title
کد خبر: 205621
00
دندانپزشکی زیبایی چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

دندانپزشکی دست کم 6 شاخه تخصصی دارد که یکی از این شاخه ها، ترمیمی و زیبایی دندان است.

دندانپزشکی دست کم 6 شاخه تخصصی دارد که یکی از این شاخه ها، ترمیمی و زیبایی دندان است. در این شاخه، دندان های آسیب دیده توسط متخصصین ترمیمی و زیبایی دندان ترمیم شده و در صورت نیاز به شکلی هنرمندانه طرح لبخند افراد طراحی، اصلاح و یا زیباتر می شود. دندانپزشکانی که در این بخش از دندانپزشکی کار می کنند تمام آنچه که برای زیباسازی دندان ها و طرح لبخند لازم باشد را انجام می دهند. مهمترین اقدامات و خدماتی که هر کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی برای مراجعان ارائه می دهد در ادامه توضیح داده شده اند.

بلیچینگ دندان ها

به سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشک و با کمک مواد شیمایی، بلیچینگ دندان گفته می شود. بلیچینگ دندان ها می تواند یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای بهبود لبخند افراد باشد. این روش در صورتی که توسط یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان انجام شود می تواند نتایجی 1 ساله به همراه داشته باشد.

افرادی که قصد دارند دندان های خود را با این روش سفید کنند برای رسیدن به درخشندگی دندان های خود تنها به 1 جلسه یک تا نهایتا 2 ساعته نیاز دارند. متخصص مواد سفید کننده را به سطح دندان ها اعمال می کند و سپس با تاباندن نور مخصوصی این مواد سفید کننده فعال می شوند. مواد فعال شده سپس به رنگدانه ها و لکه های روی دندان حمله می کنند. در نهایت دندان ها چند پرده از آنچه که هستند سفید تر می شوند.

لمینت دندان

لمینت های دندانی پوسته ها یا لایه های بسیار نازکی از جنس سرامیک هستند که به صورت گسترده برای زیباسازی طرح لبخند در ایران و تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرند. لمینت دندان قادر است عیوب ظاهری دندان ها مانند تغییر رنگ، لب پر شدگی، ترک خوردگی، شلوغی جزئی و ... را به خوبی پنهان کند.

لمینت دندان توسط دندانپزشکان عمومی نیز انجام داده می شود ولی اگر بخواهیم به صورت اصولی صاحب لمینت شویم تنها باید به یک کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی یا دندانپزشکی که تخصص آن را دارد مراجعه کنیم.

ونیر کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت یکی از جایگزین های اصلی لمینت دندان است. آن ها در واقع با لمینت ها در یک خانواده هستند و دقیقا همان کاربرد لمینت ها را دارند. با این تفاوت که کیفیت و زیبایی کمتری دارند و هزینه آن ها به مراتب کمتر از قیمت لمینت دندان است.

برای اینکه دندانی با کمک ونیر کامپوزیت ترمیم و زیبا شود، لایه لایه خمیر کامپوزیت را به سطح دندان متصل می کنند و هر لایه را با نور مخصوصی سفت می کنند. ممکن است تا اتمام درمان بیشتر از 3 لایه یا حتی بیشتر بر روی دندان قرار بگیرد تا دندان زیباتر شود. تمام فرایند از ابتدا تا انتها توسط دندانپزشک ترمیمی و زیبایی انجام می شود.

روکش دندان

روکش ها آخرین روش ترمیم و نجات دندان قبل از کشیده شدن هستند. آن ها مانند کلاهی بر روی دندان آسیب دیده و تراشیده شده سوار می شوند و با کمک چسب یا سمان دندانپزشک فیکس و ثابت می شوند.

معمولا بعد از اتمام درمان ریشه یا عصب کشی دندان، اگر دندانی قادر به پر شدن نباشد یا نتوان مواد پر کننده را در آن قرار داد، بر روی آن روکش نصب می کنند. بخش زیادی از دندان آسیب دیده، قبل از نصب روکش باید دور تا دور تراشیده شود. نصب این پروتزها می تواند به دست متخصص ترمیمی و زیبایی صورت بگیرد اما متخصص پروتز دندان نیز اینکار را انجام می دهد.

ایمپلنت های دندان

ایمپلنت ها بهترین جایگزین دندان از دست رفته هستند. آن ها متشکل از یک پیچ تیتانیومی و روکش دندان هستند. پیچ در نقش ریشه دندان در استخوان فک کاشته می شود و روی آن روکش قرار می دهند. کاشت ایمپلنت دندان و جایگزین کردن آن با دندان از دست رفته توسط دندانپزشکان مختلفی انجام می شود و یکی از این دندانپزشکان متخصص ترمیمی و زیبایی است.

اینله و انله

اگر یک دندان به صورت جزئی دچار آسیب و پوسیدگی شده باشد، بعد از برداشتن پوسیدگی و ایجاد یک حفره کوچک؛ با کمک موادی همچون آمالگام و یا کامپوزیت پر می شود. اما، اگر آسیب دیدگی وسیع باشد دیگر نمی توان به روش معمولی دندان را ترمیم کرد.

در چنین مواقعی باید ترمیم های اینله و انله انجام شود. این ترمیم ها غیرمستقیم هستند و از روی قالب در لابراتوار ساخته می شوند. دندانپزشک ابتدا دندان پوسیدگی را برمیدارد سپس حفره نسبتا بزرگی ایجاد می شود. از حفره قالب گرفته می شود و قالب برای لابراتوار ساخته شده و پس از آن توسط دندانپزشک نصب می شود.

اینله و انله درمان های تخصصی دندانپزشکی هستند و بهتر است توسط دندانچزشک ترمیمی و زیبایی انجام شوند.

ایمپلنت های دندان

ایمپلنت ها بهترین جایگزین دندان از دست رفته هستند. آن ها متشکل از یک پیچ تیتانیومی و روکش دندان هستند. پیچ در نقش ریشه دندان در استخوان فک کاشته می شود و روی آن روکش قرار می دهند. کاشت ایمپلنت دندان و جایگزین کردن آن با دندان از دست رفته توسط دندانپزشکان مختلفی انجام می شود و یکی از این دندانپزشکان متخصص ترمیمی و زیبایی است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز