title
کد خبر: 207837
00
پاستا را این‌گونه بخورید تا چاق نشوید

پاستا، یکی از غذاهای محبوب به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان است که می‌توان با افزودن چاشنی‌های مختلف از تنوع این غذا بهره برد.

به گزارش بهداشت نیوز، اما در کنار خوشمزگی، دغدغه کالری زیاد و اضافه وزن نیز برای افرادی که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند، وجود دارد. اما واقعا خوردن پاستا زمینه‌ساز چاقی می‌شود؟

در ادامه این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که با بکار بستن آنها می توان از مقدار کالری یک وعده غذایی پاستا کم کرد. این موارد عبارتند از: 

مقدار پاستا و سس آن را جدی بگیرید

اولین نکته بسیار مهم در مورد ارتباط خوردن پاستا و چاقی، مقدار آن است. باید دانست که 100 گرم پاستا پخته معادل 4 قاشق سوپخوری، حدود 125 کیلوکالری انرژی دارد. حال آنکه به‌طور معمول، 200 گرم خورده می‌شود. این مقدار نیز مشکلی برای تناسب اندام ایجاد نمی‌کند اما اگر بیشتر باشد حتما موجب افزایش دریافت کالری و چاقی می‌شود. البته افزودن کره، پنیر و انواع سس‌های چرب نیز تا حد زیادی کالری را افزایش می‌دهد. 

پاستا سبوس‌دار ارجحیت دارد

نکته دیگری که طرفداران تناسب اندام باید دقت کنند، نوع پاستاست. انواع پاستا که از آرد سفید تهیه شده، شاخص گلیسمی بالایی دارد که به سرعت قند خون را افزایش می‌دهند. در این شرایط پانکراس برای تنظیم قند خون انسولین ترشح می‌کند که افزایش و کاهش ناگهانی این هورمون موجب ضعف مکرر و تمایل به ریزه‌خوری می‌شود و حتما چاقی را درپی دارد. برای رفع این مشکل می‌توان از پاستا تهیه‌ شده از آرد سبوس‌دار یا نیمه‌ سبوس‌دار استفاده کرد که شاخص گلیسمی بسیار کمتری دارند و در عین‌حال به‌دلیل سیرکنندگی مطلوب موجب افزایش و کاهش انسولین و عوارض آن مانند چاقی و دیابت نمی‌شود. 

نیمی از بشقاب غذای تان را سبزیجات در نظر بگیرید

همزمانی مصرف پاستا با سبزیجات پخته می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با کالری زیاد پاستا باشد. هنگام سرو پاستا، بهتر است نیمی از بشقاب سبزیجات باشد. البته بشقاب نباید بزرگ باشد و سس‌های چرب نیز به سبزیجات افزوده شود. 

 منبع:salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز