title
کد خبر: 209281
00
موج چندقله‌ای اومیکرون

توقف روند افزایشی آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مازندران طی روزهای اخیر این پرسش را ایجاد کرده که آیا موج ششم کرونا در این استان به نقطه پیک رسیده و در حال فروکش کردن است؟ پاسخ منفی است. چون به گفته کارشناسان سویه اومیکرون احتمالا چند قله خواهد داشت و موج ششم موجی طولانی است.

به گزارش بهداشت نیوز، موج ششم کرونا که از آخرین روزهای دی با همه‌گیری سویه اومیکرون در مازندران آغاز شد، طی سه هفته اخیر با روندی افزایشی در آمارهای مختلف یک بار دیگر رنگ‌های نارنجی و قرمز کرونایی را به مازندران وارد کرد و کماکان نیز این استان را در شرایط خطر نگه داشته است.

اومیکرون در همه شاخص‌های آماری رشد قابل توجهی را طی کمتر از چهار هفته در مازندران ثبت کرد. از مجموع بستری‌شدگان که با افزایش چهار برابری نسبت به نخستین روز ماه به بیش از یک‌هزار نفر رسید، تا بیشتر شدن تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه و حتی بازگشت آمارهای دو رقمی مرگ کرونایی به بیمارستان‌های مازندران در این ماه که تعداد ماهانه قربانیان کرونا در مازندران را پس از چهار ماه یک بار دیگر سه رقمی کرد. به طوری که از یکم تا ظهر ۲۶ بهمن ۱۲۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باختند.

اما نکته قابل توجهی که طی روزهای اخیر در آمارهای کرونایی مازندران به چشم می‌آید توقف روند افزایشی آمار مجموع بستری‌شدگان در بیمارستان‌های مازندران است. در حالی که شیب صعودی آمار تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مازندران از یکم بهمن به طور رسمی آغاز شده بود و روز ۲۱ بهمن پس از حدود پنج ماه یک بار دیگر چهار رقمی شد و به یک‌هزار و ۷۵ نفر رسید، از ۲۲ بهمن روندی کاهشی در این آمار مشاهده شد که طی روزهای اخیر ادامه یافت و ظهر دیروز -۲۶ بهمن- یک بار دیگر این آمار را سه رقمی کرد و به ۹۷۵ نفر رساند.

کاهش آمارهای کرونایی در مازندران به معنای عبور از قله موج ششم نیست

این کاهش آماری کرونا در بیمارستان‌های مازندران که طی پنج روز اخیر ادامه یافت این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مازندران به قله موج ششم رسیده و روند کاهشی آمارها آغاز شده و مازندرانی‌ها می‌توانند با خیالی آسوده‌تر به استقبال سال و قرن جدید بروند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران این احتمال مطرح شده را رد می‌کند و می‌گوید: کاهش آمارهای کرونایی طی روزهای اخیر به هیچ وجه نباید در جامعه ملاکی به عنوان عبور از قله موج ششم محسوب شود. زیرا سرایت‌پذیری اومیکرون بسیار بالاست و طبق رفتاری که از این سویه در کشورهای دیگر مشاهده شد احتمالا در موج ششم کرونا چند قله خواهیم داشت.

دکتر عباس علیپور می‌افزاید: یکی از دلایل کاهش آمارها طی چند روز اخیر می‌تواند کمتر برگزار شدن برنامه‌های گروهی و اجتماعی در چند هفته اخیر باشد. اما برای این که گمان کنیم موج ششم در سراشیبی قرار گرفته در حال حاضر خیلی زود است.

وی به در پیش بودن هفته‌های شلوغ بازار و فعالیت‌ها و رفت‌وآمدهای شب‌های پایان سال اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته‌های مهم و اثرگذاری را در پیش داریم. از چند روز آینده به روال مرسوم و هر ساله شلوغی بازار شب عید رخ می‌دهد و پس از آن هم احتمالا رفت‌وآمدها و برپایی محافل خانوادگی در نوروز می‌تواند در همه‌گیری اثرگذار باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان می‌کند: بررسی رفتار سویه اومیکرون کرونا در سایر کشورها نشان می‌دهد که موج ناشی از این سویه نوسان‌هایی داشت و با دوره زمانی بیشتری که ایجاد کرد چند قله داشت. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که ما نیز در مازندران شاهد یک موج با دوره زمانی طولانی‌تر و چندقله‌ای باشیم.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز