title
کد خبر: 203163
00
آیا واقعا لازم است آنتی بیوتیک ها را تا آخر مصرف کنید؟

قطعا مصرف آنتی بیوتیک برای درمان بیماری توسط پزشک به شما هم تجویز شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، سال هاست که متخصصین سلامت هشدار داده اند که اتمام دوره کامل آنتی بیوتیکی که پزشک تان برای شما تجویز کرده، اهمیت دارد. چه یک هفته باشد، چه 10 روز. ولی یک تیم تحقیقاتی عنوان می کنند که، نیازی به این کار نیست و در حقیقت ممکن است زمانی که بدن تان بیماری را پشت سر گذاشته، ادامه دادن مصرف دارو برایتان مضر باشد.

پروفسور مارتین لیولین (Martin Llewelyn) از مدرسه پزشکی ساسکس در برایتون انگلستان، اخیرا در مجله پزشکی انگلستان (British Medical) مقاله ای را منتشر کرده است که توسط 9 نفر از سایر اساتید پزشکی در زمینه میکروبیولوژی و بیماری های عفونی از دانشگاه های انگلستان، تایید شده است. لیولین و همکارانش معتقدند، دوره های آنتی بیوتیکی که در حال حاضر تجویز می شود، بر اساس مطالعات علمی نیست. بلکه بر این اساس است که پزشکان می ترسند دوره های کوتاه تر منجر به ایجاد مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک شود. آنها ادعا می کنند که مطالعات نشان داده است که، استفاده از آنتی بیوتیک برای مدت زمان طولانی تر از زمان مورد نیاز، نسبت به دوره های کوتاه تر، مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک را بیشتر افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات لیولین و تیمش، تحقیقات کمی در زمینیه تشخیص دقیق مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک ها برای بیماری های مختلف انجام شده است. دوره های استاندارد درمانی به صورت چشمی برای از بین بردن باکتری ها تنظیم شده اند، بنابراین پزشکان ترجیح می دهند به جای میزان کمتر، میزان بیشتر آنتی بیوتیک را تجویز نمایند.

نتیجه استفاده غیر ضروری آنتی بیوتیک های دریافتی، مدت زمانی طولانی تر بعد از درمان است. و این مصرف طولانی مدت می تواند منجر به مقاومت بیشتر باکتری ها به آنتی بیوتیک شود. لازم به ذکر نیست که عوارض مصرف آنتی بیوتیک برای بدن تنها از بین بردن باکتری های مضر نیست، بلکه باکتری های خوبی را هم که به عملکرد بدن کمک می کنند، از بین می برد.

لیولین و تیمش مخالف استفاده از آنتی بیوتیک نیستند، بلکه عنوان می کنند مطالعات جامع تری نیاز است تا اطلاعات بهتر در مورد موثر ترین دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها به پزشکان ارائه شود. در عین حال از پزشکان و متخصصین درخواست می کنند که، پیام کامل کردن دوره درمان درباره آنتی بیوتیک ها را رها کنند. شواهدی وجود دارد که در بسیاری از مواقع، متوقف کردن زودتر مصرف آنتی بیوتیک، راهی مطمئن تر و موثر تر برای کاهش مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک است.

البته، هر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود در مورد طول دوره درمان مشورت کنید. اما از اینکه از او بپرسید، مصرف داروهایتان تا چه زمان ضروری است، خجالت نکشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز