title
کد خبر: 209951
00
برای آسم چی بخوریم؟

تعدادی از مواد غذایی هستند که می توانند برای کاهش علائم آسم، موثر باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، برای بیماری آسم هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند. اما تعدادی از مواد غذایی می توانند برای کاهش علائم موثر باشند. 

 غذاهایی مفید برای آسم

1.میوه ها و سبزیجات
برای بیماری آسم هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند. اما تعدادی از مواد غذایی می توانند برای کاهش علائم موثر باشند. برای شروع میوه ها و سبزیجات گزینه های خوب هستند. آنها سرشار از مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین های E و C هستند. این مواد برای توقف ذراتی به نام "رادیکال های آزاد" که باعث آسیب رساندن به سلول ها می شوند و می تواند ریه های شما را ملتهب و تحریک کند، مفید هستند.

2.  ویتامین D
بدن ما ویتامین D را بیشتر از طریق نور خورشید جذب می کند، اما برخی غذاها نیز حاوی ویتامین D هستند. بهترین مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل ماهی های چرب مانند سالمون و اره ماهی است، بعد از آن شیر، تخم مرغ و آب پرتقال، که معمولا با ویتامین D "غنی" می شوند. این ویتامین می تواند برای کاهش تورم مجرای تنفسی موثر باشد. سطوح پایین ویتامین D  در بدن با بروز بیشتر حملات آسم مرتبط است.

3.  آجیل و مغز ها

آجیل ها و مغزها حاوی مواد مغذی بسیار زیادی هستند، اما یکی مواد مغذی موجود در آجیل و مغزها که می تواند برای آسم مفید باشد ویتامین E است. بادام، فندق، و مغزها های خام و همچنین سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم پیچ منابع خوبی برای ویتامین E محسوب می شوند. یکی از زیرمجموعه های ویتامین E توکوفرول است، یک ماده شیمیایی که می تواند برای کاهش میزان سرفه و خس خس ناشی از آسم مفید باشد. مطالعات بیشتر در حال انجام است.

4.  رژیم مدیترانه ای
در رژیم مدیترانه ای مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و آجیل گنجانده شده است. در این رژیم حداقل 2 بار در هفته ماهی و مرغ مصرف می کنید و مصرف گوشت قرمز خود را محدود می کنید. به جای استفاده از کره، غذاها را با روغن زیتون یا کانولا تهیه می کنید و به جای نمک آنها را با ادویه های گیاهان طعمدار می کنید. برخی تحقیقات عنوان می کنند که افرادی که از رژیم مدیترانه پیروی می کنند، احتمال بروز حملات آسم در آنها کمتر است و در درجه اول کمتر به این بیماری مبتلا شوند. برای تایید این موضوع مطالعات بیشتری نیاز است.

5. ماهی
اسیدهای چرب امگا 3 که به ویژه در ماهی های چرب مانند سالمون، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین وجود دارند، ماهی را به یک ماده غذایی مفید برای بیماری آسم تبدیل کرده است. اسیدهای چرب امگا 3 برای کاهش مقدار ایمونوگلوبولین (IgE) در بدن شما موثر هستند. ایمونوگلوبولین نوعی آنتی بادی است که در بروز مشکلات تنفسی در برخی افراد مبتلا به آسم نقش دارد. اما دوزهای بالای داروهای استروئیدهای خوراکی که برخی افراد برای درمان آسم بسیار شدید باید آنها را مصرف کنند، می‌تواند مانع از اثرگذاری موثر اسیدهای چرب امگا 3 شود.

6. مواد مغذی و ویتامین های مختلف
هیچ ماده غذایی یعنی "معجون جادویی" وجود ندارد که بتواند آسم را درمان کند. به همین دلیل شما به طیف گسترده ای از مواد مغذی و ویتامین ها نیاز دارید تا بدن خود را به اندازه کافی سالم نگه دارید تا در هنگام ابتلا به حملات آسم با آنها مقابله کنید یا به طور کلی مانع از بروز آنها شوید. در مورد هر گونه تغییرات گسترده در شیوه غذا خوردن با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این تغییرات می تواند بر وضعیت و همچنین داروهای مصرفی شما تأثیر بگذارد.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز