title
کد خبر: 210243
00
پنج نشانه‌ آسیب‌دیدگی وسیع موها

رنگ‌های مو، ابزارهای حرارتی، رژیم غذایی، استرس و شرایط زیست‌محیطی همگی جزو عواملی هستند که در سلامتی موهای ما نقش دارند. وقتی که تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند، چند راهکار فوری می‌توانند به شما کمک کنند، مانند اصلاح موها و استفاده از محصولات نرم‌کننده.

به گزارش بهداشت نیوز، بهبودی موهایی که بیش‌ازحد آسیب‌ دیده‌اند، به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. با این‌حال،‌ چطور می‌توان فهمید که آسیب‌دیدگی موها تا این سطح پیشرفت کرده است یا نه؟ 

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که وقتی موها خیس هستند، یک تار مو را بگیرید و کمی بکشید. اگر تار مو به اندازه اولیه خودش برنگردد، احتمالا آسیب دیده چون قابلیت ارتجاعی خودش را از دست داده است. در ادامه با دیگر نشانه‌های آسیب‌دیدگی وسیع موها آشنا خواهیم شد. 

1. موها زبر هستند و به‌سختی شانه می‌شوند 

اگر موها سالم باشند، کوتیکول‌ها صاف روی ساقه مو قرار می‌گیرند. اما اگر موها دچار آسیب‌دیدگی شده باشند، کوتیکول بالا می‌آید و حالتی زبر و خشن به موها می‌دهد. این مشکل می‌تواند به‌واسطه تماس موها با ابزارهای حرارتی، ترکیبات شیمیایی یا حتی شانه زدن محکم و غیراصولی موها شکل گرفته باشد. 

برای محافظت از موها در برابر آسیب‌های بیشتر، حتما از محصولات محافظ حرارتی برای موها استفاده کنید و موها را آرام و صاف شانه کنید تا دچار گره‌خوردگی و شکستگی نشوند. 

2. انتهای موها فرسوده به نظر می‌رسد

دوشاخه‌شدگی موها (یا موخوره) یکی از نشانه‌هایی است که می‌گوید موها در اثر تماس با ترکیبات شیمیایی و عواملی مانند حرارت، باد و نور خورشید ضعیف شده‌اند. کوتاه کردن موها بهترین راه برای جلوگیری از فرسودگی انتهای موها و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر است. بنابراین هر 6 تا 8 هفته یک‌بار حتما موها را نوک‌گیری کنید تا هیچ وقت به این مرحله از آسیب‌دیدگی نرسند. 

3. موهای کوتاه زیادی را میان دندانه‌های شانه یا روی زمین می‌بینید 

مشاهده چنین مشکلی نشان‌دهنده شکستگی موها است. شکنندگی موها هم می‌تواند در تماس با عواملی مانند حرارت، ترکیبات شیمیایی، نور خورشید و روندهای پیری ریشه داشته باشد و حتی می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به کم‌کاری تیروئید باشد. 

این مشکل گاهی اوقات هم به رژیم غذایی نامناسب برای موها برمی‌گردد. برای رفع چنین مشکلی از نرم‌کننده‌ها و تقویت‌کننده‌ها کمک بگیرید و تماس موها با ابزارهای حالت‌دهنده گرمایشی را هم کم کنید. اگر فکر می‌کنید مشکل به تیروئید مرتبط است، حتما برای بررسی دقیق مساله به پزشک مراجعه کنید. رژیم غذایی شما هم باید سرشار از امگا-3، پروتئین‌های باکیفیت و انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد تا بتواند نیازهای مو را تامین کند. 

4. رنگ تازه موها خیلی سریع محو می‌شود 

وقتی که رنگ تازه موها خیلی سریع شسته می‌شود، اغلب نشانه این است که کوتیکول موهای شما آسیب دیده است و نمی‌تواند رنگ را حفظ کند. برای رفع این مشکل نباید هر بار از رنگ مو برای رنگ کردن همه موهای سر استفاده کنید، بلکه باید از رنگ مو فقط برای تکه‌های بی‌رنگ‌شده موها کمک بگیرید. 

5. موهای شما کدر و وز به نظر می‌رسند 

اگر موهای شما کدر و وز به نظر می‌رسند، از نرم‌کننده عمیق برای نرم‌سازی و محافظت از موها کمک بگیرید و همچنین از روغن‌های مخصوص مو برای ارتقای درخشندگی آنها استفاده کنید. گاهی اوقات هم کدرشدگی موها به تجمع ترکیبات مختلف در میان موها برمی‌گردد. در چنین شرایطی باید از لایه‌بردارهای مخصوص مو کمک بگیرید. 

منبع: salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز