title
کد خبر: 208339
10
دلایل تپش قلب بالا و راه های درمان آن

تپش قلب با علائم خاصی که دارد به شکل های متفاوتی بروز یافته و می تواند انسان را با مشکلات متعددی مواجه سازد.

تپش قلب با علائم خاصی که دارد به شکل های متفاوتی بروز یافته و می تواند انسان را با مشکلات متعددی مواجه سازد. از مهم ترین علائم می توان به کوبیدن، لرزیدن و تپیدن بیش از حد قلب اشاره نمود که هرکدام دلیل خاصی داشته و نباید به سادگی از کنار چنین علائمی عبور نمود. برخی بر این باورند که با بروز تپش قلب ضربان طبیعی آن ها غیرعادی شده و بیشتر از حالات قبل خود می زند در چنین شرایطی می توان گفت فرد دچار تپش قلب شده است اما این امر تنها علائم این دسته مشکلات به شمار نمی رود.

به عنوان مثال می توان به افرادی که اشاره نمود که قلب آن ها برای چند دقیقه از حالت عادی خود خارج شده و تعداد ضربان آن افزایش می یابد. این ها همه نشانه های تپش قلب هستند که در برخی افراد دائمی بوده و در برخی به این شکل نمی باشد. این مشکل به عنوان نوعی بیماری شناخته می شود که اغلب میان عموم مردم اهمیت چندانی ندارد اما لازم است بدانید در صورت عدم درمان ممکن است انسان را با خطرات بیشتری مواجه سازد. در حال حاضر عرصه پزشکی درمان های خاصی را برای این بیماری در نظر گرفته است که شما با مراجعه به متخصص قلب قادر خواهید بود تا ضمن انجام معاینات موردنیاز روش درمانی مختلفی را نیز دریافت کنید.

تپش قلب چیست ؟

تپش قلب همیشه به معنای افزایش ضربان قلب نیست بلکه می توان علائمی همچون ضربان های خیلی پایین را نیز ناشی از این امر دانست. قلب به عنوان یکی از مهم ترین عضوهای بدن وظیفه دارد تا طی هر تپش خود مقدار خون مشخصی را در بدن انسان پخش نموده و به این طریق شرایط مطلوبی را جهت ادامه زندگی برای انسان ها رقم بزند. اما گاهی به دلیل بروز برخی مشکلات روند طبیعی ضربات قلب دچار اختلال شده و انسان را با بیماری تپش قلب مواجه می سازد. عمدتا زمانی که انسان به تپش قلب مبتلا می گردد قلب وی مشکل خود را به صورت های گوناگونی همچون تپیدن ، لرزیدن ، کوبیدن و ... نشان می دهد که لازم است پس از بروز پنین شرایطی حتما به دکتر قلب و عروق مراجعه نموده و روند درمانی موردنیاز را طی نمود.

علائم تپش قلب بالا

پزشکان متخصص براساس علائم خاصی قادر به تشخیص این بیماری می باشند بنابراین می توان گفت این بیماری علائم مشخصی داشته و لازم است هنگام مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه نمود. از مهم ترین علائمی که برای تپش قلب وجود دارند می توان به سیاهی رفتن چشم ها ، سرگیجه ، سرفه های ناخودآگاه ، دردهای ناحیه قفسه سینه ، تنگی نفس و غش کردن اشاره نمود که همگی نشان دهنده این نوع بیماری بوده و نیاز به درمان در سریع ترین زمان ممکن دارند.

برای تپش قلب چه بخوریم و چه نخوریم؟

رژیم غذایی نیز می‌تواند در تپش قلب بالا موثر باشد. برخی غذاها باعث می‌شوند، بعد از غذا خوردن شخص دچار افزایش ضربان قلب شود. به‌عنوان‌مثال سطح پایین پتاسیم و کم‌آبی یکی از دلایل آن است. اگر شخص دچار مشکلات قند خون باشد، غذاهایی با کربوهیدرات بالا و قند فرآوری شده می‌توانند باعث این مشکل شوند.

گاهی آلرژی غذایی باعث اختلال در قلب می‌شود. بهتر است مصرف غذاهای تند را به حداقل برسانید.

دلایل نامنظم بودن تپش قلب

در برخی مواقع ممکن است تپش قلب فرد را با مشکلات خاصی مواجه نسازد اما این امر برای تمام انسان ها صدق نمی کند زیرا ممکن است برای برخی دیگر همراه با مشکلات بسیاری باشد بنابراین بهتر است نادیده گرفته نشود. نامنظم بودن تپش قلب به دلایل مختلفی بروز می یابد که از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

  • مبتلا بودن به برخی بیماری قلبی همچون ایسمکی قلبی ، بیماری های دریچه ای همچون افتادگی های دریچه میترال ، نارسایی های قلبی و پریکاردیت ها موجب می شوند تا انسان به تپش قلب نیز مبتلا گردد.
  • بروز برخی ناراحتی ها و نگرانی های روح همچون ترس ، استرس و اضطراب
  • انجام ورزش ها و فعالیت های جسمی
  • استفاده از برخی داروهای لاغری و مواد کافئین دار
  • ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های ریوی ، هیپوکسی و تیروئید
  • بی خوابی و خستگی
  • تب
  • کم خونی

علت تپش قلب در جوانان

اگر تپش قلب را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که این بیماری در هیچ کدام از اختلالات بدنی قرار نگرفته است بنابراین می توان برخی از عامل های روانی را نیز دلیل بروز این دسته نامنظمی های قلبی دانست. دلایل مختلفی می توانند در جوانان موجب بروز تپش قلب شوند که از مهم ترین آن ها می توان به علل طبیعی یا فیزیولوژیک و علل آریتمی قلبی اشاره نمود.

بدن انسان به طور طبیعی پس از انجام فعالیت های بدنی همچون ورزش تغییر می کند و این دسته تغییرات ممکن است با ایجاد تپش قلب بروز یابند بنابراین می توان ورزش ها را یکی از دلایل بروز تپش قلب در جوانان دانست. گاهی این آریتمی های قلبی که هستند که زمینه های تپش قلب را فراهم ساخته و جوانان را با مشکلات متعددی مواجه می سازند. زمانی که انسان به یکباره با تپش قلب مواجه گردد یک نبض خالی در بدن زده می شود که نشان دهنده همین امر است.

روش های درمان تپش قلب توسط دکتر قلب

برای درمان تپش قلب لازم است بر اساس اصول خاصی اقدام نمود. این امر بر حذف نمودن عامل های ایجاد کننده و یا تشخیص و درمان بیماری های زمینه ای اشاره دارد. ممکن است انسان بر اثر مصرف دارو ، الکل و ... مبتلا به تپش قلب شود و یا اینکه برخی بیماری ها همچون اضطراب ، تیروئید و افت قند خون زمینه های بروز را فراهم سازند. در چنین شرایطی لازم است براساس تجویز دکتر قلب و عروق از رویکردهای درمانی خاصی استفاده نمود. عمدتا این پزشکان برای درمان نمودن بیماران خود از داروهای کنترل کننده ضربان قلب استفاده می نمایند که امروزه نمونه های مختلفی از آن ها را می توان در سطح دنیا شاهد بود که هر کدام ساختار خاص خود را دارند.

چه زمانی هنگام تپش قلب به دکتر قلب مراجعه کنیم ؟

به طور معمول افرادی که دچار تپش قلب می باشند لازم است نوبت آنلاین متخصص قلب را دریافت و به دکتر مراجعه کنند اما اگر علائم نام برده شده برای این افراد در سطح بالایی رخ دهند باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک یا اورژانس مراجعه نمود. دکتر قلب و عروق براساس دانش بالایی که دارند قادرند تا تشخیص های لازم را انجام داده و براساس شرایط بدنی شما از داروهای متنوعی استفاده کنند. در این زمینه بهتر است حتما از متخصصین مجرب کمک گیرید زیرا این افراد توانمندی بیشتری دارند.

 

بسیاری از این بیماری ها ممکن است علائم مستقیمی روی بیمار داشته باشند مانند احساس تپش قلب، درد در ناحیه قلب و قفسه سینه و موارد دیگر. اما برخی از بیماری ها ممکن است با گرفتگی رگ های قلب مواجه باشد که فقط با آزمایش و تست مشخص می شود. بنابرین برای اینکه این موارد را زودتر از رسیدن به شرایط بحرانی تشخیص دهید، بهتر است در صورت مشکوک بودن و یا افزایش سن به دکتر قلب و عروق خوب و مطمئن برای تشخیص صحیح مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می توانید به سایت https://doctoreto.com مراجعه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
محمد صالحی
1401/04/14 - 15:490 1
سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون مامانم از صبح تپش قلب دارن، 60 سالشون هست. آیا باید سریع به متخصص قلب مراجعه کنیم؟ احتمال سکته قلبی هست؟ ممنون
محمد صالحی
1401/04/14 - 15:490 0
سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون مامانم از صبح تپش قلب دارن، 60 سالشون هست. آیا باید سریع به متخصص قلب مراجعه کنیم؟ احتمال سکته قلبی هست؟ ممنون
Delores
1401/08/05 - 19:120 0
you
مهدی
1401/09/04 - 11:330 0
دلار چند شد
Neda
1401/09/09 - 04:460 0
ممنون
شادی
1401/09/09 - 05:440 0
مرسی عالی
شاهین
1401/09/09 - 13:550 0
دلیلش بی پولیه
لیلی
1401/10/18 - 07:280 0
خیلی سایت خوبی هستی بهداشت نیوز
اینستاگرام بهداشت نیوز