title
کد خبر: 204322
00
 عصرها واکسن کرونا بزنید+ علت

زمان بندی برای هر کاری دارای اهمیت است ولی شاید به ذهنتان خطور نکند که زمان تزریق واکسن کرونا بر میزان تولید آنتی بادی در بدن موثر باشد. تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند تزریق واکسن در ساعت غروب به مراتب بهتر از صبح است.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست طی پژوهش های جدید خود دریافتند که پاسخ آنتی بادی افراد ممکن است به زمانی از روز که واکسن را دریافت می کنند بستگی داشته باشد. علاوه بر این، مطالعه فوق نشان می‌دهد که تزریق واکسن در بعدازظهر بهتر از صبح است. مطالعات این محققان نشان می دهد که برخی از بیماری ها مانند بیماری ریوی علائم شدیدتری در ساعات مختلف روز دارند.

در مطالعه قبلی روی مردان مسن که واکسن آنفولانزای سالانه دریافت می کردند، مشخص شد بیمارانی که صبح زود و عصر واکسن دریافت کردند، سطح آنتی بادی بالاتری داشتند. کارآزمایی ‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که انجام شیمی ‌درمانی در ساعات معینی از روز منجر به هدف قرار دادن موثرتر سلول‌ های سرطانی می‌شود، در حالی که آسیب سمی به سلول‌ های سالم را نیز محدود می‌کند. این موضوع سبب شد تا محققان به بررسی ساعت مناسب برای تزریق واکسن کرونا بپردازند.

دکتر الیزابت کلرمن از بخش نوروفیزیولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست در این رابطه می‌ گوید: مطالعه مشاهده ‌ای ما اثبات این مفهوم را ارائه می ‌کند که زمان تزریق واکسن بر ایجاد پاسخ ایمنی تأثیر می‌گذارد، یافته‌ هایی که ممکن است برای بهینه‌ سازی اثربخشی واکسن مرتبط باشد. به گزارش سیناپرس، این تیم پژوهشی، سطوح آنتی بادی را در میان تقریباً ۲۲۰۰ کارمند مراقبت های بهداشتی بریتانیا پس از دریافت واکسن کووید مورد بررسی قرار دادند. محققان در زمان واکسیناسیون، از این افراد نمونه خون جمع آوری کردند. گفتنی است این افراد همگی واکسن های فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده بودند.

در ادامه پژوهشگران با بررسی داده های فوق دریافتند که پاسخ های آنتی بادی در میان شرکت کنندگانی که واکسن خود را در اواخر روز دریافت کرده بودند، بیشتر است. علاوه بر این به طور کلی سطوح آنتی بادی در میان افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند، زنان و افراد جوانتر بالاتر از سایرین بود.

چرا یک واکسن در صبح و دیگری در بعد از ظهر بهتر عمل می کند؟
به گفته محققان، واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا مکانیسم ‌های اثر متفاوتی با یکدیگر دارند و پاسخ آنتی ‌بادی ممکن است بسته به اینکه سیستم ایمنی عامل بیماری ‌زا را از عفونت‌های قبلی، مانند آنفولانزا تشخیص داده یا با آن مواجه می‌شود، بسیار متفاوت باشد. به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان می کنند که مطالعه آنها سابقه پزشکی هر یک از شرکت کنندگان یا الگوهای خواب و کار آنها را در نظر نگرفته است.

دکتر الیزابت کلرمن در این رابطه اعلام کرد: ما باید یافته‌های خود را تکرار کرده و درک بهتری از فیزیولوژی زمینه ‌ای ویروس کرونا و واکنش بدن به واکسیناسیون ایجاد کنیم. در حال حاضر توصیه می شود افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، زمان دریافت واکسن خود را برای بعدازظهر برنامه ریزی کنند. 

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز