title
کد خبر: 207083
00
بهترین رژیم‌ها برای چاقی و افزایش وزن

بر خلاف کاهش وزن و صدها رژیمی که برای آن طراحی شده‌است، در مورد افزایش وزن با این رژیم‌های رنگاوارنگ سروکار نداریم.

به گزارش بهداشت نیوز، همان‌طور که برای بسیاری از افراد کاهش وزن سخت بوده و ممکن است رعایت رژیم لاغری سخت باشد، دررابطه‌با افراد لاغر نیز گاهی رژیم چاقی مشکل بوده و افزایش وزن به‌سختی انجام می‌شود. اگر رژیم غذایی طبق اصول انتخاب شود و در برنامه غذایی کلیه مواد مغذی گنجانده شود، می‌تواند شما را به هدف برساند. باید در انتخاب بهترین رژیم چاقی از متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص باتوجه‌به وزن و قد شما میزان کالری دریافتی را افزایش داده و غذاهای مقوی را در برنامه قرار می‌دهد.

در ادامه چند مورد از بهترین مواد غذایی که می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند و باید در رژیم چاقی قرار بگیرند، ذکر می‌کنیم:

۱. اسموتی پروتئینی

اسموتی‌های پروتئینی که در خانه تهیه می‌شوند، برای افزایش وزن و دریافت مواد مغذی بسیار مناسب هستند. اسموتی‌های غیر خانگی شکر زیادی داشته و مواد مغذی آنها بسیار کم است. به‌عنوان‌مثال با ترکیب موز، پروتئین آب پنیر شکلاتی، یک قاشق کره بادام‌زمینی و یک لیوان شیر می‌‌توانید اسموتی پروتئینی درست کنید.

۲. رژیم چاقی با شیر

شیر برای افزایش وزن و عضله‌سازی بسیار مناسب است. شیر بین پروتئین، کربوهیدرات و چربی تعادل برقرار کرده و منبع خوبی از کلسیم است. اگر می‌خواهید، ماهیچه‌های خود را پرورش دهید، شیر منبع بسیار خوبی از پروتئین است. سعی کنید در روز یک یا دو لیوان شیر را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید. قبل یا بعد از تمرینات ورزشی خوردن شیر بسیار مفید است.

۳. رژیم چاقی با برنج

افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، باید مصرف برنج را تا حد ممکن کاهش دهند. در مقابل برای رژیم چاقی مصرف برنج می‌تواند بسیار موثر باشد. برنج منبع مناسبی از کربوهیدرات است که به افزایش وزن کمک می‌کند. غذاهای حاوی برنج یک وعده غذای کامل هستند و می‌توان با این ماده غذایی تنوع زیادی در غذاها ایجاد کرد.

۴. انواع مغز و کره آنها

برای افزایش وزن آجیل و کره آجیل انتخاب‌های مناسبی هستند. یک‌مشت بادام ۱۷۰ کالری دارد. دو مشت آجیل در روز می‌تواند کالری مصرفی را تا حد زیادی افزایش دهد. از کره انواع مغز نیز می‌توانید در اسموتی‌ها و ماست استفاده کنید. در هنگام خرید کره دقت کنید که بدون شکر و روغن اضافی باشد. اگر بتوانید خودتان کره را درست کنید، بسیار بهتر است.

۵. رژیم چاقی با گوشت قرمز

یکی از بهترین مواد غذایی که به عضله‌سازی کمک می‌کند، گوشت قرمز است. گوشت قرمز اسیدآمینه‌ای به نام لوسین دارد که بدن برای تحریک سنتز پروتئین ماهیچه‌ای و افزایش بافت عضلانی به آن نیاز دارد. در رژیم چاقی قسمت‌های چرب‌تر گوشت را انتخاب کنید تا کالری دریافتی بیشتر شود.

۶. رژیم چاقی با سیب‌زمینی و نشاسته

سیب‌زمینی و غذاهای نشاسته‌ای راهی عالی و مقرون‌به‌صرفه برای افزایش وزن هستند. سعی کنید مواد غذایی مانند جو دوسر، ذرت، گندم، سیب‌زمینی، سبزیجات ریشه‌ای و حبوبات را در برنامه خود قرار دهید. این نوع مواد نشاسته‌ای علاوه بر تامین کربوهیدرات، ذخایر گلیکوژن ماهیچه‌ای را افزایش می‌دهند. گلیکوژن در بیشتر ورزش‌ها و فعالیت‌ها منبع سوخت اصلی است.

۷. ماهی روغنی

ماهی‌های روغنی و سالمون همانند گوشت قرمز منبع عالی پروتئین و چربی‌های سالم محسوب می‌شوند. مهم‌ترین ماده مغذی در ماهی‌های چرب اسید چرب امگا ۳ است. این نوع ماهی‌ها فواید زیادی برای سلامتی داشته و در مبارزه با بیماری‌ها تاثیر دارند. ماهی را می‌توانید به روش‌های مختلف مانند بخارپز، آب‌پز یا کبابی تهیه کنید.

۸. میوه خشک

میوه خشک را می‌توان به‌عنوان میان وعده در رژیم چاقی استفاده کرد. این میان وعده بسیار پرکالری بوده و آنتی‌اکسیدان و ریزمغذی‌ها را تامین می‌کند. میوه خشک دارای قند بالایی است. ازآنجایی‌که خوردن آن آسان بوده و طعم خوبی دارد، برای افزایش وزن بسیار مناسب است. برخی افراد تصور می‌کنند، میوه خشک تمامی مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. اما این‌طور نیست، میوه خشک مقدار زیادی فیبر داشته و بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی آن دست‌نخورده است.

۹. رژیم چاقی با نان سبوس‌دار

ترکیب نان سبوس‌دار با منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، گوشت و پنیر یک وعده غذایی ساده اما پرکالری است. اگر مشغله زیادی دارید، ساندویچ‌های سالم می‌توان بهترین وعده غذایی برای افزایش وزن باشند.

۱۰. رژیم چاقی با تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع عالی برای تامین پروتئین و چربی است و در عضله‌سازی تاثیر بسیار زیادی دارد. در وعده‌های غذایی خود باید تخم‌مرغ کامل بخورید تا تمامی مواد مغذی آن را دریافت کنید. بسیاری از مواد مغذی آن در زرده قرار گرفته است. شما مجاز هستید که تا ۳ عدد تخم‌مرغ در روز مصرف کنید. ورزشکاران و بدنسازان می‌توانند تعداد تخم‌مرغ بیشتری بخورند.

۱۱. رژیم چاقی با ماست پرچرب

ماست یونانی میان وعده سالمی است که پروتئین، کربوهیدرات و چربی را تامین می‌کند. می‌توانید ماست را همراه با میوه، همراه کره بادام‌زمینی به‌صورت پودینگ یا به شکل اسموتی مصرف کنید.  

منبع: doctoreto


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز