title
کد خبر: 202783
00
این نوشیدنی از گرفتگی عضلات موقع ورزش کردن جلوگیری می کند

سیراب ماندن در طول ورزش برای عملکرد بهتر و حداکثری بدن بسیار مهم و حیاتی است. دائما به ما گفته می شود که در حین ورزش آب بنوشیم، اما پژوهشگران دریافتند وقتی نوبت به گرفتگی عضلات می شود، نوشیدنی های الکترولیتی نقش پررنگی ایفا می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهش های جدید نشان می دهد افرادی که نوشیدنی حاوی الکترولیت مصرف می کنند، کمتر دچار گرفتگی عضلات بعد از تمرین می شوند. بر اساس آمار منتشر شده، تقریباً ۳۹ درصد از دوندگان  و ۶۰ درصد از دوچرخه سواران دچار گرفتگی عضلات می شوند. 

الکترولیت‌ ها نقش حیاتی در سلامت بدن و جذب موثرتر آب داشته و همچنین جایگزین مناسبی برای مواد معدنی ضروری از دست رفته در اثر عرق یا بیماری هستند. مواد معدنی مانند منیزیم، سدیم، کلرید و پتاسیم به عنوان الکترولیت در بدن عمل کرده و به دلیل نقشی که در ارتقاء آبرسانی و سلامت عضلانی دارند، هم برای ورزشکاران و هم برای افراد غیر ورزشکار مفید هستند.

به همین دلیل محققان دانشگاه ادیث کوان استرالیا، اثرات الکترولیت ها را بر افراد، مورد مطالعه قرار داده و احتمال نقش کمبود آب یا الکترولیت ها را در گرفتگی عضلات بررسی کردند.

پروفسور کن نوساکا (Ken Nosaka)، محقق ارشد دانشکده علوم پزشکی و بهداشت این دانشگاه، در این رابطه گفت: بسیاری از مردم تصور می کنند کم ‌آبی باعث گرفتگی عضلات می‌شود و برای جلوگیری از این مشکل، هنگام ورزش آب می‌نوشند، اما تحقیقات نشان داد افرادی که در ورزش فقط آب معمولی می نوشند در واقع مستعد ابتلا به گرفتگی عضلات هستند.

 موضوع فوق احتمالاً به این دلیل است که آب خالص، غلظت الکترولیت یا همان املاح معدنی را در بدن رقیق کرده و نمی تواند جایگزین مناسبی برای آنچه در طول تعرق از دست رفته، باشد.

به منظور بررسی عامل گرفتگی‌ های مکرر، محققان وضعیت ده ورزشکار مرد را که به مدت چهل دقیقه تا یک ساعت بر روی تردمیل می دویدند، مورد بررسی قرار دادند. در راستای تکمیل شرایط پژوهش، دمای فضا برای القای تعریق روی ۳۵ درجه سانتیگراد تنظیم شد.

همه شرکت ‌کنندگان در حین و بعد از ورزش آب نوشیدند، اما به یک گروه آب حاوی الکترولیت و به گروه دیگر آب بدون الکترولیت داده شد. پس از فعالیت بدنی، ساق پاهای شرکت ‌کنندگان با جریان الکتریکی برای ایجاد گرفتگی عضلانی تحریک شد. 

طی این مطالعات مشخص شد که فرکانس الکتریکی مورد نیاز برای ایجاد گرفتگی عضلات در شرکت ‌کنندگانی که آب الکترولیتی نوشیده بودند، افزایش می‌ یابد اما زمانی که این افراد آب ساده مصرف می ‌کنند، فرکانس الکتریکی فوق، کاهش می‌ یابد. این موضوع نشان می‌ دهد که ماهیچه ‌ها با نوشیدن آب ساده بیشتر مستعد گرفتگی هستند اما با نوشیدن آب الکترولیتی در برابر گرفتگی عضلات مصونیت بیشتری دارند.

پروفسور نوساکا در ادامه توضیحاتش افزود: مردم باید در حین ورزش در گرمای شدید یا زمانی که به دلیل اسهال یا استفراغ بیمار هستند، به جای آب ساده، اوآراس محتوی قند و الکترولیت بنوشند.

پژوهشگران قصد دارند تحقیقات بیشتری در این زمینه و با هدف ارزیابی مقدار ایده آل الکترولیت های لازم برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی و مزایای احتمالی این املاح برای افراد مسن و زنان باردار انجام دهد. 

الکترولیت ها را می توان در مقادیر مشخص و در نوشیدنی های خاصی از داروخانه ها و برخی مراکز خرید تهیه کرد. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Journal of the International Society of Sports Nutrition منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز