title
کد خبر: 210924
00
اگر داروی اعصاب و روان را بدون نظر پزشک قطع کنیم چه اتفاقی برایمان می افتد؟

داروهای اعصاب و روان مطابق با شرایط و وضعیت بیمار و بعد از شرح‌ حال‌ گیری پزشک تجویز می ‌شود. به یاد داشته باشیم که اغلب ۴ تا ۶ هفته طول می‌ کشد تا دارو بتواند مؤثر واقع شود، بنابراین نباید انتظار داشت با مصرف دارو، خیلی سریع وضعیت فرد تغییر کند.

به گزارش بهداشت نیوز، داروهای اعصاب و روان مطابق با شرایط و وضعیت بیمار و بعد از شرح‌ حال‌ گیری پزشک تجویز می ‌شود. به یاد داشته باشیم که اغلب ۴ تا ۶ هفته طول می‌ کشد تا دارو بتواند مؤثر واقع شود، بنابراین نباید انتظار داشت با مصرف دارو، خیلی سریع وضعیت فرد تغییر کند. در برخی موارد، برای فرد دو یا چند داروی اعصاب و روان (به عنوان مثال داروی ضدافسردگی و ضداضطراب) تجویز می‌شود، تا درمان کارآمدتری مطابق با شرایط بیمار محقق شود.

 
عوارض جانبی

عوارض جانبی داروهای اعصاب و روان با توجه به نوع دارویی که فرد مصرف می ‌کند، متفاوت است. این عوارض اغلب پس از اینکه بدن با دارو تطبیق پیدا کرد، بهبود می‌یابد یا به طور کامل رفع می‌شود.

قطع داروهای اعصاب و روان

قطع داروهای اعصاب و روان نباید خودسرانه انجام شود؛ زیرا در این صورت ممکن است فرد دچار عوارض قطع ناگهانی دارو شده و حالات ناخوشایندی را تجربه کند. گاهی اوقات افرادی که از داروهای روانپزشکی استفاده می‌کنند، به محض احساسِ بهبودی، مصرف دارو را قطع می‌کنند؛ این امر می‌تواند منجر به عود اختلال یا بیماری شود. قطع دارو بایستی زیر نظر پزشک، به صورت ایمن و تدریجی انجام شود.

شروع مصرف داروهای اعصاب و روان

توصیه می شود پیش از شروع داروهای اعصاب و روان، با پزشک و داروساز مشورت شود و فرد مطمئن شود که هیچ ابهامی در خصوص موارد زیر وجود ندارد:

·         چرا این دارو به شما پیشنهاد شده است؟

·         چه گزینه‌های درمانی و پشتیبانی دیگری مانند درمان‌ های حمایتی و روانکاوی و مواردی از این قبیل، در دسترس است؟

·         فواید و عوارض احتمالی مصرف دارو چیست؟

·         چقدر احتمال دارد عوارض جانبی را تجربه کنید؟

·         نحوه، زمان و مقدار مصرف دارو چگونه است؟

·         برای چه مدت ممکن است نیاز به ادامه مصرف دارو داشته باشید؟

·         آگاهی کامل از نحوه نگهداری دارو (دمای محیط، مکان مناسب نگهداری)

·         آگاهی کامل از نحوه قطع مصرف دارو به طور ایمن

·         اگر داروی شما تمام شد چه اقدامی باید انجام دهید؟

هنگام ملاقات با پزشک اطلاعات زیر را با او در میان بگذارید:

·         هر داروی دیگری از جمله داروهای بدون نسخه که مصرف می ‌کنید.

·         هرگونه حساسیت به دارو، غذا، موادی مانند ژلاتین، لاکتوز و موارد مشابه

·         هرگونه مشکل دیگری مربوط به سلامت جسمانی یا روانی

·         بارداری، شیردهی یا قصد بارداری در آینده

·         هر گونه تجربه قبلی از مصرف داروهای روانپزشکی؛ به عنوان مثال، دارویی که برای شما موثر بوده یا نبوده یا هرگونه عوارض جانبی که تجربه کرده‌اید.

به یاد داشته باشیم که داروهای روانپزشکی علاوه بر مزایای احتمالی، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ‌ای نیز ایجاد کند. این عوارض جانبی می‌تواند با استفاده کوتاه ‌مدت یا طولانی ‌مدت رخ دهد. بنابراین توصیه می شود برای مدیریت عوارض ناخواسته، با پزشک و داروساز مشورت کنیم.

دکتر «مهشید طهماسبی»، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز