title
کد خبر: 204172
00
پلاسما درمانی برای کرونا؛ آری یا خیر؟

بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت که در روز گذشته به صورت آنلاین در BMJ منتشر شد، درمان مبتنی بر پلاسما در دوران نقاهت برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹غیر شدید، شدید یا بحرانی توصیه نمی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر آرناو آگاروال از دانشگاه مک مستر در همیلتون، کانادا و گروهی از همکارانش یک دستورالعمل جدید برای جایگزینی نسخه های قبلی در مورد نقش داروها در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ارائه کردند. این توصیه ‌های جدید مربوط به استفاده از پلاسما در دوران نقاهت بر اساس داده‌ های تلفیقی از ۱۶ کارآزمایی تصادفی‌ سازی و کنترل ‌شده با ۱۶۲۳۶ بیمار ایجاد و ارائه شد.

محققان خاطرنشان می کنند که گروه توسعه دستورالعمل (GDG) اکیداً استفاده از پلاسما درمانی دوره نقاهت را برای بیماران مبتلا به نوع غیر شدید کرونا توصیه نکرده و استفاده از آن را در بیماران مبتلا به نوع شدید و بحرانی توصیه نمی کند، مگر اینکه این روش در چارچوب یک کارآزمایی باشد. 

این توصیه‌ ها بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهد هیچ فایده واضحی برای پیامدهای حیاتی، مانند مرگ ‌و میر و تنفس مکانیکی برای بیماران مبتلا به بیماری غیر شدید، شدید یا بحرانی کرونا در پلاسما درمانی وجود نداشته و این روش درمانی تنها منجر به مصرف قابل توجه و بی دلیل منابع پلاسمای مراکز درمانی می شود.

نویسندگان این دستورالعمل همچنین اعلام کردند: با توجه به اینکه هیچ یک از پیامدهای حیاتی یا مهم برای کووید -۱۹ غیر شدید نشان داده نشده است، روش های مبتنی بر پلاسما درمانی هیچ توجیهی نداشته و تجویز این روش برای منابع مهمی همچون زمان و هزینه که با تجویز پلاسمای دوره نقاهت مرتبط است، یک تهدید محسوب می شود.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز