title
کد خبر: 208461
00
 سبزیجات را اینگونه نگهداری نکنید، سرطان معده می آورد!

محققان هشدار داده اند که شیوه نگهداری سبزیجات غیرنشاسته ای عاملی برای ابتلا به سرطان معده به شمار می رود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از express، سرطان هنوز هم یکی از عوامل اولیه مرک و میر در دنیا محسوب می شود.

یافتن راه های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، از جمله انگیزه های محققان برای مقابله با این بیماری است. طبق یافته های جدید محققان صندوق پژوهش جهانی سرطان، نوعی از گونه سبزیجات ممکن است هطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. 
سرطان به عنوان اصلی ترین عامل مرگ و میر در دنیا، تنها در سال 2020 قریب 10 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند. این آمار در حالی ارائه شده که میلیاردها دلار برای یافتن درمان مؤثر آن هزینه می شود.

محققان به دنبال درک این موضوع هستند که چگونه سبک زندگی می تواند روی ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد.
رژیم غذایی موضوع بخشی از این پژوهش هاست. یکی از جالب ترین کشف هایی که محققان به آن رسیده اند، سبزیجات غیرنشاسته ای است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. نگهداری موادغذایی را می توان به فرآیند درمان و نگهداری موادغذایی به گونه ای تعریف کرد که از فساد جلوگیری یا تا حد زیادی این فرآیند را آهسته کرده و از بیماری های ناشی از تغذیه جلوگیری کند و در عین حال ارزش غذایی، طعم و بافت غذاها را حفظ کند.
معمولا برای بالا بردن ماندگاری موادغذایی معمولا از نمک سود کردن و تهیه ترشی از آن استفاده می کردند که احتمال بروز سرطان معده را افزایش می دهد. مدل های حیوانی نشان می دهد که مقادیر بالای نمک، چسبندگی مخاطی را که از معده محافظت می کنند، تغییر داده و احتمال تشکیل ترکیبات N-nitroso را بالا می برد. 
علاوه بر این، مصرف زیاد نمک باعث تجمع میکروب هلیکوباکتر را افزایش می دهد که یکی از قوی ترین عوامل ابتلا به سرطان معده به شمار می رود. در نهایت، میزان بالای نمک مسئول آسیب سلولی است که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده می شود. 
شواهدی دال بر این موضوع وجود دارد که مصرف غذاهایی که با نمک ماندگاری بالایی پیدا می کنند شامل سبزیجات غیرنشاسته ای، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.

سبزیجات براساس محتوای نشاسته ای که دارند، به دو دسته نشاسته ای و غیرنشاسته ای تقسیم می شوند. هویج، چغندر، ازگیل، شلغم و نیز سبزیجات سبز و برگ دار مانند اسفناج و کاهو؛ سبزیجات چلیپایی شامل خانواده کلم به عنوان مثال کلم بروکلی، کلم و شاهی آبی؛ و سبزیجاتی چون پیاز، سیر و تره فرنگی از جمله سبزیجات غیرنشاسته ای هستند. 
در نقطه مقابل، میزان کربوهیدرات در سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین بسیار بالاتر از سبزیجات غیرنشاسته ای است. مطالعات حاکی از آن است افرادی که رژیم مداومی از غذاهای شور را مصرف می کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر سرطان معده قرار دارند. 

تحقیق روی مردان ژاپنی نشان می دهد در کسانی که کم ترین میزان مصرف نمک را داشته اند سالانه از هر 1000 نفر تنها یک نفر در معرض سرطان معده قرار می گرد. اما در مردانی که مصرف نمک بالایی دارند، این آمار یک در هر 500 نفر است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز