title
کد خبر: 208846
00
نحوه مصرف چربی و کربوهیدرات در روزهای تمرین و استراحت ورزشکاران

در صورتی که ورزشکاران می خواهند از هر دو گروه چربی و کربوهیدات استفاده کنند بهتر است در روزهایی که تمرین دارند و شدت عمل آنها بیشتر است کربوهیدات بیشتر و چربی کمتر و روز هایی که تمرین ندارند این رژیم را به صورت بالعکس رعایت کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، حسین مهرکش، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه اظهار داشت: چربی ها عمدتاٌ شامل روغن ها، دانه های خشکبار و آجیل هستند و کربوهیدارت ها مواد خوراکی حاوی قند به شمار می روند که در رعایت رژیم غذایی باید به الگوی مصرف آنها توجه کنیم.  

مهرکش اضافه کرد: برنج، سیب زمینی، ماکارونی، نان و ... از جمله کربوهیدات های پرطرفدار را شامل می شوند، این در حالی است که در رژیم غذایی به جهت کاهش یا افزایش وزن، چندان درگیر پروتئین ها نیستیم.

وی ادامه داد: ما در طی آزمایشی دو گروه را به عنوان جامعه آماری در نظر گرفتیم که در هر دوی آنها میزان دریافت پروتئین یکسان و کالری دریافتی هر روز آنها هم مشابه بوده ولی یک گروه بیشتر چربی مصرف می کردند و گروه دیگر کربوهیدرات بیشتر.

این متخصص تغذیه ورزشی اذعان داشت: پس از آزمایش های مختلف بر روی دو گروه مذکور مشخص شد هیچ نشانه ای از افزایش یا کاهش وزن مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: این آزمایش ها ثابت کرد اگر افراد در محدوده کالری مورد نیاز خودشان مواد غذایی دریافت کنند و پروتئین دو گروه یکسان باشد، چربی و کربوهیدات در رژیم غذایی با یکدیگر تفاوتی ندارد.

مهرکش گفت: بنابراین شخص می تواند مصرف چربی را در طول روز از یک مقدار مشخص بالاتر ببرد و اگر در محدوده نقصان کالری باشد، کاهش چربی را تجربه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به ورزشکاران توصیه می کنم اگر می خواهند از هر دو گروه چربی و کربوهیدات استفاده کنند بهتر است در روزهایی که تمرین دارند و شدت عمل آنها بیشتر است کربوهیدات آنها بیشتر و چربی شان کمتر  و روز هایی که تمرین ندارند این رژیم را به صورت بالعکس رعایت کنند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گرایش تغذیه خاطرنشان کرد: البته تمامی این رژیم های غذایی باید بر پایه نقصان کالری رعایت شود یعنی ورودی کالری بدن فرد از خروجی آن کمتر باشد که به این رژیم، رژیم چرخشی کربوهیدات می گویند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز