title
کد خبر: 210536
00
چگونه به سرطان روده بزرگ مبتلا نشویم؟

تحقیقات مختلفی نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ که نرخ بالایی از مرگ و میر جهانی را در اختیار دارد، می تواند با شش راهکار پیشگیرانه، کاهش پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، سرطان کولورکتال یا سرطان روده سومین علت مرگ و میر سرطان در ایالات متحده و یکی از خطرناک ترین نوع سرطان ها در جهان است. 

دکتر وی چیو (Vi Chiu)، مدیر بخش انکولوژی دستگاه گوارش و برنامه های دقیق مولکولی در کلینیک و موسسه تحقیقاتی آنجلس Cedars-Sinai در لس آنجلس، اعلام کرد: راهکارهایی وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان انجام داد.

وی تاکید کرد این ضرب المثل قدیمی هنوز هم صادق است که یک اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد. ما ابزارهایی برای جلوگیری از این بیماری را در اختیار داریم.

در اینجا به شش راهکار پیشگیرانه از ابتلا به سرطان روده بزرگ اشاره می کنیم:

•   انجام غربالگری به موقع

 زمانی که سرطان کولورکتال زود تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است. بزرگسالانی که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند باید غربالگری را از ۴۵ سالگی شروع کنند اما آنهایی که والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و برادری دارند که سرطان کولورکتال داشته اند باید غربالگری را در سن ۴۰ سالگی یا ۱۰ سال پیش از تشخیص جوانترین بستگان درجه یک شروع کنند.

سه نوع اصلی غربالگری عبارتند از

کولونوسکوپی، تست ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) و تست دی ان ای. به گزارش سیناپرس، دکتر چیو خاطرنشان کرد: کولونوسکوپی استاندارد طلایی برای تشخیص تومورهای پیش سرطانی است. من به شدت آن را نسبت به سایر گزینه های غربالگری توصیه می کنم. 

•  استفاده از رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سزیجات

 تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا رکتوم مرتبط است. بهتر است فقط مقادیر کمی گوشت گاو و گوساله در رژیم غذایی گنجانده شود و از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس در حد امکان خودداری شود.

دکتر چیو توصیه کرد: غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای، ذرت بو داده و نان سبوس دار مصرف شود. در ضمن مصرف کافی ویتامین D نیز مهم است.  یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان می دهد افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.

•داشتن فعالیت بدنی و ورزش

به گفته دکترچیو، ورزش می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد چراکه ورزش التهاب را در بدن کاهش داده و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

•داشتن وزن مناسب

 اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال یا همان روده بزرگ را افزایش می دهد.

•اجتناب از مصرف الکل

دکتر چیو می گوید الکل می تواند باعث آسیب روده شود. در واقع الکل مانند سمی است که محصول جانبی آن می تواند به دی ان ای آسیب برساند. روده ممکن است دچار التهاب شده و ایمنی روده ضعیف شود و در نهایت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. 

• خودداری از کشیدن سیگار

به گفته دکتر چیو، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ در مجله بریتانیایی سرطان نشان داد که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد سیگاری ۵۹ درصد و سیگاری های سابق ۱۹ درصد بیشتر است. افرادی که بیش از ۲۰ سال پیش سیگار را ترک کردند، خطر افزایشی نداشتند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز