title
کد خبر: 210328
00
دارویی که گروه های پرخطر مبتلا به کرونا باید استفاده کنند

سازمان بهداشت جهانی استفاده از قرص ضد ویروس کووید-۱۹ شرکت Merck را برای بیماران پرخطر توصیه کرد. استفاده از این دارو برای افراد سالم و عادی به دلیل عوارض جانبی آن توصیه نمی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، گروه متخصصین سازمان بهداشت جهانی طی بیانیه ای به صورت مشروط استفاده از قرص مولنوپیراویر را برای بیمارانی که بیماری غیر شدیدی دارند و در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان هستند، مانند افراد دارای نقص ایمنی، افراد واکسینه نشده، افراد مسن و مبتلایان به بیماری های مزمن توصیه کرد.  این توصیه بر اساس داده های جدید از شش کارآزمایی بالینی شامل ۴ هزار و ۷۹۶ بیمار بود.

گفتنی است از زمان صدور مجوز استفاده از مولنوپیراویر در ایالات متحده در ماه دسامبر، تقاضا برای این قرص در میان بیماران کووید-۱۹ به دلیل اثربخشی نسبتاً پایین و مسائل ایمنی بالقوه برای گروه‌های خاص تحت تأثیر قرار گرفته است.

هیئت تخصصی سازمان بهداشت جهانی در این رابطه گفت که در حال آماده سازی توصیه هایی برای قرص ضد ویروسی رقیب این شرکت یعنی قرص  کووید-۱۹ فایزر با نام  Paxlovid است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که قرص فایزر تقریباً ۹۰ درصد در پیشگیری از بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹در بیمارستان مؤثر است، در حالی که تاثیر قرص مولنوپیراویر حدود ۳۰  درصد است.
توصیه‌های گروه توسعه دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت با هدف کمک به پزشکان برای ارائه بهترین مراقبت از بیماران در موقعیت‌های خاص و حساس مانند همه ‌گیری کووید-۱۹ است.

 این پانل همچنین گفت که به بیماران جوان و سالم، از جمله کودکان، و زنان باردار یا شیرده، به دلیل خطرات بالقوه مانند بروز نقص در جنین در حال رشد، همانطور که در مطالعات حیوانی نشان داده شده است، نباید مولنوپیراویر داده شود.

دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، می گوید که هیچ توصیه ای در مورد استفاده از مولنوپیراویر برای بیماران مبتلا به بیماری شدید یا بحرانی ارائه نشده است زیرا هیچ داده آزمایشی برای این گروه وجود ندارد.

این پانل همچنین دستورالعمل خود را برای استفاده از کوکتل آنتی بادی کرونا شرکت Regeneron Pharmaceuticals Inc به روزرسانی کرد. اکنون این دارو را برای افرادی توصیه می‌ شود که به اومیکرون آلوده نشده‌اند، زیرا داده‌های بالینی جدید نشان داده‌اند که این دارو در برابر نوع  اومیکرون مؤثر نیست.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز