title
کد خبر: 207581
00
گل هایی که باورتان نمی شود می توان همراه غذا خورد

گل‌ها در طبیعت عامل زیبایی هستند؛ اما بعضی از آن‌ها به عنوان یک غذا نیز استفاده می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، زیبایی گل‌ها چشم و عطر خوش آن‌ها مشام را نوازش می‌دهد. در طبیعت گل‌هایی هم هستند که نه تنها قابل خوردن و خوشمزه هستند؛ بلکه خواص بی‌نظیری نیز دارند. در این گزارش با این گل‌های خوراکی آشنا می‌شوید.

لادن
گل لادن نه تنها زیبایی خاصی دارد؛ بلکه برگ‌های این گیاه و غنچه‌هایش نیز خوراکی و مملو از ویتامین سی هستند. بیشتر بخش‌های این گیاه به ویژه برگ‌هایش طعم شاهی می‌دهد، از این رو به آن شاهی هندی هم می‌گویند. گل‌های مهمیزدار، شیپورمانند به رنگ قرمز، زرد و نارنجی از اوایل تابستان تا اوایل پاییز پدیدار می‌شوند.

آقطی
گیاه آقطی در آلمان "هولوندر" (Holunder) و در انگلیسی (Sambucus) گفته می‌شود. از این گیاه می‌توان ژله، چای، شربت و بستنی تولید کرد. دیتر لایپولد کسی است که در آلمان از این گیاه یک نوشیدنی غیر الکلی محبوب به نام "بیوناد" (Bionade) ابداع کرد و به تولید انبوه رساند.

گل رز
عطر گل رز هر مشامی را نوازش می‌دهد. گلاب حاصل از آن در بسیاری از شیرینی‌جات کاربرد دارد. گل‌برگ‌های لطیف آن را نیز می‌توان "کاراملیزه" و "شکرزده" هم صرف کرد.

بنفشه
بر اساس طب سنتی ایران تمامی قسمت‌های بنفشه از جمله برگ، گل، دانه، ریشه و سرشاخه‌های گل‌دار مصرف دارویی دارند. از گل‌برگ‌های "کارملیزه" شده، می‌توان برای تزئین کیک استفاده کرد و یا به سالاد و سوپ عطر خاص بخشید.

گل بنفشه

مینای چمنی
تقریبا در همه جا یافت می‌شود. بچه‌ها از آن در آلمان برای ساختن گردن‌بند و فال‌گرفتن درباره این که "دوستم داره، دوستم نداره" استفاده می‌کنند. از این گیاه می‌توان در سالاد استفاده کرد و یا حتی گلبرگ‌های آن را با نان و پنیر هم صرف کرد.

گل قاصدک
برگ و گل‌برگ‌های گل قاصدک خوردنی هستند و می‌توان از آن در سالاد و سوپ استفاده کرد. آشپز‌های حرفه‌ای از این گل ژله هم تولید می‌کنند. 

گل همیشه بهار
گل همیشه بهار یا (Calendula) نه تنها دارای خواص دارویی، بلکه دارای خواص آرایشی نیز است و در رنگ مو و شامپو از آن استفاده می‌شود. در آلمان به آن "زعفران فقرا" گفته می‌شد؛ زیرا در گذشته از این گل خوراکی برای رنگ بخشیدن به غذا‌ها استفاده می‌شده است.

خُلَّر یا سَنـگِـنَک
از گلبرگ‌های آبی، قرمز، بنفش و سفید آن می‌توان در سالاد‌های تابستانی استفاده کرد. این گیاه از خانواده باقلاسانان است و به سالاد هم چنین مزه‌ای می‌بخشد.

ختمی
گل ختمی (Hibiskus) سرشار از ویتامین سی و برای کاهش فشار خون موثر است. چای گل ختمی را می‌توان به‌ صورت گرم و یا سرد نوشید. جالب این که کاربرد دارویی چای گل ختمی میان قبایل آفریقایی نیز شناخته شده است.

گل کدو
نه تنها کدو، بلکه گل آن نیز خوراکی است. دستورالعمل بیش از ۱۰۰ نوع غذا با گل کدو از کشور‌های گوناگون جهان در اینترنت موجود است.

گل میخک
گلی که از دو هزار سال پیش به عنوان ادویه شناخته و استفاده می‌شده است. گل میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و ۲۴ نوع خواص چون: رفع سردرد، رفع تنگی نفس، اشتهاآور، تب‌بر و کرم‌کش برای آن اعلام شده است.

بابونه
چای بابونه علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش مورد توجه بسیاری بوده و دارای خواص بسیاری نیز است. یکی از مهم‌ترین خواص این چای، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این چای عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد. برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و نیز گرفتگی‌های قاعدگی در زنان مفید است.

کوکب
برای ضد عفونی کردن زخم‌ها از جوشانده گل کوکب استفاده می‌شود. برای دفع ترک‌های لب و پاشنه پا به مدت یک ماه ۱۰۰ گرم از گل‌های کوکب را در بادام تلخ گذاشته و بعد از صاف کردن هر روز روی محل ترک‌ها و زخم‌های پا و لب مالیده شود. گل‌برگ‌های کوکب در سالاد، در کنار ماهی و حتی در نوعی دسر انگلیسی نیز استفاده می‌شوند.

گل داوودی
از گل داوودی می‌توان در پخت نان، سوپ و انواع "فوندو" استفاده کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز