title
کد خبر: 208824
00
احتمال چاق شدن این کودکان بیشتر است

والدینی که کودکان تکانشی دارند بهتر است وزن آنها را به دقت زیر نظر داشته باشند چراکه مطالعات اخیر نشان می‌ دهد که کودکان تکانشی تمایل دارند سریع ‌تر از همسالان خود غذا بخورند و احتمال چاق شدنشان بیشتر است.

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی از محققان دانشگاه بوفالو در این باره می گویند: تحقیقات نشان داده است که کودکان تکانشی تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. به گفته محققان درک علل رفتاری و روانشناختی پرخوری می ‌تواند به ایجاد درمان‌هایی برای کاهش پرخوری و در نهایت جلوگیری از خطر چاقی کودکان کمک کند.

گفتنی است که رفتار تکانشی معمولاً به رفتار مشکل داری اشاره می شود که از نظر جسمی تهاجمی بوده و سبب تخریب های فیزیکی یا پرخاشگری های کلامی می شود. از منظر تخصصی رفتارهای تکانشی در هر شرایطی آسیب زا بوده و برای مدیریت و بهبود آن باید از مداخلات رفتاری و روانشناختی کمک گرفت.

بداخلاقی، عصبانیت و رفتار مخرب از جمله کلماتی است که ممکن است برای توصیف این رفتار از آنها استفاده شود.

رابرت برکوویتز (Robert Berkowitz) استاد دانشگاه پنسیلوانیا و مدیر تحقیقات وزن و اختلالات خوردن می ‌گوید: مزاج و اشتها با بسیاری از پیامدهای رشدی و رفتاری کودکان مرتبط است، اما مطالعات کمی رابطه آن را با چاقی کودکان بررسی کرده ‌اند. 

این تیم تحقیقاتی ۲۸ شرکت کننده را در یک پژوهش خانوادگی مورد مطالعه قرار دادند که آهسته غذا خوردن را برای کودکان چهار تا هشت ساله در معرض خطر چاقی تشویق می کرد. محققان نشانه‌ های غذایی درونی هر کودک، مانند احساس سیری از یک وعده غذایی و نشانه‌ های غذایی بیرونی از جمله واکنش آن‌ها به دیدن، بوییدن، یا چشیدن غذا و سرعت خوردن غذا آن ها را مطالعه کردند. همچنین نشانه های غذا خوردن در رابطه با شخصیت کودک، خودکنترلی، تکانشگری و توانایی آنها در مدیریت احساسات منفی مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج بررسی ها نشان داد: کودکانی که زودتر احساس سیری می ‌کردند، کنترل بیشتری بر پرخوری داشتند. همچنین کودکانی که آهسته غذا می ‌خورند نیز کمتر برون‌ گرا یا تکانشی هستند.

آلیسا باتن (Alyssa Button) یکی از پژوهشگران این مطالعات می ‌گوید: والدین ممکن است از غذا برای آرام کردن کودکان یا کاهش احساسات منفی استفاده کنند. تحقیقات بیشتر در مورد رابطه بین تکانشگری و نشانه های غذایی باید بر درک رابطه زمانی متمرکز شود.

به عبارت دیگر، هنوز ناشناخته است که آیا این تکانشگری است که باعث عادات بد غذایی می شود یا عادات غذایی بد، رفتار تکانشی را تقویت می کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Pediatric Obesity منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز