلات عروق خونی کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند برای بیمارانی که «اختلال عملکرد اندوتلیال» در آن‌ها تشخیص داده شده است، مفید باشد. اختلال اندوتلیال وضعیتی است که در آن لایه اندوتلیال (لایه داخلی) شریان‌های کوچک به طور معمول عمل نمی‌کند.

۲- کاهش سطح قند خون
«عصاره پوست درخت کاج» سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک مطالعه بالینی که بر روی ۳۰ بیمار مبتلا به دیابت انجام شد نشان داد که مصرف عصاره پوست درخت کاج و تجویز «پیکنوژنول» باعث کاهش سطح قند خون پس از غذا و همچنین سطح ((HbA۱c شد. HbA۱c یک آزمایش خون است که برای کمک به تشخیص و نظارت بر افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- خاصیت آنتی اکسیدانی
پوست درخت کاج از دوران باستان به عنوان یک عامل درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماده، یک آنتی اکسیدان قوی است که به خنثی سازی اثرات مخرب «رادیکال‌های آزاد» کمک می‌کند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، عصاره پوست درخت کاج یک عامل قوی در برابر مشکلات پوستی و زخم‌های پوستی به شمار می‌رود.

عصاره پوست درخت کاج

۴- بهبودی اختلال نعوظ
یکی از مشکلات در مردان «اختلال عملکرد نعوظ» است که با افزایش سن در مردان مرتبط است. در حدود ۴۰ درصد از مردان ۴۰ سال به بالا، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین با افزایش سن در مردان، خطر ابتلا به این مشکل افزایش می‌یابد؛ تا جایی که ۷۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال از این مشکل رنج می‌برند. حال «عصاره پوست درخت کاج» بر اساس تحقیقات، اثر قابل توجهی در بهبود این مشکل دارد. بر اساس یک پژوهش که بر روی ۵۰ مرد مبتلا به این اختلال به انجام رسید و این افراد برای یک ماه «عصاره کاج دریایی فرانسوی» را استفاده کردند، مشخص شد تمامی این افراد از بهبود قابل توجه این اختلال سخن گفتند.

۵- تقویت سلامت قلب
اثرات درمانی پوست درخت کاج و «پیکنوژنول» بر سطح قند خون و سطح «اکسید نیتریک» قلب را از بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی –عروقی محافظت می‌کند.

بر اساس یک پژوهش که در آن ۴۸ نفر با فشار خون بالا و دیابت در آن شرکت داشتند و به آن‌ها «پیکنوژنول» داده شد، مشخص شد این افراد کنترل فشار خون و دیابت شان بهبود یافته است.

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن
«عصاره پوست درخت کاج» توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن شما را دارد. بر اساس یک پژوهش، «مصرف عصاره پوست درخت کاج» تنها چند ماه قبل از فصل‌های آلرژی زا، به کاهش «رینیت آلرژیک» کمک می‌کند.

عصاره پوست درخت کاج همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌های رایج مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا مبارزه کند.

۷- تقویت سلامت مغز
«عصاره پوست درخت کاج» و «پیکنوژنول» در محافظت از مغز انسان در برابر مشکلاتی که بر اثر بالارفتن سن رخ می‌دهد، به مانند مشکلات حافظه ای، زوال شناختی و «استرس مزمن» مفید است. این ماده همچنین می‌تواند برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مغز مفید باشد.

بر اساس یک پژوهش، تجویز «پیکنوژنول» سبب کاهش «التهاب مغزی» با درجه پایین شد. این ماده همچنین قادر به حفاظت از سلول‌های مغزی از سمیت و دژنراسیون که علائم پارکینسون را وخیم‌تر می‌کند، است.

۸- کاهش درد و التهاب ناشی از آرتریت
التهاب مفصل یا آرتریت، یک مشکلی است که افراد با افزایش سن با آن روبه‌رو می‌شوند. پوست درخت کاج و «پیکنوژنول» از موادی است که برای کاهش درد و التهاب ناشی از آرتریت مفید است. این ماده نه تنها درد و التهاب را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی مفاصل نیز کمک کند.

پوست درخت کاج

۹- کاهش سطح کلسترول
پوست درخت کاج و «پیکنوژنول» توانایی کاهش سطح «کلسترول بد» را دارند و از ما در برابر عوارض آن مانند بیماری‌های قلبی و سکته محافظت می‌کنند. بر اساس یک پژوهش، مکمل خوراکی «پیکنوژنول» باعث کاهش سطح «کلسترول بد» (یا همان LDL) و افزایش، سطح «کلسترول خوب» (یا همان HDL) می‌شود.

۱۰- بهبود سلامت دهان
بوی بد دهان که ناشی از تجمع باکتری ها است، می‌تواند سبب خجالت زدگی فرد در جمع شود. در واقع، برخی از افرادی که از «هالیتوزیس» رنج می‌برند، به دلیل مشکل دندانی خود، دچار برخی از علائم افسردگی و اضطراب می‌شوند.

اما اکنون پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پوست درخت کاج و «پیکنوژنول» (Pycnogenol) می‌تواند برای افراد مبتلا به بوی بد دهان (هالیتوزیس) مفید باشد. خاصیت ضد باکتریایی این ماده می‌تواند تجمع باکتری در دهان را کاهش دهد. همچنین می‌تواند پوشش زبان را بهبود بخشد و تجمع باکتری را بر روی زبان کاهش دهد.
منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز