title
کد خبر: 208654
00
چه عواملی باعث بروز آلرژی بعد از دریافت واکسن کرونا می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از میان هر ۱۰۰ هزار نفر، تنها یک نفر پس از دریافت واکسن کرونا دچار آلرژی می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ممکن است بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن، واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنند. محققان معتقدند که احتمال بروز عوارض شدید ناشی از دریافت واکسن نادر است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که واکنش آلرژیک فوری در عرض چهار ساعت پس از تزریق واکسن کرونا رخ می‌دهد، زمانی که فرد واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی را تجربه می‌کند باید در بیمارستان بستری شود یا داروی اپی‌نفرین مصرف کند.

واکنش‌های آلرژیک رایج پس از دریافت واکسن کرونا

به گفته متخصصان، واکنش‌های آلرژیک رایج پس از دریافت واکسن کرونا شامل تب، لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکلات تنفسی، احساس خستگی، ضعف، بدن درد، درد عضلانی، سردرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، گلودرد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

عواملی که باعث بروز آلرژی پس از دریافت واکسن می‌شود

گروهی از محققان به منظور بررسی دلایل بروز آلرژی پس از دریافت واکسن مطالعه‌ای انجام دادند، آن‌ها برای نیل بدین هدف ۶۴ هزار و ۹۰۰ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیشتر افرادی که پس از دریافت واکسن کرونا به آنافیلاکسی مبتلا شدند، پیش از این سابقه آلرژی داشتند، ۳۱ درصد آن‌ها نیز پیش از این آنافیلاکسی را تجربه کرده بودند. نتایج این مطالعه در سال ۲۰۲۱ میلادی در مجله JAMA منتشر شد.

به گفته متخصصان، آلرژی ناشی از دریافت واکسن بیشتر مواقع به دلیل پلی‌سوربات -۸۰ که یکی از مشتقات پلی‌اتیلن گلیکول است رخ می‌دهد. پلی‌اتیلن گلیکول یکی از مواد تشکیل دهنده واکسن کرونا است که باعث ایجاد حساسیت در میان افراد زیادی می‌شود. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که این ماده باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی شدید نوع اول مانند آلرژی می‌شود.

شدت آلرژی ناشی از دریافت واکسن

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر بروز آلرژی پس از دریافت واکسن کرونا کم است، به طوری که از میان هر ۱۰۰ هزار نفر تنها یک نفر پس از دریافت واکسن دچار آلرژی می‌شود. بدن انسان معمولاً به مواد موجود در واکسن واکنش نشان می‌دهد و واکنش آلرژیک آغاز می‌شود، بنابراین کسانی که سابقه آلرژی دارند باید قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند. متخصصان به افرادی که در گذشته سابقه ابتلا به آلرژی داشته‌اند توصیه می‌کند که قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا مصرف داروهای آلرژی خود را قطع نکنند و به مصرف آن‌ها ادامه دهند.

اقدامات لازم پس از بروز آلرژی ناشی از دریافت واکسن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افرادی که پیش از این به دلیل دریافت هر نوع واکسنی غیر از واکسن کرونا واکنش آلرژیک را تجربه کرده‌اند، ممکن است بتوانند واکسن کووید -۱۹ را دریافت کنند. با این وجود، لازم است این گروه از افراد پیش از دریافت واکسن کرونا با یک متخصص آلرژی مشورت کند. در صورتی که پزشک تشخیص دهد علائم فرد پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا جدی و شدید نبوده است، می‌تواند دوز دوم واکسن یا حتی دوز تقویت‌کننده را نیز دریافت کند. به گفته متخصصان، در صورتی که فرد در ناحیه‌ای که واکسن را تزریق کرده است دچار بثورات پوستی شود نیز می‌تواند دوز دوم یا دوز تقویت‌کننده را دریافت کند.

منبع: ایمنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز