title
کد خبر: 210726
00
برای کاهش استرس، این بالش را بغل کنید!

محققان در یک ابداع جالب، دستگاهی بالش مانند و قابل بغل کردن ساخته اند که تنفس را به صورت مکانیکی شبیه سازی می کند و می تواند به کاهش اضطراب افراد کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه درمان اختلالات اضطرابی، در درجه اول شامل درمان های دارویی است. ولی با توجه به پرهزینه بودن این روش درمانی و عوارض جانبی ناخواسته داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از روش های جایگزین از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

کمک‌هایی که در این خصوص برای کنترل اضطراب استفاده خواهند شد می‌توانند به عنوان مکمل درمان اختلالات اضطرابی در نظر گرفته شده و به طور خاص، برای افرادی که اضطراب را به صورت موقتی تجربه می‌کنند مفید باشند. 

در این زمینه، مجموعه کوچک اما رو به رشدی از تحقیقات در حال بررسی پتانسیل کاهش اضطراب توسط دستگاه های مبتنی بر لمس، مانند پوشیدنی ها و ربات های درمانی تعاملی هستند.

پژوهشگرانی از دانشگاه بریستول انگلستان حالا یک دستگاه جدید و مبتنی بر لمس ساخته اند که می تواند اضطراب را کاهش دهد. آن‌ها در ابتدا چندین نمونه اولیه از چنین دستگاه‌هایی را ساختند که احساسات مختلفی مانند تنفس، خرخر کردن و ضربان قلب را شبیه‌سازی می‌کردند. 

هر نمونه اولیه شکل یک بالشتک نرم و قابل در آغوش گرفتن را داشت که قرار بود شکل بصری جذابی داشته باشد. اما آزمایش ها نشان داد آن دستگاهی که تنفس را شبیه سازی می کند، دلپذیرترین و آرام‌بخش‌ترین وضعیت را برای آزمایش شوندگان به وجود می آورد. لذا نمونه بزرگ تری از آن ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت.

 آن ها برای آزمایش دستگاه جدید، از مشارکت 129 دانش آموز داوطلب بهره بردند که باید در یک آزمون گروهی ریاضیات شرکت می کردند. نتایج نشان داد دانش آموزانی که از این دستگاه استفاده می کردند نسبت به سایرین اضطراب کمتری داشتند. 

در این آزمایش همچنین عملکرد این بالشتک تنفسی با یک مراقبه هدایت شده مقایسه شد و محققان دریافتند که هر دو به یک اندازه در کاهش اضطراب موثر هستند.

اکنون محققان امیدوارند که این بالشتک را برای آزمایش در خانه‌های مردم بیشتر اصلاح کنند. آن ها همچنین قصد دارند در ادامه این پژوهش، واکنش فیزیولوژیکی افراد به این دستگاه را مثل تغییرات در ضربان قلب یا الگوهای تنفسی مورد بررسی قرار دهند.

این یافته های جالب توجه را نشریه بین المللی و معتبر PLOS ONE منتشر کرده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز