title
کد خبر: 206008
00
روغنی مناسب برای درمان جوش و سایر مشکلات پوستی

هنگامی که آکنه یا مشکلات پوستی دیگری داریم، اغلب تمام محصولاتی که به ذهنمان می‌رسد را امتحان می‌کنیم و اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنیم که مصرف خودسرانه برخی مواد ممکن است به عدم تعادل پوست و حساس کردن بیش از حد آن ختم شود. در این میان ماده‌ای که واقعاً معجزه می‌کند، بی‌شک روغن جوجوبا است.

به گزارش بهداشت نیوز، در حالی که قبلاً می‌دانستیم که برخی از روغن‌ها در مراقبت از پوست نقش بسزایی دارند، آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود این است که برخی از آنها این قابلیت را دارند که مشکلات پوستی را تشدید کنند. آکنه یکی از همین مشکلات پوستی ست، اما در برخی از انواع پوست‌ها، کم‌آبی، حساسیت و حتی واکنش‌پذیری بیش از حد نیز دیده شده است.

در این میان، روغن جوجوبا کم عارضه‌ترین روغن است و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. اما این مصرف به چه شکلی باید باشد؟ 

آیا روغن جوجوبا واقعا برای درمان آکنه مفید است؟
روغن جوجوبا اسماً یک روغن است و بافت آن هیچ شباهتی به روغن ندارد، به همین دلیل چرب نیست و بالطبع برای پوست قابل قبول‌تر است.

متخصصان پوست معتقدند که این روغن ترکیبی شبیه به سبوم پوست دارد و سطح پوست را کاملاً آبرسانی می‌کند بی‌آنکه منافذ پوستی را مسدود سازد.

برای درک بهتر کارایی بالای روغن جوجوبا، باید نکاتی را درنظر داشته باشیم: اینکه مثلاً آکنه می‌تواند از مسائل مختلفی ناشی شود. مشکلات هورمونی، عامل وراثت، استفاده از محصولاتی که تعادل پوست را برهم می‌زنند و برای پوست شما مناسب نیستند و... 

وقتی  سد هیدرولیپیدی پوست خشک می‌شود و رطوبت خود را از دست می‌دهد، دیگر توان محافظت از پوست را ندارد و  اپیدرم در برابر تهاجم باکتری‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند و در نهایت جوش‌ها شکل می‌گیرند. 

برای مبارزه با این مشکل، روغن جوجوبا ایده‌آل است. این روغن مانند سبوم طبیعی به مرطوب شدن سطح پوست کمک می‌کند، بی‌آنکه منافذ پوستی را مسدود سازد. 

متخصصان پوست بر این باورند که استفاده از روغن جوجوبا می‌تواند به مهار آکنه کمک کند، تولید چربی پوست را تنظیم سازد و در عین حال خواص ضدالتهابی خود را در تمام سطح پوست پخش کند. در حقیقت هدف از مصرف روغن جوجوبا، ترمیم لایه هیدرولیپیدی و کمک به اپیدرم در جهت تولید سبوم است تا حملات باکتریایی به سطح پوست کنترل شود. 

توصیه ما به شما این است که روغن جوجوبا را قبل از استفاده روی پوست خود آزمایش کنید، به‌خصوص برای افرادی که پوستی بسیار حساس یا مستعد جوش دارند.

سایر فواید روغن جوجوبا چیست؟

1. این روغن خشکی پوست و برخی حساسیت‌ها را برطرف می‌کند

روغن جوجوبا خواص بی‌شماری دارد: سبوم پوست را برای درمان آکنه تنظیم می‌کند و آب را در بافت‌های پوست حفظ می‌کند بی‌آنکه ردی از چربی بر جای بگذارد. از آنجایی که ترکیب آن شبیه سبوم است (ماده‌ای که پوست خشک به شدت فاقد آن است)، چربی مورد نیاز پوست را تامین می‌کند طوری که می‌توان آن را هم در صبح (بعد از مرطوب‌کننده و قبل از ضدآفتاب) و هم شب استفاده کرد.

پوست‌های حساس زمانی که به این روغن حساسیت ندارند، از خواص آرام بخش، مرطوب کنندگی و نرم کنندگی آن بهره‌مند می‌شوند. بنابراین روغن جوجوبا در کنار یک روتین خوب مراقبت از پوست، به طراوت و نرمی پوست کمک بزرگی می‌کند.

2.  شکل‌گیری اولین چین و چروک‌ها را به تاخیر می‌اندازد
از جمله فواید زیادی که به روغن جوجوبا نسبت داده می‌شود، جنبه ضدچروک آن است. این روغن دارای اثر آنتی‌اکسیدانی روی پوست است. همچنین توانایی محوسازی اثر آکنه، سفت کردن پوست، بازگرداندن کشسانی و لطافت پوست را داراست و از همه مهم‌تر این که خاصیت ضدالتهابی چشمگیری نیز دارد. 

3. بازسازی لایه هیدرولیپیدی پوست
روغن جوجوبا می‌تواند لایه هیدرولیپیدی را که برای سلامت پوست بسیار مهم است، بازسازی کند. البته این فرایند از طریق سه عمل متمایز انجام می‌شود:

تولید سبوم را مجدداً متعادل می‌سازد، بنابراین دیگر لازم نیست که شما با استفاده از مراقبت‌های پوستی، این تولید را افزایش دهید. 
آب را در بافت‌ها نگه می‌دارد تا از تبخیر آن که یکی از مشکلات اصلی پوست‌های کم‌آب است، جلوگیری شود
مقدار مناسبی از لیپیدها (به‌طور دقیق‌تر امگا9) را فراهم می‌سازد تا بتواند سد پوستی را محکم و آن را در برابر حملات روزمره غیرقابل نفوذ کند.4. باعث تعادل مجدد پوست سر می‌شود 
پوست سر پوستی است که مشکلات آن بسیار شبیه به مشکلات پوست صورت است. اگر تمایل دارید پوست سرتان مختلط روبه چرب باشد، می‌توانید روغن جوجوبا را (به عنوان یک درمان قبل از شامپو) در روتین موهای خود بگنجانید. این روغن باعث ایجاد تعادل مجدد در تولید سبوم، آبرسانی مجدد به پوست و بازسازی سد پوستی می‌شود. و این دقیقاً همان چیزی ست که پوست سر برای بازیابی تعادل خویش به آن نیاز دارد.

روغن جوجوبا برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه روغن جوجوبا با تمامی پوست‌ها سازگاری دارد، اما معمولاً برای افرادی با پوست معمولی، خشک، مختلط یا کم آب توصیه می‌شود. از سوی دیگر، پوست‌های حساس برای جلوگیری از هرگونه واکنش‌ آلرژیک، باید در مصرف آن احتیاط کنند. 

فراموش نکنید که روغن جوجوبا را قبل استفاده در هر مکانی، آزمایش کنید، به‌خصوص برای افرادی که پوست بسیار حساس یا مستعد جوش دارند. بنابراین می‌بینید که روغن جوجوبا برای پوست‌های حساس و مستعد واکنش‌پذیری بالا، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. 

متخصصان توصیه می‌کنند که با احتیاط سراغ این روغن بروید. مقداری از آن ‌را روی مچ دست بمالید، 24 تا 48 ساعت صبر کنید، اگر هیچ واکنش غیرطبیعی مشاهده نشد، پس بدون شک تماس روغن، ضرری برای پوست شما به همراه نخواهد داشت. 

هنوز هم به گفته کارشناسان، پوست‌های چرب یا پوست‌هایی که مستعد آکنه کیستیک هستند، به یکی دیگر از عناصر کلیدی لوازم آرایشی مدرن نیاز دارند: بله، اسید سالیسیلیک. روغن جوجوبا  برای این پوست‌ها یک عنصر بسیار چرب است. بنابراین باید از آن اجتناب کرد:

به‌طور کلی، برای آکنه کیستیک، اسید سالیسیلیک - که یک اسید محلول در روغن است - مانند استفاده از رتینوئیدهای موضعی، به باز کردن منافذ و کاهش تولید سبوم کمک می‌کند. 

چگونه روغن جوجوبا را در برنامه روتین زیبایی روزانه خود بگنجانیم؟ 

مانند تمام روغن‌های مراقبت از پوست، توصیه می‌شود روغن جوجوبا نیز بعد از مرطوب‌کننده استفاده شود تا رطوبت در بافت پوست حفظ گردد. شما مجبور نیستید آن را روز و شب مصرف نمایید! فقط کافی‌ست تا شب‌ها قبل از خواب چند قطره کوچک از روغن جوجوبا را کف دستانتان گرم و با حرکات ضربه‌ای، آرام روی صورت پخش کنید. با این کار از یک سو به بازسازی سد هیدرولیپیدی پوست خود کمک بزرگی می‌کنید و از سوی دیگر التهاب پوستی را آرام و از ورود باکتری‌ها به منافذ گوشتی جلوگیری می‌کنید.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز