title
کد خبر: 205254
00
معرفی 6 ماده غذایی کم‌کربوهیدرات و کم‌کالری

وقتی عبارت «رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات» را می‌شنوید، ممکن است به یاد گوشت‌ها و پنیرها بیفتید. اما قرار نیست که مواد غذایی کم‌کربوهیدرات همیشه حاوی کالری زیاد باشند یا در گروه مواد غذایی ناسالم جای بگیرند. درواقع، زمانی که به کربوهیدرات‌ها و نحوه اثرگذاری آنها بر سلامت بدن نگاه می‌کنیم، ‌بسیار مهم است که فیبرها را فراموش نکنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، فیبرها نقش مهمی در سرعت هضم غذاها دارند، تغییرات قند خون به‌واسطه مصرف غذاها تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد و همچنین میزان کربوهیدرات‌های خالص در مواد غذایی مختلف هم به‌واسطه فیبرها تعیین می‌شود. برای محاسبه کربوهیدرات خالص هر ماده غذایی باید میزان فیبرها را از آنها کم کنید. حالا که با نحوه محاسبه کربوهیدرات خالص آشنا شدید، می‌خواهیم 6 ماده غذایی کم‌کربوهیدرات و کم‌کالری را برای شما معرفی کنیم. 

1. مارچوبه 
کالری: 27 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص: 2.4 گرم 

هر وعده مصرفی: 1 لیوان 

مارچوبه مقادیر بالایی از پتاسیم، ویتامین‌های B و فولات را درون خود جای داده است و به‌عنوان یکی از انواع سبزیجات ضدالتهابی هم شناخته می‌شود. 

2. طالبی 
کالری: 60 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص: 11.2 گرم 

هر وعده مصرفی: 1 لیوان 

طالبی‌ها در گروه ملون‌های شیرین و ملایمی قرار می‌گیرند که فیبر و آب زیادی دارند، درحالی که میزان کالری و کربوهیدرات آنها نیز کم است. بنابراین، اگر دنبال میوه‌ای هستید که بتواند احساس سیری خوبی به شما بدهد، طالبی قطعا گزینه خوبی خواهد بود. این میوه مقادیر مناسبی از ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B6، منیزیم، آهن و کلسیم را وارد بدن می‌کند. 

3. کلم
کالری: 17 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص: 2 گرم 

هر وعده مصرفی: 1 لیوان 

کلم در گروه سبزیجات چلیپایی قرار می‌گیرد و حاوی فیتوکمیکال‌ها یا ترکیبات شیمیایی گیاهی است. مطالعات علمی متعددی تا به امروز نشان داده‌اند که این ترکیبات توانایی ویژه‌ای برای مبارزه با سرطان‌ها دارند. با خوردن کلم می‌توانید مقادیر مطلوبی از ویتامین‌های A، C و K را در کنار فیبر، فولات، پتاسیم و منیزیم به بدن برسانید. کلم یکی از گزینه‌های ایده‌آل در میان مواد غذایی کم‌کربوهیدرات و کم‌کالری است. 

4. گل‌کلم
کالری: 25 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص:‌ 2.8 گرم 

هر وعده مصرفی: 1 لیوان 

گل‌کلم هم مانند کلم در گروه سبزیجات ضدسرطان قرار می‌گیرد و میزان زیادی از فیبر و پروتئین‌های گیاهی را به بدن می‌رساند، ‌درحالی که کالری و کربوهیدرات کمی هم دارد. با مصرف گل‌کلم می‌توانید ویتامین‌های C و K را در کنار پتاسیم و کلسیم به بدن برسانید. گل‌کلم به‌دلیل میزان آب زیادی که دارد،‌ در گروه مواد غذایی آبرسان قرار می‌گیرد. 

5. کرفس 
کالری: 14 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص:‌ 1.4 گرم 

هر وعده مصرفی: 1 لیوان 

کرفس یکی از بهترین مواد غذایی کم‌کالری است که مقادیر زیادی از ویتامین A، C و K را در کنار پتاسیم به بدن می‌رساند. این سبزی سرشار از آب و فیبر را می‌توان به‌صورت خام یا پخته مصرف کرد. 

6. تخم‌مرغ
کالری: 78 کیلوکالری

کربوهیدرات خالص: 0.6 گرم

هر وعده مصرفی: 1 عدد تخم‌مرغ بزرگ 

تخم‌مرغ در گروه مواد غذایی کم‌کالری و کم‌کربوهیدرات قرار می‌گیرد، درحالی که میزان قابل‌توجهی از پروتئین‌های باکیفیت، ویتامین‌های B و ویتامین‌های A، D، E و K را درون خود جای داده است. تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای دریافت کولین شناخته می‌شود که نقش مهمی در رشد سلولی و محافظت از سلامت مغز و استخوان‌ها دارد. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز