title
کد خبر: 204193
00
راز افزایش طول عمر که نباید از آن غفلت کرد

همه می دانیم که استرس تأثیر منفی بر بدن دارد. پژوهشی جدید نشان می دهد که استرس در تسریع فرآیند پیری در سطح ژنتیکی نقش بسزایی دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان دانشگاه ییل دریافتند که با افزایش سن، تغییرات شیمیایی در DNA فرد رخ می دهد و داشتن استرس این فرآیند را تسریع می بخشد.

مطالعات پیشین نشان داده اند که ساعت "اپی ژنتیک " هر فرد (ساعتی که سن زیستی فرد را اندازه می گیرد) در مقایسه با سن واقعی فرد، گزینه بهتری برای پیش بینی طول عمر وی می باشد. این تیم با استفاده از یک ساعت ژنتیکی موسوم به Grim Age)) دو مسأله را بررسی کردند: نخست آنکه آیا استرس بر ساعت بیولوژیکی تاثیر می گذارد؟ و آیا راهی برای کاهش سرعت آن وجود دارد یا خیر؟

یافته های این تیم نشان می دهد اگرچه استرس فرآیند پیری را سرعت می بخشد اما با تقویت توانایی در تنظیم عواطف و خود کنترلی، می توان بر تاثیر ژنتیکی آن غلبه نمود.

این تیم تعداد 444 داوطلب بین سنین 19 تا 50 سال را مورد مطالعه قرار داد. از آنها نمونه گیری خون به عمل آمد و محققان نمونه های مذکور را با استفاده از Grime Age و سایر نشانگرهای زیستی مورد استفاده برای سنجش سلامت فرد، تجزیه و تحلیل نمودند. داوطلبان همچنین پرسشنامه ای را برای سنجش سطح استرس و میزان انعطاف پذیری در برابر فشارهای روانی تکمیل نمودند.

 نویسندگان این مطالعه پس از محاسبه تفاوت های فردی چون عادت به سیگار، شاخص توده بدنی، نژاد و درآمد دریافتند که استرس مزمن، فرآیند پیری را سرعت می بخشد و می تواند محرک بیماری نیز باشد و خطر ابتلا به بیماری قلبی، اعتیاد، اختلالات روانی و اختلالات مرتبط با چاقی چون دیابت را افزایش دهد.

مطالعات نشان می دهد که استرس حتی توانایی کنترل عواطف و شفاف اندیشی را در فرد کاهش می دهد. همانطور که افراد در سطح بیولوژیکی با سرعت متفاوتی پیر می شوند این مطالعه نیز نشان می دهد که تأثیر استرس بر همه افراد یکسان نیست.

شرکت کنندگانی که نمرات بالایی درتوانایی تنظیم هیجان و خود کنترلی کسب کرده بودند در برابر تأثیر استرس مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و علائم پیری و مقاومت به انسولین در این افراد کمتر دیده می شد.

زاخاری هاروانک گفت: نتایج حاصل از این تحقیق مهر تأییدی است براین تصور رایج که استرس فرآیند پیری را سرعت می بخشد. لذا این محققان  روشی امید بخش برای به حداقل رساندن پیامدهای نامطلوب استرس پیشنهاد می کنند که از طریق تقویت توانایی تنظیم هیجان و خود کنترلی میسر می شود.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز