title
کد خبر: 204588
00
تزریق دز سوم واکسن کرونا می تواند از ابتلا به امیکرون جلوگیری کند؟

نتایج اولیه یک پژوهش نشان داد واکسن‌های کووید-۱۹ و عفونت قبلی کرونا می‌توانند محافظت «قوی‌تر از پایه» را در برابر سویه اومیکرون ارائه دهند اما نمونه‌های آزمایشی این گونه قابلیت «قابل توجه» آن را برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی و حتی سومین دز واکسن‌ کرونا را نشان می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز از پایگاه اینترنتی سایتک دیلی، این مطالعه که در مجله Emerging Microbes & Infection منتشر شده است، یکی از اولین مطالعات در زمینه گونه اومیکرون کووید-۱۹ است که نشان می‌دهد، افرادی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده اند و افرادی که واکسینه شده‌اند، دفاعی «قوی‌تر از پایه» در برابر این نوع جدید نگرانی خواهند داشت.

با این حال، نمونه‌های آزمایشگاهی اومیکرون که در این تحقیق جدید مورد بررسی قرار گرفت، توانایی بالقوه فوق العاده زیاد سویه اومیکرون را برای فرار از مصونیت ناشی از عفونت قبلی کرونا یا واکسیناسیون کووید-۱۹، نسبت به همه انواع دیگر کووید-۱۹ نشان می دهد.

«یوچون وانگ»، نویسنده این مطالعه و محقق ارشد مؤسسه ملی کنترل غذا و دارو در چین، در گزارشی درباره این مطالعه بسیار اولیه، می‌گوید نتایج آنها از یافته‌های اخیر در آفریقای جنوبی حمایت می کند که نشان می‌دهد سویه اومیکرون به راحتی از سیستم ایمنی بدن فرار می‌کند.

وانگ می‌گوید: متوجه شدیم که تعداد زیادی جهش در سویه اومیکرون باعث ایجاد تغییرات قابل‌توجه در مصونیت نسبت به ابتلا در افرادی می شود که قبلاً کووید گرفته اند. با این حال، میانگین سطح مصونیت این افراد در برابر آلودگی به سویه اومیکرون هنوز بالاتر از سطح پایه است که نشان می‌دهد هنوز برخی از اثرات محافظتی در برابر اومیکرون در این افراد قابل مشاهده است.

وانگ که رییس سابق ویروس‌شناسی پزشکی و نایب رییس میکروبیولوژی و ایمونولوژی پزشکی انجمن پزشکی چین است، با نتایج این مطالعه با احتیاط برخورد می کند.

وی می‌گوید از آنجایی که محافظت آنتی‌بادی - به شکل عفونت یا واکسیناسیون قبلی - به تدریج در یک دوره ۶ ماهه کاهش می‌یابد، سویه اومیکرون ممکن است حتی بهتر از ایمنی بگریزد.

به علاوه، در مقاله این محققان پیش‌بینی شده است، در حالی که «استراتژی افزایش دز سوم می‌تواند به طور قابل توجهی سطح ایمنی بدن را تقویت کند»، اما پیشگیری از آلودگی به سویه اومیکرون ممکن است به مخاطره افتد.

این تیم متخصص متشکل از ۱۱ دانشمند، ۲۸ نمونه سرم بیماران در حال بهبودی از سویه اصلی SARS-CoV-۲ را بررسی کردند. آنها این نمونه ها را روی نمونه‌های اومیکرون در شرایط آزمایشگاهی و همچنین چهار سویه دیگر که توسط سازمان بهداشت جهانی علامت‌گذاری شده‌اند (مانند دلتا)  آزمایش کردند.

وانگ گفت: نتایج این مطالعه فرار سویه اومیکرون از ایمنی تقویت شده را تایید می کند. این موضوع زنگ خطر را برای جهان به صدا در می‌آورد و پیامدهای مهمی برای برنامه‌ریزی بهداشت عمومی و توسعه استراتژی‌های منطبق دارد.

اکنون، محققان می گویند برای درک بهتر اومیکرون، لازم است تحقیقات بیشتری نه تنها در شرایط آزمایشگاهی بلکه در جهان واقعی صورت گیرد و به طور خاص، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا سویه اومیکرون می تواند از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن فرار کند و باعث بیماری و مرگ شدیدتر شود یا خیر.
منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز