title
کد خبر: 204363
00
رژیم غذایی برای طول عمر

سیستم‌های دفاعی بدن با همدیگر تعامل پیوسته‌ای دارند تا بتوانند از شکل‌گیری بیماری‌های جلوگیری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، این سیستم‌ها وظیفه دارند که سلامت بدن را درون یک قلعه دفاعی قرار دهند و سلول‌های مختلف را در راستای التیام‌بخشی و بهبودی مشکلات به حرکت دربیاورند. اما همه سیستم‌های دفاعی بدن تحت تاثیر رژیم غذایی قرار می‌گیرند و بنابراین الگوهای تغذیه‌ای سالم دارای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها هستند. 

اگر سیستم‌های دفاعی بدن همیشه در وضعیت مطلوب قرار داشته باشند و اگر رژیم غذایی شما همیشه سالم باشد، عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری خواهید داشت. اما واقعا کدام الگوهای تغذیه‌ای به داشتن عمر طولانی‌تر کمک می‌کنند؟ 

1. رژیم غذایی سرشار از سویا، چای و سبزیجات برای حفظ تعادل در شکل‌گیری رگ‌ها 
بدن برای داشتن حیات طولانی‌تر و دور از بیماری‌ها به حفظ تعادل میان شکل‌گیری رگ‌های خونی جدید و کنترل رشد سلولی نیاز دارد زیرا در غیر این صورت، خطر ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف افزایش می‌یابد. اما همین روند شکل‌گیری رگ‌های خونی جدید می‌تواند به رشد بیماری‌ها مانند سرطان‌ها، آلزایمر، چاقی و ضعف بینایی ناشی از دیابت کمک کند. با این‌حال، رژیم غذایی سرشار از سویا، توت سیاه، گوجه‌فرنگی، سبزیجات مختلف، چای، انار و حتی شیرین‌بیان و پنیر می‌تواند سوخت‌رسانی به بیماری‌ها را ضعیف کند. افرادی که همیشه مقادیر بالایی از سویا،‌ سبزیجات و چای را در رژیم غذایی خودشان دارند، خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان‌های دیگر را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. 

2. افزایش استفاده از ماهی و فلاونوئیدها برای بازسازی سلول‌های بنیادی 
سلول‌های بنیادی در سراسر بدن ما، در اندام‌ها، مغز استخوان، ریه‌ها، کبد و روده‌ها پخش شده‌اند. وظیفه سلول‌های بنیادی نیز حفظ، ترمیم و بازسازی بافت‌های بدن است، درحالی که رژیم غذایی می‌تواند بر عملکرد این سلول‌ها تاثیرگذار باشد. یکی از قدرتمندترین غذاها برای بازسازی سلول‌های بنیادی، ماهی‌های چرب است. درواقع، رژیم غذایی سرشار از روغن ماهی، شکل‌گیری آن دسته از سلول‌های بنیادی را افزایش می‌دهد که با گردش خون بهتر در عضلات محروم از اکسیژن مرتبط هستند. سایر مواد غذایی موثر در بازسازی سلول‌های بنیادی عبارتند از محصولات سرشار از فلاونوئیدها مانند شکلات تلخ، چای سبز، ماءالشعیر تلخ، انبه و روغن زیتون. 

3. مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان برای محافظت از DNA
در طول مراحل مختلف زندگی ممکن است که DNA ما به‌واسطه عوامل زیست‌محیطی مانند رادیکال‌های آزاد یا فرایندهای پیری طبیعی آسیب ببیند. اما خبر خوب این است که بعضی از مواد غذایی می‌توانند DNA را به ترمیم خودش وادار کنند، درحالی که بعضی از مواد غذایی هم ژن‌های کمک‌رسان را فعال می‌کنند و ژن‌های آسیب‌زا را خاموش می‌کنند. بنابراین، عمر طولانی و همراه با سلامت مطلوب زمانی معنا می‌یابد که رژیم غذایی شما سرشار از ترکیبات ترمیم‌کننده برای DNA باشد. محصولات سرشار از ویتامین‌های A، C، E و بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین و سلنیوم از این نظر بسیار مهم هستند. بهترین خوراکی‌هایی که می‌توانید به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، عبارتند از اسفناج، کلم کیل، ‌انواع سبزیجات برگدار، هویج، بروکلی، ‌پرتقال، انواع توت‌ها، فلفل قرمز، ‌عدس، لوبیا، تخم‌مرغ، بادام،‌ بذر کتان، قهوه، چای، سویا و زردچوبه. 

4. استفاده از خوراکی‌های ضدالتهابی برای فعال‌سازی سیستم ایمنی 
همه بیماری‌ها به‌نحوی با سیستم ایمنی مرتبط می‌شوند. در بعضی از موارد، واکنش سیستم ایمنی ضعیف است و نمی‌تواند اثربخشی مطلوبی برای مقابله با عفونت‌ها داشته باشد. در بعضی از موارد دیگر هم واکنش سیستم ایمنی حالت افراطی پیدا می‌کند و باعث التهاب و حتی آسیب‌دیدگی بافت‌های سالم می‌شود. با این‌حال، استفاده منظم از خوراکی‌های ضدالتهابی می‌تواند هم التهاب را کاهش دهد و هم سیستم ایمنی آسیب‌دیده را تقویت کند تا درنهایت عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید. بهترین مواد غذایی ضدالتهابی عبارتند از روغن زیتون،‌ جوانه بروکلی، آب انگور، ‌تمشک سیاه، گردو، ریشه شیرین‌بیان، بلوبری، تمشک و فلفل چیلی. 

منبع: salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز