title
کد خبر: 204295
00
ذراتی که باعث قوی تر شدن واکسن ها می شود

پژوهشگران نانوذرات جدیدی طراحی کرده اند که امکان تولید واکسن‌های قوی‌تر را فراهم می‌کند. در آزمایش های اولیه این نانوذرات سطح پادتن به دست آمده از واکسیناسیون علیه HIV،‌ دیفتری و آنفلوآنزا به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ساینس، این نانوذرات جدید که با عنوان SMNP‌ نام‌گذاری شدند، ترکیبی از نانوذرات ساپونین و مولکولی موسوم به MPLA هستند. مولکول MPLA یک آگونیست برای نوعی گیرنده روی سلول‌های ایمنی موسوم به TLR است. هنگامی که این مولکول به گیرنده‌های روی سلول‌های ایمنی متصل می‌شود، موجب بروز التهاب می‌شود. آگونیست یک ماده ‌شیمیایی است که در یک سلول با اتصال به گیرنده‌های آن باعث پاسخ و واکنش آن سلول می‌شود.

ساپونین ماده‌ای است که از گیاهان مختلف به دست می‌آید و در اثر حرکت دادن آن با آب کف تولید می‌شود. نانوذرات این ماده برای تولید واکسن‌های مختلف مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

در آزمایش های اولیه پژوهشگران در دانشگاه ام آی تی، این نانوذرات جدید به همراه مجموعه‌ای از آنتی ژن‌ها و قطعاتی از پروتئین‌های ویروسی شامل آنتی ژن‌های HIV، دیفتری و آنفلوآنزا به بدن موش‌ها تزریق شدند. با مقایسه پاسخ آنتی بادی حاصل از عملکرد نانوذرات جدید با سایر نانوذرات مورد استفاده در تولید واکسن، مشخص شد بدن موش‌ها با دریافت نانوذرات جدید بیشترین پاسخ آنتی بادی را داشته‌اند.

این نانوذرات برای تولید واکسن‌های حاوی اجزای پروتئین ویروس کاربرد دارند و محققان امیدوارند با استفاده از آن بتوانند نسل جدیدی از واکسن‌های قوی را تولید کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Immunology منتشر شده است.

 منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز