title
کد خبر: 207938
00
این قرص ها را هوشمندانه مصرف کنید

مصرف داروهای مولتی ویتامین با مکمل‌ های معدنی می‌ تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و شدت بیماری‌ ها را کم و علائم را کاهش دهد، این موضوع به ویژه در افرادی که ۵۵ سال یا بالاتر دارند، مشهود است.

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های پژوهشگران نشان می دهد مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی سرشار از ویتامین C به مدت سه ماه، احتمال ابتلا به سرماخوردگی، عفونت تنفسی و ذات الریه را کاهش و همچنین طول بیماری و علائم را کم می کند. بر این اساس مشخص شد مصرف ریز مغذی ‌ها مانند ویتامین C، ویتامین D و روی برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری هستند.

تیمی از محققان مؤسسه پژوهشی لینوس پولینگ (Linus Pauling) طی مطالعات خود گروهی از بزرگسالان سالم ۵۵ ساله و بالاتر را برای ارزیابی اثرات مکمل های ویتامین و مواد معدنی بر عملکرد سیستم ایمنی مورد بررسی قرار دادند. این افراد به مدت ۱۲ هفته، مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی  را دریافت کردند در حالی که گروه دیگر دارونما گرفتند.

بررسی های انجام شده نشان داد گروهی که از مکمل های ویتامینی استفاده می کردند، عملکرد ایمنی بالاتری داشته و تقریباً ۷۰ درصد کاهش تعداد روزهای بیماری را نشان دادند. به عبارت دیگر، طول مدت بیماری به طور متوسط از بیش از شش روز در گروه دارونما به کمتر از سه روز در گروه MVMمصرف کننده مکمل های ویتامینی کاهش یافت.

علاوه بر این، شدت بیماری در میان افرادی که در گروه دارونما قرار داشتند، چهار برابر بیشتر از افرادی بود که از مکمل استفاده می کردند. پروفسور آدریان گومبارت، یکی از نویسندگان مطالعه فوق، در این رابطه گفت:  تفاوت‌های بیماری مشاهده شده بین این دو گروه،  قابل توجه بود.

مکمل ویتامین و مواد معدنی استفاده شده در این مطالعه از نوع MVM Redoxon و حاوی ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A، ۴۵ میلی گرم ویتامین E، ۶/۶ میلی گرم ویتامین B6، ۴۰۰ میکروگرم فولات، 9.6 میکروگرم ویتامین B12، هزار میلی گرم ویتامین C، ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D، ۵ میلی گرم آهن، ۱۱۰ میلی گرم سلنیوم، 0.9 میلی گرم مس و ۱۰  میلی گرم روی بود.

پروفسور گومبارت در این رابطه گفت: مکمل‌ها با افزایش قابل ‌توجه سطح روی و ویتامین C در گردش و با علائم بیماری که شدیدتر و کوتاه‌تر بودند همراه بود. نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که برای بررسی نقش مثبت مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی افراد مسن ‌تر، به مطالعات تحقیقاتی بیشتر و بهتری نیاز است.

کمبود ویتامین و مواد معدنی با افزایش سن بیشتر شایع می شود و این امر منجر به اختلال عملکرد سیستم ایمنی مرتبط با افزایش سن می شود. بیش از یک سوم از افراد مسن در اروپا، ایالات متحده و کانادا فاقد یک یا چند ریزمغذی هستند.

این موضوع احتمالاً به کاهش قدرت سیستم ایمنی کمک می کند، که اغلب با افزایش سطح التهاب، کاهش عملکرد ذاتی ایمنی و کاهش عملکرد سلول های T مشخص می شود.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز