title
کد خبر: 206532
00
ریزش مو را با این روغن گیاهی درمان کنید

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک گیاه همیشه سبز کوچک از خانواده نعناع است. گیاهانی مانند اسطوخودوس، ریحان، مورد سبز و مریم گلی نیز از همین خانواده هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، اسانس روغنی رزماری از برگ‌ها و سرگل‌های این گیاه گرفته می‌شود. روغن رزماری معمولاً به عنوان یک روغن پاک‌کننده و تقویت‌کننده شناخته می‌شود. بیشتر اثرات سودمند رزماری مربوط به فعالیت آنتی اکسیدانی بالای ترکیبات شیمیایی اصلی این گیاه از جمله کارنوسول، کارنوسیک اسید، اورسولیک اسید، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید است.

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می‌کند؟

تقویت رشد مو توسط اسانس روغنی رزماری به دلیل وجود خواص زیر در این ماده است:

    خواص ضد التهابی
    تقویت سیستم عصبی
    بهبود گردش خون

اسانس روغنی رزماری مانند اسانس روغنی نعناع فلفلی (که برای تقویت رشد مو استفاده می‌شود)، گردش خون را تقویت می‌کند. در نتیجه، این روغن با بهبود خون‌رسانی به فولیکول‌های مو و جلوگیری از تخریب آن‌ها، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

از اسانس روغنی رزماری علاوه بر تحریک رشد مو، برای پیشگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره هم استفاده می‌شود. این روغن به رفع خشکی و خارش سر هم کمک می‌کند.

آیا تحقیقات علمی هم اثر رزماری بر رشد مو را تأیید می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید ریزش مو در افراد دلایل مختلفی دارد، از جمله عفونت، واکنش سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رزماری می‌تواند ریزش موی ناشی از شیمی درمانی و یا مصرف برخی داروها و یا ریزش موی ناشی از کشیدن مداوم مو را از بین ببرد.

اما مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند برخی از شایع‌ترین انواع ریزش مو را کاهش دهد؛ به عنوان مثال طاسی با الگوی مردانه. این نوع از ریزش مو هنگامی اتفاق می‌افتد که یکی از مشتقات تستوسترون به نام دی هیدرو تستوسترون (DHT) به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

تستوسترون هم در بدن زنان و هم در بدن مردان تولید می‌شود، اما میزان تولید این هورمون در بدن مردان بیشتر از زنان است، در نتیجه برای مردان ریزش مو در سن پایین‌تر و با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. روغن رزماری به درمان این نوع ریزش مو کمک می‌کند.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که روغن رزماری می‌تواند بعضی از قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. بنابراین هنگامی که ریزش مو به دلیل عفونت یا بیماری پوست سر است، روغن رزماری می‌تواند کمک‌کننده باشد. با این وجود هیچ شواهدی وجود ندارد که روغن رزماری باید جایگزین روش‌های درمانی تایید شده بشود.

همچنین، این احتمال هم وجود دارد که روغن رزماری بتواند اثربخشی درمان‌های رایج و متعارف را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه‌ای اعتبار این نظریه را آزمایش نکرده است. از طرف دیگر، هیچ تحقیقی در مورد بی‌خطر بودن استفاده از رزماری در کنار داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا سایر داروهای محرک رشد مو انجام نگرفته است. به همین دلیل هر شخصی که از ماینوکسیدیل یا سایر درمان‌های رویش مجدد مو استفاده می‌کند، باید قبل از استفاده از روغن رزماری در کنار این درمان‌ها با پزشک خود مشورت کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز