title
کد خبر: 203124
00
به کودکان زیر یکسال آبمیوه ندهید+دلیل

نتایج پژوهشی جدید روی بیش از ۴ هزارمادر آمریکایی نشان می دهد که دادن آب میوه به کودک در اوایل زندگی می تواند باعث مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین در اواخر دوران کودکی شده و خطر بروز چاقی و پوسیدگی دندان درکودک را افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی ادوینا یونگ (Edwina Yeung)، از موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی ایالات متحده در مطالعات خود دریافتند که استفاده از آب میوه برای نوزادان قبل از یک سالگی با مصرف بیشتر نوشیدنی‌های مملو از قند در اوایل یا اواسط کودکی مرتبط است.
آدری کلتون، متخصص تغذیه در بخش غدد درون ریز کودکان در مرکز پزشکی کودکان کوهن در نیو هاید پارک، نیویورک در این رابطه می گوید: به نظر من به هیچ عنوان نباید به کودکان زیر یکسال، آبمیوه حاوی قند داد. نوزادان به آب میوه نیاز ندارند. این آب میوه دارای غلظت بالایی از قند و بدون فیبر است. از سوی دیگر آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که در رژیم غذایی کودکان زیر یکسال حتی از آبمیوه های ۱۰۰ درصد طبیعی نیز استفاده نشود.

متاسفانه اکثر والدین به نوزادان خود آبمیوه می دهند و اعضای این تیم مطالعاتی برای ارزیابی اثرات آن بر کودکان، نوع رژیم غذای مورد استفاده ۴۰۶۷ مادر آمریکایی را برای نوزادانشان ردیابی کرده و سلامت فرزندان این زنان از بدو تولد تا سن هفت سالگی پیگیری شد.

یک چهارم این مادران گفتند که قبل از ۶ ماهگی فرزندان خود را با آبمیوه آشنا کرده اند، ۴۹ درصد بین ۶ تا ۱۲  ماهگی و ۲۶  درصد پس از ۱۲  ماهگی این کار را انجام داده اند.

این تیم در بررسی های خود دریافتند، کودکانی که خیلی زود با آبمیوه آشنا شده بودند، ۵۰ درصد بیشتر احتمال داشت که در دوران کودکی به نوشیدنی های شیرین اشتیاق پیدا کرده و ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مقدار زیادی نوشابه مصرف کنند. مصرف روزانه آب آنها نیز در مقایسه با کودکانی که در اوایل دوران نوزادی آب میوه نخورده بودند، کمتر بود.

کلتون در این رابطه خاطرنشان کرد آبمیوه می تواند به معنای آب میوه خالص، عصاره میوه، آب میوه صنعتی و سایر نوشیدنی های مشابه باشد که با شکر و یا دیگر شیرین کننده ها، طعم گرفته اند. از سوی دیگر مطالعات ما نشان داد که عدم مصرف آبمیوه در دوران نوزادی ممکن است والدین را راحت‌ تر متقاعد کنند که با بزرگ‌ تر شدن از آب برای رفع تشنگی فرزندشان استفاده کنند.

محققان تاکید کردند که مطالعه آنها نمی تواند بین انواع نوشیدنی های میوه ای تمایز قائل شود، بنابراین تحقیقات آتی باید ارزیابی کنند که آیا آشنایی نوزادان با آب میوه خالص یا نوشیدنی های میوه ای با قند افزوده تأثیرات متفاوتی بر ترجیحات نوشیدنی آنها دارد یا خیر.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  The Journal of Nutrition منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز