title
کد خبر: 202867
00
علائم اولیه بارداری چند روز بعد ظاهر می‌شود؟

بررسی و شناسایی علائم اولیه بارداری برای همه خانم‌هایی که در مرحله اقدام به بارداری هستند، نه تنها مهم است، بلکه به معمایی گیج‌کننده تبدیل شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، بررسی و شناسایی علائم اولیه بارداری برای همه خانم‌هایی که در مرحله اقدام به بارداری هستند، نه تنها مهم است، بلکه به معمایی گیج‌کننده تبدیل شده است. با توجه به اینکه در صورت وقوع بارداری بسیاری از علائم اولیه آن با علائم شروع قاعدگی مشترک است، تشخیص زودهنگام بارداری سخت می‌شود. این پرسش که علائم اولیه بارداری دقیقا چند روز بعد از وقوع بارداری و لقاح ظاهر می‌شوند، فراوانی زیادی در بین خانم‌ها و حتی زوجین دارد. باید در پاسخ به این سوال بگوییم که تشخیص بارداری پیش از ناپدید شدن و از دست دادن قاعدگی و پریود واقعا سخت است و هر علائمی که برای تشخیص آن گفته شود، قطعا و حتما قابل اعتماد نیست. در واقع با قطع شدن پریود است که احتمال بارداری زیاد می‌شود و به دنبال آن علائم مربوط به بارداری ظاهر می‌شوند.

منظور از علائم اولیه بارداری چیست؟

اگر منظورتان از علائم اولیه بارداری این است که پیش از قطع پریودی به بارداری خود پی ببرید، باید بگوییم که تکیه به این علائم واقعا جایز نیست، زیرا کاملا مورد اعتماد و قطعی نیستند. در واقع علائم اولیه بارداری پیش از قطع پریود همچون چوب دوسویه عمل می‌کنند؛ یعنی هم ممکن است نشان از بارداری باشند و هم نشان از شروع قاعدگی. اینکه پیش از قطع پریود سردرد دارید، احساس شکم درد می‌کنید، احساس خستگی دارید، دچار یبوست یا نفخ شده‌اید، تکرر ادرار یا گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنید، احساس تلخی در دهان دارید، ترشحات بی‌رنگ دارید، درد تخمدان دارید، درد دور ناف دارید، کمردرد دارید، لکه‌بینی دارید، احساس درد در نوک پستان‌ها دارید یا تصور می‌کنید سینه‌ها یکی بزرگتر از دیگری شده است یا حتی هوس خوردن چیز خاصی می‌کنید، می‌تواند به قاعدگی مربوط باشد، می‌تواند به داروها و قرص‌های کمک‌باروری که احتمالا مصرف می‌کنید مربوط باشد، می‌تواند به بارداری مربوط باشد و حتی می‌تواند ناشی از توهم و خیال شما باشد برای اینکه دوست دارید باردار باشید و مدام به این مسئله فکر می‌کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که هر یک از علائم بارداری را دارید، ذهن خود را درگیر نکنید و با خونسردی کامل منتظر بمانید تا چند روزی از شروع قاعدگی شما بگذرد و قاعده نشوید. در این صورت است که می‌توانید به احتمال بارداری قوت بدهید و برای اثبات آن اقدامات لازم را انجام دهید.

مهمترین علائم اولیه و واقعی بارداری کدامند؟

از دست دادن قاعدگی و قطع خونریزی پریود در زمان مشخص

مهمترین و مستدل‌ترین نشانه بارداری، ناپدید شدن قاعدگی است. گرچه عقب انداختن پریود می‌تواند ناشی از مصرف قرص‌های هورمونی یا حتی اعصاب خراب باشد، اما به عنوان اولین نشانه بارداری شناخته و توصیف می‌شود. بنابراین اگر حداقل 3 روز از موعد قاعدگی شما گذشته است، ابتدا به کمک بی‌بی چک و سپس آزمایش بتا از وضعیت بارداری خود مطلع شوید.

باید بگوییم که در صورت مثبت بودن تست بارداری شما، تجربه هر عارضه‌ای دیگر از عوارض بارداری به شمار می‌رود تا علائم آن. برای مثال حالت تهوع عارضه‌ای است که تقریبا از اواخر هفته پنجم بارداری ظاهر می‌شود. یعنی درست زمانی که آزمایش بتای شما مثبت شده است و ساک حاملگی در سونوگرافی دیده شده است و کاملا به بارداری خود مطمئن و واقف هستید.

تکرر ادرار، سردرد، ترشحات سفید بی‌رنگ و بی‌بو در واژن (مشابه ترشحات زمان تخمکگذاری)، خستگی، ویار به خوردن چیزی خاص، تنفر از استشمام برخی بوها و ... بعد از مثبت شدن جواب تست بارداری و بالارفتن سن بارداری عارض می‌شوند و معمولا نمی‌توان از آنها به عنوان علائم اولیه بارداری پیش از ناپدید شدن پریود یاد کرد.

البته اگر نزدیک به موعد قاعدگی خود هستید و از روزهای تخمکگذاری خود عبور کرده‌‌اید، اما احساس ترشح سفید بی رنگ و بی‌بو دارید، می‌تواند نشانه بارداری باشد، اما در هر صورت این نشانه نیز معمولا پس از قطع قاعدگی و با بالا رفتن سن حاملگی عارض می‌شود.

چه نشانه‌هایی وقوع بارداری را به طور قطع تایید می‌کند؟

گرچه عقب افتادن پریود می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای وقوع بارداری باشد، اما به هر حال هر تاخیری در قاعدگی هم نمی‌تواند به علت بارداری باشد؛ این احتمال که هورمون‌های بدن تحت تاثیر فشارهای عصبی قرار بگیرند و قاعدگی دیرتر از زمان مورد نظر رخ بدهد، وجود دارد. حتی داروهای کمک باروری هم می‌توانند در عقب افتادن پریود تاثیر داشته باشند. جالب است بدانید که در برخی از خانم‌ها به غیر از این دو مورد، حتی تغییر فصل و تغییر آب و هوا هم روی زمان شروع قاعدگی تاثیر می‌گذارد.

بنابراین اگر پریود شما عقب افتاده است، ابتدا یک بی بی چک تهیه کنید و ترجیحا به کمک اولین ادرار در صبح، وضعیت بارداری و وجود هورمون HCG در ادرار را تشخیص دهید. چنانچه بی بی چک مثبت باشد، معمولا بارداری با آزمایش خون نیز مسجل و تایید می‌شود. اما اگر بی بی چک منفی باشد و قاعدگی هم رخ نداده باشد، با فاصله حداقل 3 روز بعد از استفاده از بی بی چک، آزمایش خون بدهید تا به این ترتیب وضعیت بارداری شما کاملا مشخص شود.

آیا سیاه شدن هاله پستان نشانه بارداری است؟

سیاه شدن هاله پستان یکی از عوارض بارداری است، اما این عارضه با گذشت زمان در ماه‌های بالای بارداری ظاهر می‌شود. در واقع اینطور نیست که در هفته‌های اول بارداری و قبل از قطع شدن پریود، هاله پستان سیاه شود و خانم به بارداری خود پی ببرد. بنابراین از این عارضه نمی‌توان به عنوان علائم اولیه بارداری یاد کرد؛ زیرا زمانی حادث می‌شود که نه تنها آزمایش خون وقوع بارداری را تایید کرده است، بلکه ظاهر خانم نیز بارداری را اثبات می‌کند.

تکرر ادرار در بارداری چه زمانی رخ می‌دهد؟

گرچه در سه ماه اول بارداری هم ممکن است تکرر ادرار را به دلیل تغییرات هورمونی تجربه کنید، اما این عارضه با بالا رفتن سن بارداری و فشار آوردن جنین به مثانه و محتوای داخل آن بیشتر و ملموس‌تر می‌شود و در واقع باعث می‌شود که مادر مدام به دستشویی رفت و آمد داشته باشد. واقعیت این است که نمی‌توان تکرر ادرار را در روزهای اولیه لقاح و هفته‌های اول بارداری به وقوع بارداری مربوط دانست. اگر احساس می‌کنید دچار تکرر ادرار شده‌اید، احتمالا به این دلیل است که به بارداری خیلی فکر می‌کنید و دچار وسواس فکری-عملی شده‌اید.

کلام آخر

اینکه علائم بارداری چند روز بعد ظاهر می‌شوند، در این مطلب به وضوح و شفافیت کامل توضیح داده شد. توصیه می‌کنیم با حفظ خونسردی، منتظر ناپدید شدن پریود خود باشید تا اولین و مهمترین نشانه بارداری را تجربه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز