title
کد خبر: 204600
00
3 اختلال روانی که با شیوع کرونا افزایش یافته

روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس آخرین پژوهش های انجام شده و آمار سازمان جهانی بهداشت آمار اختلالات روانی با شیوع کرونا افزایش یافته است. افزایش فراوانی اختلالات ناشی از سلامت روان در طی همه گیری ویروس کرونا

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فهیمه امیدی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در طی چند سال اخیر به ویژه در دوران پاندمی کرونا تعداد افرادی که در جهان از اختلالات ناشی از سلامت روان رنج می‌برند افزایش یافته است و قطعاً بروز پاندمی کرونا در این مهم یک اصل بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: در دوران کرونا به ویژه در اوایل بیماری، مسائلی نظیر عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری زمان پایان این پاندمی در ایجاد ترس روانی در مردم و جامعه نقش بسیار مهمی داشته اند که به دنبال آن پیامدهای روانی بیماری کرونا در جهات مختلف و در حیطه های گوناگون بر سلامت روان جامعه، کودکان، کارکنان و مراقبان بهداشتی و همچنین در ایجاد احساس اندوه جمعی در جامعه و بروز تعارضات خانوادگی و به ویژه واکنش سوگ ابراز نشده نقش داشته است.

وی تاکید کرد: آخرین تحقیقات انجام شده و مطالعات جدید ثابت کرده است که بیماری کرونا در ایجاد اختلال افسردگی‌ نقش بسیار موثری دارد به طوریکه در حال حاضر در درمانگاه اعصاب و روان شاهد افزایش تعداد بیمارانی‌که پس از ابتلا به بیماری کرونا دچار مشکلات روانشناختی به ویژه اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات خواب شده اند می باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شیوع و گسترش ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن به اقتصاد مردم و جامعه باعث افزایش مشکلات روانی ناشی از بروز مسائل اقتصادی شده و شاهد مسایل و تعارضات روانشناختی متعددی به دنبال بروز مشکلات اقتصادی هستیم.

امیدی تاکید کرد: در دوران اپیدمی کرونا برخی از خانواده ها آنطور که باید نتوانسته اند مرحله سوگ را بگذرانند از این رو همین سوگ ابراز نشده پیامدهای بسیار بد و ناگواری را بر اعضای خانواده از کودک تا نزدیکان و والدین به دنبال داشته است لذا در این دوران توجه بیشتر به سلامت روان بیش از پیش حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: لازم است که افراد در صورت مشاهده علایمی نظیر اضطراب، تحریک پذیری، خلق افسرده، مشکلات خواب، تشدید مشکلات روابط بین فردی و تعارضات خانوادگی در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی و کارشناشان مربوطه مراجعه کرده و جهت جلوگیری از تشدید عوارض جانبی درمان کافی را دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه همچنان در جامعه دید و نگرش برخی از مردم به افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی بد است، گفت: ترس افراد از انگ و برچسب زدن(استیگما) نقش مهمی در دسترسی و بهره گیری آنان از مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشت روان دارد و برچسب زدن به این گروه مانع از مراجعشان به مراکز درمانی و درمان آنها می شود.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی اظهار کرد: در خصوص گسترش و شیوع ویروس جهش یافته جدید کرونل(اُمیکرون) جای ترس و نگرانی بیش از حد نیست و در حال حاضر مطالعات در دسترس نشان میدهد که ویروس جهش یافته جدید (اُمیکرون) قابلیت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه های قبلی دارد اما این امر که این واریانت بتواند باعث مرگ و میر بیشتری شود هنوز ثابت نشده است اما به هرحال اگرچه با روند واکسیناسیون مطلوب در جامعه تا حد زیای بیماری کرونا کنترل شده است اما حتماً باید رعایت موازین بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گیرد چرا که عادی انگاری می تواند وقایع ناگوار و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و بی شک انجام واکسیناسیون بر اساس پروتکل‌های توصیه شده می‌تواند در روند ایمن سازی جامعه نقش اساسی و مهمی را به دنبال داشته باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز