title
کد خبر: 204061
00
ایرانیزه شدن کشت سلولی؛ روشی که ریشه اصلی بیماری ها را تشخیص می دهد

شت سلولی به فرایند کشت کنترل شده سلول‌های پروکاریوتی یا یوکاریوتی در فلاسک فیلتردار یا بدون فیلتر و یا پلیت کشت سلول توسط محیط کشت مناسب، گفته می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، این تعریف در عنوانی ساده تر، به رشد سلول‌ ها در آزمایشگاه اطلاق می شود. این کشت شامل مجموعه ای از فرآیندهای جداسازی سلول از محیط طبیعی آنها و ادامه رشد در یک شرایط مصنوعی محیطی کنترل شده است. سلول ‌ها از بافت ‌ها یا اندام‌ های خاص به صورت رده های سلولی کوتاه مدت یا تثبیت شده کشت می شوند که به طور گسترده ای برای پژوهش و درمان مورد استفاده قرار می گیرند.
 
کشت در محیط خاص
کشت سلولی بیشتر در مورد کشت سلول‌ های جانوران پرسلولی کاربرد دارد. برای کشت سلول ‌های جانوری از محیط کشت ‌های خاصی استفاده می ‌شود. معمولا سلول‌‌های جانوری را در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در تجهیزاتی نظیر انکوباتور‌های CO2 دار کشت می‌ دهند.
سلول‌ ها می‌ توانند با چندین روش برای کشت آزمایشگاهی جداسازی شوند. سلول‌ ها را می‌ توان به آسانی از خون استخراج و خالص‌ سازی کرد. با این حال، تنها سلول ‌های سفید قادر هستند در محیط کشت رشد کنند. سلول‌ های تک هسته ‌ای می ‌توانند به وسیله هضم آنزیمی از بافت ‌های صاف آزاد شوند.
یک روش دیگر به منظور کشت سلول، قرار دادن قطعاتی از بافت در محیط کشت است. در این روش، سلول‌ هایی که قادر به رشد در محیط کشت هستند، توسعه می ‌یابند. این روش به عنوان کشت ریزنمونه نیز شناخته می ‌شود.
ترکیبی از جداسازی ویروس در کشت سلولی و روش‌ های مولکولی، در شناسایی ویروس هایی که قبلا شناخته نشده بودند، حیاتی است. بنابراین از کشت سلول به عنوان یک روش اساسی در شناسایی عامل ویروسی عفونی مشکوک استفاده می شود.
 
حمایت از توسعه و تجاری‌ سازی طرح ‌های فناورانه سلولی
در بیماران شدید یا شیوع بیماری های عفونی ، شناسایی عامل ایجادکننده عفونت، مهم است. بدین ترتیب کشت سلولی می‌ تواند با توالی یابی و شناخت ریشه و منشا بیماری، به درمان و ریشه‌ کن شدن آن کمک کند. شناسایی بیماری های در حال ظهور، با استفاده از روش تشخیص آزمایشگاهی اضافی مانند میکروسکوپ الکترونی ، تکنیک‌ های سرولوژی و مولکولی انجام می شود.
از جمله اقداماتی که ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های سلول‌ های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان محور، در اولویت‌ فعالیت‌ هایش قرار داده، حمایت از توسعه و تجاری‌ سازی طرح ‌های فناورانه حوزه سلولی است.
با توجه به این‌که فناوری حوزه سلول‌ درمانی و کشت سلول، در انحصار کشورهای پیشرفته قرار دارد، شرکت ‌های دانش ‌بنیان با حرکت در مسیر بومی سازی دانش فنی و تولید محصولات و ارائه خدمات این حوزه، ایران را در شمار معدود کشورهای برخودار از این فناوری قرار داده اند.
 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز