title
کد خبر: 203387
00
دریافت یک دز واکسن برای ایجاد مصونیت مقابل این ویروس کافی است

نتایج یک آزمایش بالینی نشان می دهد تزریق تنها یک دز از واکسن اچ.پی.وی برای ایجاد محافظت در زنان علیه ویروس پاپیلومای انسانی سرطانزا کافی است.

به گزارش بهداشت نیوز، تقریبا ۱۰۰ درصد موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن «اچ.پی.وی »(HPV) گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. اکثر بیماران آلوده به عفونت (اچ.پی.وی)، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

اگرچه مکانیسم های دقیق انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده است، اما معمولاً از راه تماس جنسی منتقل می‌ شود.

در حال حاضر زنانی که علیه ویروس پاپیلومای انسانی سرطانزا (اچ.پی.وی) واکسینه می شوند دو یا سه دز از این واکسن را تزریق می کنند، اما اکنون نتایج این مطالعه که در آفریقا انجام شده است نشان می دهد تزریق تنها یک دز از این واکسن برای ایجاد محافظت کافی است.

این یافته می تواند روند ایمن سازی را در کشورهای در حال توسعه با میزان بالای سرطان های مرتبط با اچ.پی.وی تسریع و از زنان بیشتری محافظت کند.

«سام کاریوکی»، مدیرکل موقت موسسه تحقیقات پزشکی کنیا در نایروبی گفت: این یافته‌ها ممکن است به طور قابل توجهی بروز سرطان دهانه رحم منتسب به اچ.پی.وی را کاهش دهد و واکسیناسیون تک دز اچ.پی.وی را به عنوان یک مداخله بهداشت عمومی با ارزش و با کارایی بالا که در دسترس همه است، قرار دهد.

در این کارآزمایی دو هزار و ۲۷۵ زن ۱۵ تا ۲۰ ساله در کنیا مورد بررسی قرار گرفتند. این زنان به طور تصادفی تحت درمان واکسن قرار گرفتند و از دسامبر ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۲۱ پیگیری شدند. تمامی این زنان واکسن اچ.پی.وی دریافت نکرده بودند و نتیجه آزمایش اچ.آی.وی آنها نیز منفی بود.

در مجموع، ۷۶۰ شرکت‌کننده واکسن به اصطلاح دو ظرفیتی دریافت کردند که دو سویه ۱۶ و ۱۸ HPV را پوشش می‌داد. تعداد مشابهی یک واکسن غیر ظرفیتی دریافت کردند که هفت سویه HPV، سویه های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ را پوشش می داد. 

بعد از ۱۸ ماه، هر دو واکسن ۹۷.۵ درصد علیه سویه های ۱۶ و ۱۸ اچ.پی.وی موثر بودند. از هر ۱۰ نفری که به اچ.پی.وی مبتلا می شوند ، هفت مورد به این دو سویه آلوده هستند. اما واکسن غیر ظرفیتی ۸۹ درصد در برابر پنج سویه دیگر اچ.پی وی نیز مؤثر بود. به گونه ای که حتی اگر نتیجه آزمایش این زنان برای یک سویه اچ.پی.وی مثبت بود، این واکسن آنها را از آلودگی به سایر سویه‌های ویروس محافظت می‌کرد.

«روآن بارناباس»، استاد بهداشت جهانی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل و یکی از محققان این مطالعه، گفت: بر اساس نتایج این مطالعه واکسن تک دز پس از ۱۸ ماه برای محافظت علیه اچ.پی .وی بسیار موثر بود؛ بطوری که اثربخشی واکسن تک دزه مانند تزریق دزهای متعدد بود.

با این حال این محققان اظهار داشتند که برای مشخص شدن مدت زمان این محافظت به مطالعات بیشتری نیاز است.

در سراسر جهان، سرطان دهانه رحم هر دو دقیقه یک زن را می کشد و آفریقا ۸۰ درصد بار را به دوش می کشد. بارناباس گفت این آزمایش می تواند به سازمان جهانی بهداشت کمک کند به هدف خود برای واکسینه کردن ۹۰ درصد از دختران ۱۵ ساله علیه اچ.پی.وی تا سال ۲۰۳۰ دست یابد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز